خبر فوری گزارش می دهد؛

ده حادثه مهم سال ۲۰۱۸ زیر ذره‌بین؛ جنون پایان ناپذیر ترامپ در سیاست خارجی /دست ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی رو شد/خروج غیرقانونی از برجام/جایگاه اروپا درحال سقوط است

خروج غیرقانونی ترامپ از برجام،تضعیف جایگاه اروپا و تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا از مهم‌ترین حوادث سال ۲۰۱۸ است.

ده حادثه مهم سال ۲۰۱۸ زیر ذره‌بین؛ جنون پایان ناپذیر ترامپ در سیاست خارجی /دست ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی رو شد/خروج غیرقانونی از برجام/جایگاه اروپا درحال سقوط است

به گزارش خبر فوری ، سال ۲۰۱۸ با تمام فراز و فرودش به پایان خود نزدیک می‌شود و دنیا منتظر رسیدن سال جدید میلادی است. در سال جاری حوادث سیاسی و اجتماعی بسیاری رخ داد که چهره جهان را تغییر داده و سمت و سوی آن را مشخص گرداند.

سایت CFR که در واقع منسوب به انجمن روابط و سیاستهای خارجی است طی مقاله ای ده حادثه مهم سال ۲۰۱۸ را بررسی کرد به ترتیب از حادثه دهم تا اول به آنها اشاره می شود

۱۰. ترامپ در خطر است؛ بازگشت دموکرات ها به عرصه قدرت در آمریکا
در ماه نوامبر انتخابات میان دوره‌ای مجلس آمریکا برگزار شد که طبق نتایج آن، دموکرات‌ها اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتند. این در حالی است جمهوریخواهان موفق به حفظ اکثریت خود در مجلس سنا شده‌اند.
میزان کرسی‌های کسب شده در اختیار دموکراتها به قدری زیاد است که بسیاری معتقدند ترامپ در سال پیش رو قطعا توسط این دموکراتها اذیت خواهد شد.

۹. وحشتناک ترین بحران انسانی در یمن
در سال جاری، بحران انسانی در سراسر دنیا فاجعه آفرین بوده است. به طور مثال در ونزوئلا، در طول ۴ سال حدود ۲.۳ میلیون انسان از کشور فرار کرده و اواره شده اند. بحران یمن در این میان وحشتناک ترین بحران انسانی در سال جاری بوده است. شمار زیادی از کودکان یمن در جنگ جان خود را از دست دادند و گفته می‌شود که حدود پنجاه هزار یا بیشتر به علت قحطی ناشی از جنگ جان داده اند.

۸. قرارداد صلح اتیوپی و اریتره؛ صلح پس از ۱۲ سال جنگ
در ژوئن امسال دو کشور آفریقایی پس از ۱۲ سال جنگ خونین سرانجام قرارداد صلحی امضا کردند. پس از عقد قرارداد، این دو کشور توافق کرده اند برای نخستین بار بعد از 20 سال، در پایتخت های یکدیگر سفارتخانه ها را بازگشایی و سفیر مبادله کنند.
اریتره در اوایل دهه 1990 میلادی توانست از کشور اتیوپی جدا شده و مستقل شود اما پس از آن بر سر مرزها جنگ شدیدی در گرفت.
جنگ استقلال اتیوپی از اریتره به مدت 29 سال و 8 ماه ( از سال 1961 تا 1991 ) ادامه داشت. همچنین دو کشور از سال 1998 تا 2000 نیز بر سر تعیین خط مرزی جنگ داشتند و دهها هزار نفر کشته شدند.

۷.دشمنی با متحدان و دوستی با دشمنان؛ جنون ترامپ در سیاست خارجی
سیاستهای عجیب ترامپ در زمینه مسائل بین المللی بدون شک یکی از مهم‌ترین حوادث سال جاری میلادی بود. مرد جنجالی کاخ سفید با تصمیماتش بارها همه را شگفت زده کرد. مخالفت ترامپ با متحدان اروپاییش در نشست ۲۰ ، مخالفت با ناتو و خروج نیروهایش از سوریه و همچنین، نزدیکی به پوتین و مذاکره با کیم جونگ اون(رهبر کره شمالی) همگی از جمله اقداماتی بودند که جهان را شگفت زده کرد.

۶. جنبش من هم؛ حرکتی اعتراضی به تجاوز جنسی
#من_هم" (به انگلیسی: Me_Too#) یک هشتگ اینترنتی بود که توسط رسانه‌های اجتماعی در اکتبر ۲۰۱۷ آغاز شد و در سال ۲۰۱۸ اوج گرفت بارها به اشتراک گذاشته شد. این هشتگ برای محکوم کردن اذیت و آزار جنسی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار گرفت. این هشتگ در ایجاد اتهاماتی مبتنی بر اذیت و آزار جنسی هاروی واین‌استاین تهیه کننده امریکایی آغاز شد اما پس از آن گسترش بسیاری در تمام دنیا یافت.

۵. قتل جمال خاشقچی؛ وقتی ترور علنی می‌شود
جمال خاشقچی(روزنامه نگار عربستانی) در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌است.
بسیاری از منتقدان مسئولیت قتل خاشقجی را متوجه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان می‌دانند و رسانه‌های ترکیه همواره به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور، قتل جمال خاشقجی را به مأموران اعزامی از سوی محمد بن سلمان نسبت داده‌اند.

۴. خروج ترامپ از برجام؛ هم شوکه کننده هم غیرقانونی
ایالات متحده طی اقدامی بی سابقه در روز ۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷ رسماً از برجام خارج شد. واکنش‌ها به این اقدام در ایران متفاوت بوده‌است. برخی نسبت به ترامپ و دولت آمریکا ابزار انزجار کردند و برخی دیگر، این تصمیم را کاملاً بیهوده و بی‌تاثیر خواندند. این اقدام از سوی محافظه‌کاران آمریکایی در ایالات متحده، که توافقنامه را ضعیف می‌دانستند، ستایش شده‌است. دیگر شخصیت‌های آمریکا از جمله رئیس‌جمهور پیشین باراک اوباما و جو بایدن، معاون وی، تصمیم دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند، در حالی که کشورهای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان که این توافق را امضا کرده بودند از این اقدام ابراز تاسف کردند.

۳. تغییرات گسترده آب و هوایی؛ یک فاجعه در انتظار بشر
طبق آخرین داده‌‌های ماهواره‌های موسوم به «کوپرنیکوس» دمای هوای اکتبر سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان بیشتر از حد دمای میانگین برای این ماه در سال بود.
طی ۱۲ ماه گذشته دمای هوا به ویژه در قطب شمال بالاتر از حد میانگین بود. این در حالی است که طبق توافق پاریس که در سال ۲۰۱۶ امضاء کنندگان متعهد شده‌اند که روند میزان افزایش متوسط دمای کره زمین را تا پایان قرن کمتر از ۲ درجه سانتیگراد حفظ کنند.

۲. اروپای در حال سقوط
وضعیت اروپا در سال جاری وضعیت بی‌ثباتی داشته است. به طوری که می‌توان سال ۲۰۱۸ را سالی بد برای اروپا توصیف کرد. پیگیری برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مخالفت امریکا با اتحادیه اروپا، بدهی بیشتر کشورهای اروپای شرقی، جنبش اعتراضی جلیقه زردها در فرانسه و بلژیک و هلند و قدرت گرفتن احزاب نژادپرست راست افراطی همگی از جمله حوادث ناخوشایند و تضعیف کننده در اروپا بوده است.

۱. آغاز جنگ سرد تجاری آمریکا و چین
در سوم آوریل دونالد ترامپ با انتشار فهرستی از حدود ۱۳۰۰ کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشکی اعلام کرد که قصد دارد با هدف برقراری عدالت تجاری میان دو کشور بر این کالاها تعرفه ۲۵ درصدی وضع کند.
یک روز بعد چین، آمریکا را به مقابله به مثل تهدید کرد. دولت چین نیز با انتشار فهرستی حاوی حدود ۱۰۰ کالای آمریکایی از جمله اتومبیل، هواپیما و طیف وسیعی از محصولات کشاورزی ایالات متحده به ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد که زیان اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر این محصولات آمریکا جبران خواهد کرد.
اما ماجرا به همین جا ختم نشد و ترامپ بلافاصله به تیم بازرگانی دولت آمریکا دستور داد که وضع تعرفه ۲۵ درصدی را این بار برای مجموعه‌ای از کالاهای چینی با ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کنند.
تمام این اتفاقات، نشان‌دهنده آغاز یک جنگ تجاری بزرگ بین امریکا و چین است که احتمالا در سال ۲۰۱۹ شدیدتر هم بشود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها