مسیری مشابه برای دگرگونی فوتبال ایران

برانکو شبیه استانکو؛ رنسانس اول و دوم در تاریخ پرسپولیس

سرمربی های اهل کرواسی فوتبال ایران، تعدادشان از انگستان یک دست هم بیشتر شده و حالا هم کرانچار و برانکو به عنوان دو سرمربی کروات روی نیمکت تیم امید و پرسپولیس نشسته اند.

برانکو شبیه استانکو؛ رنسانس اول و دوم در تاریخ پرسپولیس

به گزارش خبر فوری ؛ نقش سرمربی های کروات در پیشرفت فوتبال ایران قابل کتمان نیست. لوکا بوناچیچ، یکی از سرمربیان جوان کرواسی در فوتبال ایران بود که سپاهان را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند. زلاتکو کرانچار علاوه بر هدایت پرسپولیس، با سپاهان به قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی رسید. از تاثیرگذار ترین سرمربی های فوتبال کرواسی در ایران می توان به دراگان اسکوچیچ اشاره کرد. او عملکرد فوق العاده ای در ملوان داشت تا راهی فولاد خوزستان شود. اما مهم ترین سرمربی های کروات فوتبال ایران، برانکو ایوانکوویچ و استانکو پوکله‌کوویچ هستند. در ادامه به بررسی عملکرد این دو سرمربی کروات در فوتبال ایران می پردازیم.

استانکو پوکله‌کوویچ؛ تغییر مسیر فوتبال ایران

اولین مربی کروات که حضور کوتاهی را در تیم ملی ایران تجربه کرد، استانکو پوکله پوویچ بود. او که در سالهای 72 و 73 سرمربی تیم ملی بود، پس از ۵ بازی که حاصل آن یک برد، دو مساوی و دو باخت بود از تیم ملی خداحافظی کرد تا به پرسپولیس بپیوندد. حضور او در پرسپولیس، آغازگر دورانی بود که پیش تر توسط راجرز آغاز شده بود و بعد ها توسط برانکو تکرار شد.

پوکله پوویچ پیش از آنکه به ایران بیاید سر مربی تیم ملی کرواسی بود. او در شرایطی هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت که از تیم ملی کنار رفته بود، اتفاقی مشابه که برای برانکو هم رخ داد. استانکو به دو قهرمانی متوالی با پرسپولیس دست پیدا کرد. او در سال های 74 و 75 قهرمان لیگ ایران شد تا پرسپولیس پر ستاره دهه هفتاد را با افتخارات شیرینی هدایت کرده باشد. اگرچه او پس از دو سال دیوانه وار در پرسپولیس این تیم را ترک کرد، اما دو صعود پیاپی به نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا خاطرات بی سابقه ای را برای پرسپولیسی ها ساخته بود.

چند سال بعد او دوباره به فوتبال ایران بازگشت و در نخستین دوره لیگ برتر خلیج فارس هدایت سپاهان را برعهده گرفت. او در پایان آن فصل جایگاهی بهتر از نهمی با سپاهان به دست نیاورد. او در نیم فصل لیگ چهارم دوباره به اصفهان بازگشت و در شرایطی که تیم را در رده دهم تحویل گرفته بود، فصل را با همان رتبه به پایان رساند. او دوباره فوتبال ایران را ترک کرد تا چهار سال بعد برای هدایت داماش گیلان بازگردد. اما پگاه سابق گیلان آن قدر بحران داشت که حضور سرمربی قهرمان سابق فوتبال ایران هم کمکی به این تیم نکند. داماشی ها در پایان لیگ هشتم به لیگ یک سقوط کردند و استانکو هم فوتبال ایران را برای همیشه ترک کرد. او پس از داماش، پنج سال هدایت هایدوک اسپلیت را در کشور خودش برعهده داشت. استانکو در 24 دسامبر 2018 در شرایطی که هشتاد ساله بود، چشم از جهان فرو بست.

شرایط برانکو با استانکو متفاوت است. او ابتدا یک دوره کوتاه در ابتدای دهه هشتاد سرمربی ایران بود. پس از از یک سال، او دوباره هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت. برانکو از مهر 1382 تا خرداد 1385 تیم ملی ایران را سرمربی‌گری می کرد. صعود به جام جهانی 2006 و کسب مدال برنز جام ملت های آسیا در سال 2004 از مهم ترین افتخارات او در تیم ملی ایران بود. او با تیم امید ایران به قهرمانی بازی های آسیایی 2002 هم رسید اما خروج او از تیم ملی ایران، راه را برای بازگشت او به کشور سخت کرد. برانکو سال ها از ایران دور بود تا در نهایت و پس از سال 9 سال دوباره به ایران بازگردد. او هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت و تیم را «ارتش سرخ 30 میلیون نفری» معرفی کرد. دوران فوق العاده برانکو در پرسپولیس، در تاریخ پرسپولیس بی سابقه است. او در شرایطی وارد چهارمین سال حضورش در پرسپولیس خواهد شد که بیش از بیست رکورد را به نام باشگاه سرخ‌پوش ثبت کرده است.

برانکو پس از نایب قهرمانی در نخستین فصل حضورش در پرسپولیس، دو فصل پیاپی به قهرمانی لیگ برتر ایران رسید. اتفاقی که پرسپولیس را صاحب یازده قهرمانی کرد. پرسپولیس هر دو سوپرجامی که در دوران برانکو در آن حضور داشت را به تالار افتخاراتش اضافه کرد و دو سال پیاپی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کرد. اتفاقی که شبیه به عملکرد همکار قدیمی‌اش در پرسپولیس بود. اما او در نهایت به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم صعود کرد اما رویای قهرمانی پرسپولیس در آسیا باز هم به تعویق افتاد. هرچند برانکو ارزشمندترین افتخار تاریخ پرسپولیس را کسب کرد؛ نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا.

با این حال اگر استانکو پرسپولیس را وارد روز های خوب کرد، برانکو سرخ پوشان را به اوج رسانده است. نقش سرمربی مرحوم تیم ملی شاید به چشم نیاید، اما افتخارات او در پرسپولیس قابل چشم پوشی نیست. این در شرایطی است که برانکو تنها سرمربی خارجی فوتبال ایران است که علاوه بر عملکرد درخشان در تیم ملی، در یک باشگاه ایرانی هم جام ها را به خانه برده است.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها