شمار قربانیان سونامی اندونزی به ۳۷۳ نفر رسید

شمار قربانیان فاجعه هولناک سونامی تنگه سوندای اندونزی تا صبح سه شنبه به 373 نفر افزایش یافت و آمار زخمی شدگان نیز از یکهزار و 459 نفر گذشت.

شمار قربانیان سونامی اندونزی به ۳۷۳ نفر رسید

سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی با اعلام این آمار گفت که به نظر می رسد تعداد تلفات انسانی این حادثه دلخراش بیش از این است و احتمالاً این رقم نیز افزایش خواهد یافت.
طبق این گزارش، تاکنون یکهزار و 459 زخمی و بیش از 128 نفر در فهرست مفقودان قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی 'آنتارا' این منطقه پس از سونامی اکنون دچار بارش های سنگین شده که عملیات امداد و جست وجو را بسیار کند کرده است.

کارشناسان زمین شناسی هشدار دادند که ناحیه ویران شده توسط امواج جزر و مد اقیانوس، در حال از بین رفتن است.

سونامی نیمه شب شنبه در تنگه سوندا محل اتصال سواحل غربی جاوا و سواحل جنوبی سوماترا، دو جزیره تشکیل دهنده اندونزی را در نوردید. این حادثه در پی فعالیت کوهی که بومیان به آن 'آتشفشان کودک آناک کراکاتوا' می گویند، ایجاد شد.

تنگه سوندا میان دو جزیره جاوه و سوماترا در شرق و غرب اندونزی و محل تلاقی جاوه در اقیانوس آرام به اقیانوس هند است.

کارشناسان زمین شناس می گویند که فوران آتشفشان کراکاتوا و ریزش بخشی از دیواره های آن در اقیانوس، علت اصلی وقوع زمین لرزه در بستر دریا و خیزش امواج چندین متری سونامی بوده است. امواج سهمگین و برخورد آن به نواحی ساحلی در اندونزی پس از وقوع زلزله، این فاجعه را ایجاد کرده است.

این کارشناسان برآورد کردند؛ فوران آتشفشان کراکاتوا 24 دقیقه پیش از وقوع سونامی روی داد.

مسؤولان محلی، از بازماندگان و بومیان مناطق ساحلی همجوار آتشفشان کراکاتوا خواسته اند تا از سواحل دوری کنند؛ زیرا احتمال وقوع سونامی دیگری نیز در این منطقه وجود دارد.

طبق گزارش سازمان مقابله با بلایای اندونزی، در این منطقه هزاران خانه کاملاً ویران شده و از این رو، گروههای نجات در شرایط کنونی سرگرم آوار برداری و پاکسازی منطقه از انبوهی از نخاله های ساختمانی برجای مانده برای یافتن اجساد قربانیان و یا مفقودان هستند.

این سونامی حدود ساعت 22 شنبه شب به وقت محلی در حالی به وقوع پیوست که پیش از آن، هشداری داده نشده بود و از این رو مردم منطقه کاملاً غافلگیر شدند.

مسؤولان محلی اعلام کردند که عملیات جست وجو برای قربانیان تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

یک گروه کنسرت موسیقی که مشغول اجرای برنامه در این منطقه بود، به همراه تماشاگران کاملاً در امواج سونامی گرفتار شدند که بسیاری از آنان از قربانیان این حادثه هستند.

از سوی دیگر، علاوه بر اینکه برخی کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' کمک های خود را به منطقه اعزام کرده اند، سازمان های جهانی مانند فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، آکسفام و دیگر سازمان های امدادی اعلام کردند که کمک های خود را به اندونزی ارسال می کنند.

چهار ماه پیش در پی زمین‌لرزه 7.5 ریشتری و سونامی پرقدرت جزیره سولاوسی، حدود دو هزار و 500 نفر جان خود را از دست دادند.

فوران آتشفشان کوه کراکاتوا در سال 1883 میلادی افزون بر 36 هزار قربانی برجای گذاشته بود.

منبع: ایرنا

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها