ساخت بیش از 80 درصد شهر بم 15 سال بعد از زلزله

فرماندار بم گفت: با توجه به اینکه امروز بیش از 80 درصد از شهربم ساخته شده است، نباید این ذهنیت وجود داشته باشد که بم ساخته شده و نیازی به چیزی ندارد.

ساخت بیش از 80 درصد شهر بم 15 سال بعد از زلزله

هادی شهسوارپور فرماندار بم در همایش گرامیداشت پانزدهمین سالگرد زلزله بم با رویکرد ارتقاء تاب آوری استان کرمان گفت: بم بعد از زلزله سال 82 فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و نیازمند بازنگری و بررسی مجدد است.

وی افزود: بم جایگاهی است که امکان مهاجرپذیری زیای دارد و باید به امکانات و جایگاه این شهر و مسائل مورد نیاز مردم توجه شود.

وی بیان کرد: باغ شهر بم ثبت میراث جهانی شده و وظیفه داریم این شهر را حفظ کنیم.

وی افزود: ارگ بم در زلزله بیش از 80 درصد تخریب شده بود و امروز این بنا بیش از 80 درصد ساخته شده و با زحمات همه دولتمردان و هموطنان از دل ویرانه ها شهری مستحکم در بم ساخته شده است.

شهسوارپور تصریح کرد: هنوز یادگار زلزله در سطح شهر باقی مانده و مسوولان باید کمک کنند تا بتوانیم این خلاء ها را پر کرده و کار ادامه یابد و طرح جامع و بازآفرینی شهری، ساماندهی بافت فرسوده شهری و بازآفرینی شهری و توجه ویژه به سیما و منظری شهری ضرورت دارد.

فرماندار بم گفت: جمعیت بم قبل از زلزله سال 82 تعداد 90 هزار نفر بود که بیش از یک سوم جمعیت در زلزله از دست رفت و اکنون بم مطابق سرشماری سال 95 تعداد 125 هزار نفر جمعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهد باغ شهر بم حفظ شود، نیازمند توسعه و الحاق جایگاه هایی در این راستاست، عنوان کرد: راه های روستایی شهرستان نیازمند نگاه ویژه هستند و هنوز خیلی از روستاهای ما راه آسفالته ندارند.

فرماندار بم بیان کرد: بعد از زلزله حدود 20 هزار دانش آموز در بم داشتیم و اکنون 36 هزار دانش آموز داریم در حالی که هنوز 17 مدرسه کانکسی در شهر بم و 32 مدرسه غیرمستحکم در شهرستان وجود دارد.

حجت الاسلام قاسم دانشی امام جمعه بم نیز در این همایش گفت: متاسفانه بحث عمران شهری بم همچنان مانده است و مدارس کانکسی و دیگر مسائل از کم و کاستی های بم است که خارج از توان شهرداری بم است و عزم ملی می طلبد.

حجت الاسلام قاسم دانشی افزود:کارهای بسیار بزرگی بعد از زلزله در بم انجام شده و بم نماد افتخاری برای کشور ماست که شهری که کاملا ویران شده بود، با همت ملت عزیز، همه دولتمردان و عنایت ویژه مقام معظم رهبری که سه بار به شهر بم سفر کردند، ساخته شد.

وی با تاکید بر توجه به مشکلات بم و تلاش برای رفع آنها افزود: بم دار الشاکرین است که راضی به رضای خداوند هستیم و کارهای زیادی در بم انجام شده و از رییس جمهور درخواست داریم که تکمله کار را در بم انجام بدهند و این افتخار را به نام دولت تدبیر و امید ثبت نمایند.

امام جمعه بم با اشاره به اینکه باید به مسائل فنی و استحکام بنا توجه کرد، گفت: مسجد جامع بم و ساختمان های ماندگار دیگری وجود دارد که از نظر استحکام و مسائل فنی قابل توجه است و هنوز مستحکم مانده اند و در زلزله برای آنها اتفاقی نیفتاده است.

دانشی تصریح کرد: متاسفانه بحث عمران شهری بم همچنان مانده است و مدارس کانکسی و دیگر مسائل از کم و کاستی های بم است که خارج از توان شهرداری بم است و عزم ملی می طلبد.

همایش گرامیداشت پانزدهمین سالگرد زلزله بم با رویکرد ارتقاء تاب آوری استان کرمان اکنون در محل رگ قدیم در حل برگزاریست .

منبع: باشگاه خبرنگاران

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها