با حضور اندیشمندان و نویسندگان مهاجر افغانستانی؛

جلد اول دانشنامه هزاره در مشهد رونمایی شد

دانشنامه هزاره، بعد از رونمایی در کابل، مشهد، لندن و چند شهر دیگر جهان رونمایی شد.

جلد اول دانشنامه هزاره در مشهد رونمایی شد

در مشهد، لندن و چند شهر دیگر جهان رونمایی شد.به گزارش خبر فوری ، آیین رونمایی از دانشنامه هزاره در فرهنگسرای انقلاب اسلامی مشهد و با حضور پرشور طیف‌های گسترده از مهاجران افغانستانی ساکن این شهر رونمایی شد.
این اثر ارزشمند به همت جمعی از مولفان و محققان و بعد از طی نمودن نزدیک به شش سال به زیور طبع آراسته شد.
این دانشنامه که درباره قوم هزاره های افغانستان است در 12 جلد منتشر خواهد شد.
این اولین بار است که دانشنامه‌ مسما به نام یکی از اقوام افغانستان بدون حمایت نهادهای دولتی تدوین می‌شود.
در این دانشنامه درباره تاریخ، جغرافیا، سیاست و فرهنگ مناطق هزاره‌نشین افغانستان در ۳۴ زیر شاخه موضوعی از جمله آثار تاریخی، گروه‌ها و احزاب سیاسی، شاعران و ورزش کاران معرفی شده است.
هزاره‌ها یکی از چهار قوم عمده افغانستان به شمار می‌روند که بیشتر در مناطق مرکزی افغانستان موسوم به "هزاره‌جات" یا "هزارستان" سکونت دارند.
این مجموعه از سوی سازمانی به نام "بنیاد دانشنامه هزاره" در حال تدوین است. نویسندگان انتشار این مجموعه را ضرورت برای تحقیق بخش مردم شناسی اقوام افغانستان می‌خوانند.
اسدالله شفایی، مدیر اجرایی پروژه دانشنامه می‌گوید؛ این دانشنامه به تمام قوم هزاره اعم از شیعه و سنی، بیات‌ها و قزلباش‌ها که در زیستگاه، فرهنگ مشترک و یکجایی با هزاره‌ها دارند پرداخته شده است. همچنین هزاره‌های مقیم در پاکستان، خاوری‌های ایران و هزاره‌های فرارود نیز شامل این دانشنامه شده است.
به گفته او، در این دانشنامه زیست‌بوم قوم هزاره به معنای عام آن درنظر گرفته شده است که شامل مناطقی می‌شود که بر بنیاد اسناد تاریخی موجود و قطعی، در روزگاری دور یا نزدیک، هزاره‌ها ساکنان اصلی آن‌ها بوده‌اند.

منبع: شفقنا

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها