کریسمس را با چه خوراکی‌هایی جشن می‌گیرند +تصاویر

هرجای دنیا وقتی روز عید و جشن سال نو باشد، حتماً خوراکی‌ها و غذاهایی مخصوص در آن خورده می‌شود.

کریسمس را با چه خوراکی‌هایی جشن می‌گیرند +تصاویر

مردم سایر کشورهایی که کریسمس را جشن نمی‌گیرند، اطلاعات کمی درباره‌ سنت‌های مشترک کشورهای غربی، آن هم بیشتر از طریق فیلم‌ها و سریال‌ها یا صحبت‌های دوستان و آشنایان در غرب زندگی کرده و یا اقلیت‌های مسیحی کشورمان، دارند. یکی از رسم‌های هرساله‌ی کریسمس، بازگشایی بازارچه‌های ویژه‌ای است که محصولاتی برای هدیه، محصولات تزئینی و از همه مهم‌تر خوراکی‌های مخصوص کریسمس را عرضه می‌کنند. با ما همراه باشید تا محبوب‌ترین خوراک‌های این روز در سراسر دنیا را بشناسید.

قدمت طرز تهیه برخی از این خوراکی‌ها و شیرینی‌ها به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و برخی هم در یک کشور خاص محبوبیت بیشتری دارند. خوراکی‌های این فهرست بیشتر در کریسمس کشورهای اروپایی متداول است اما از آنجایی که هر چیز خوشمزه‌ای طرفدار پیدا می‌کند، امکان دارد در کشور خودمان و در میان مسیحی‌های ایرانی هم بتوان بعضی از آن‌ها را پیدا کرد.

۱. Bredele

منطقه‌ای به نام آلزاس در شمال فرانسه به شیرینی‌ها و غذاهای خوشمزه‌اش شهرت دارد و یکی از بهترین شیرینی‌های کریسمس، بیسکوئیتی به نام Bredele است. این بیسکوئیت‌ها با نام دارچینی و زنجبیلی هم شناخته می‌شود. مواد اولیه‌ی آن ساده هستند و به راحتی در هر خانه‌ای با یک فر معمولی می‌شود آن را پخت. طعم‌دهنده‌های مختلفی مثل لیمو، رازیانه، دارچین یا زنجبیل در تهیه‌ی Bredele استفاده می‌شود.

۲. Aebleskiver

ابلسکیور یا کلوچه‌ی هزارلا را می‌توان در همه‌ی بازارچه‌های کریسمس دانمارک پیدا کرد. ابلسکیور چیزی بین پنکیک و دونات است و به طور معمول همراه مربا و شکر سرو می‌شود.

۳. Christstollen

کریشتولن یا اشتولن کیکی شبیه نان‌ و پر شده با میوه‌های خشک، مرکبات، دانه‌ها و حجم زیادی از کره و شکر است. این کیک مخصوص کریسمس مدل‌های مختلفی دارد. در برخی از کشمش، بادام و لیمو هم استفاده می‌شود. اشتولن یکی از خوراکی‌های سنتی مردم آلمان است که در بین سایر مسیحی‌ها هم طرفدار دارد.

۴. Pierogi
پیروگی در لهستان شهرت بیشتری دارد اما در اروپای مرکزی و کشورهای شرقی هم متداول است. پیروگی یک دامپلینگ پر شده با مواد مختلفی مثل میوه‌های شیرین یا پنیر و کشمش یا حتی قارچ و گوشت و کلم ترش است. این که داخل خمیر را با چه چیزی پر کنید بستگی به خودتان دارد. پیروگی را در آب می‌جوشانند و سپس آماده‌ی خوردن می‌شود.

۵. Oliebollen
اولیبولن یک نوع شیرینی سرخ شده است که گاز زدن به آن در هوای سرد هلند دلچسب است. ترجمه‌ی اولیبولن می‌شود توپ چرب شده که به طرز تهیه آن اشاره دارد. به طور معمول، اولیبولن شیرین است و شاید برخی با سلیقه‌ی خود چیزهایی مثل کشمش و مغزها هم به آن اضافه کنند.

۶. Bitterballen
بیتربالن را هلندی‌ها بیشتر از بقیه دوست دارند و در باقی ایام سال هم می‌توان به راحتی آن را پیدا کرد. بیتربالن گوشت غلتانده شده در آرد سوخاری است که مواد دیگری مثل سبزیجات و انواع ادویه هم به آن اضافه شده باشد. در کنار بیتربالن به طور معمول ظرف خردل هم می‌گذارند.

۷. Oscypek

آسیپک یک نوع پنیر مشهور لهستانی است که با شیر گاو در کوهستان‌های تترا تهیه می‌شود. پنیر دودی شده را به شکل‌های متفاوت و در کنار غذاهای مختلفی می‌خورند. برخی آن را داغ دوست دارند و برخی سرد. نام آسیپک را در روزهای کریسمس بیشتر می‌توان شنید.

۸. Gugelhupf

کیک گوگلوپف در اکثر کشورهای اروپایی پخته می‌شود اما منشاء آن اتریش و فرانسه است. در کشورهای مختلف امکان دارد وابسته به سلیقه و مواد افزودنی به کیک، نام‌های متفاوتی داشته باشد، اما همگی در شکل و طعم اصلی شبیه به هم هستند. استفاده از کشمش و آجیل‌ها در خمیر کیک و ریختن شکر پودری روی کیک هم متداول است. در بخش‌هایی از فرانسه پختن این کیک در روز یکشنبه یک سنت دائمی است.

۹. Töki Pompos

به این خوراکی شبیه پیتزا در مجارستان، تاکی پامپوس می‌گویند. این خوراک خمیر نان است که روی آن گوشت، پیاز، پنیر و سس مخصوص می‌ریزند و در فر می‌پزند.

۱۰. Beigli

بیگلی در مجارستان یک میان‌وعده‌ی معروف به حساب می‌آید که با دانه‌های روغنی و سایر دانه‌ها آن را پر می‌کنند. در ظاهر شبیه شیرینی‌های رول شده است اما مزه‌ی متفاوتی دارد. در برخی از انواع آن، از میوه‌ها هم برای پر کردنش استفاده می‌کنند.

۱۱. Vanillekipferl

بیسکوئیت وانیلی هلالی شکل در کریسمس شهر وین طرفداران بیشتری دارد. البته در آلمان، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان هم به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود و بین هم‌وطنانمان هم خواهان دارد. این بیسکوئیت ترد را به طور معمول با دانه‌هایی مثل فندق یا بادام تهیه می‌کنند. روی بیسکوئیت مقدار زیادی وانیل و شکر می‌ریزند.

۱۲. Papassini

پاپاسینی را با آرد، کشمش، تخم‌مرغ، پوست پرتغال‌ و بادام درست می‌کنند. همه این مواد را بعد از پختن داخل خمیری جا می‌دهند و روی آن را تزئین می‌کنند.

۱۳. Germknödel

گرمکنودل در اتریش و آلمان یک خوراکی محبوب است و به جز کریسمس در بقیه روزهای سال در کافه‌ها هم قابل سفارش است. گرمکنودل خمیری نرم دارد و داخلش را با مربا پر می‌کنند. شکل همه‌ی مدل‌های گرمکنودل توپی است اما مواد استفاده شده در آن، امکان دارد متفاوت باشد.

۱۴. Kletzenbrot

این خوراکی یک نان حجیم پر شده با مواد شیرین و ادویه‌دار شده است. در مواد اولیه Kletzenbrot میوه‌هایی مثل سیب، آلو، انجیر و... هم وجود دارد. برش‌های نان را به تنهایی می‌توان برای یک میان‌وعده غذایی خورد و سیر شد.

۱۵. Bauernkrapfen

این شیرینی شبیه دونات را در آلمان و اتریش تهیه می‌کنند. بعد از سرخ کردن خمیر، آن را در میان شکر غلت می‌دهند. معمولاً داخل آن چیزی اضافه نمی‌کنند اما وابسته به ابتکار افراد، امکان دارد از کلم ترش یا چیزهای شیرین مثل مربا استفاده شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها