هشدار چندروزه برای بازماندگان سونامیِ اندونزی + عکس

شمار قربانیان و زخمی‌های سونامی شدید اندونزی افزایش یافته و مقامات این کشور با اعلام هشدار چندروزه، ساکنان مناطق ساحلی را تخلیه کردند.

هشدار چندروزه برای بازماندگان سونامیِ اندونزی + عکس

تصور می‌شود این سونامی در پی فوران آتشفشان آناک کراکاتوا و لغزش زمین در زیر آب و در دو جزیره "جاوا" و سوماترا" صورت گرفته است.

در پی این سونامی که هیچ گونه هشداری نسبت به وقوع آن داده نشده بود، هزاران نفر از ساکنان این مناطق مجبور به تخلیه خانه‌های خود و رفتن به مناطقی با ارتفاع بیشتر شده‌اند.

آژانس بلایای طبیعی اندونزی تاکنون تعداد کشته‌ها را ۲۲۲ تن، زخمی‌ها را ۸۴۳ تن و مفقودان را ۳۰ تن اعلام کرده است. هم چنین صدها ساختمان در پی این حادثه به شدت تخریب شده‌اند.

تصاویر تلویزیونی لحظه وقوع این سونامی را نشان می‌دهد که امواج ویرانگر به ساحل و ساکنان مناطق ساحلی "پنگدگلانگ" جزیره جاوا برخورد کرده و قربانیان، بقایای خرابه‌ها و قطعات بزرگی از چوب و فلزات را با خود به همراه می‌برد.

ساکنان محلی نیز اعلام کرده‌اند پیش از این که امواج ۲ تا ۳ متری ساحل را درنوردند، هیچ گونه هشدار و علامتی مبنی بر وقوع سونامی همچون زمین‌لرزه یا پیشروی آب مشاهده نشده است. مقامات اما اعلام کرده اند در برخی مناطق آژیر هشدار زده شده است.

وقوع این سونامی در زمان تعطیلات کریسمس خاطرات سونامی اقیانوس هند را که در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ میلادی به وقوع پیوسته بود، زنده کرده است. در آن سونامی ۲۲۶ هزار نفر از ۱۳ کشور مختلف از جمله ۱۲۰ هزار اندونزیایی جان باختند.

یک گردشگر نروژی که در سونامی روز گذشته (شنبه) اندونزی حضور داشته گفته است با مشاهده امواجی که تا ۱۵ تا ۲۰ متری سواحل پیشروی داشته‌اند، تصمیم به فرار می گیرد اما امواج به هتلی که او در آن حضور داشته می‌رسد و ماشین‌های اطرافش را با خود می‌برد.

این گردشگر اظهار کرده که هم اکنون به اردوگاه‌هایی که در مناطق با ارتفاع بیشتر قرار داشته و توسط افراد محلی اداره می‌شود، منتقل شده‌اند.

مقامات به ساکنان و گردشگران در نواحی ساحلی اطراف تنگه "سوندا" هشدار داده اند که از سواحل دور بمانند و هشدار شدید در این مناطق تا روز ۲۵ دسامبر باقی می ماند. همچنین از افرادی که تخلیه شده‌اند نیز خواسته شده که دوباره به خانه‌های خود باز نگردند.

جوکو ویدودو، رییس جمهوری اندونزی که برای انتخابات پیش‌رو نیز رقابت می‌کند، اعلام کرد: به تمام آژانس های دولتی مرتبط دستور داده تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم اضطراری را صورت داده، قربانیان را یافته و به زخمی‌ها نیز رسیدگی کنند.

معاون رییس جمهوری نیز در یک کنفرانس خبری از احتمال افزایش تعداد تلفات این حادثه خبر داد.

سونامی روز گذشته آخرین مورد از سلسله بلایایی است که امسال مجمع‌الجزایر وسیع اندونزی را تحت تاثیر قرار داده‌اند. زمین لرزه‌های پی در پی بخش‌هایی از جزیره گردشگری "لومبوک" را ویران کرده، یک زلزله و سونامی هزاران نفر از ساکنان جزیره "سوالسی" را کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر در پی سقوط هواپیمای مسافربری "لاین ایر" به دریای "جاوا" در ماه اکتبر جان باختند.

کار امدادرسانی برای امدادگران و آمبولانس ها به دلیل دشواری در رسیدن به مناطق سونامی‌زده نیز مختل شده چرا که خرابه های خانه های ویران شده، درختان سقوط کرده و ماشین های واژگون شده مسیرهای عبوری را مسدود کرده‌اند.

یک ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی از کنسرت شبانه یک گروه موسیقی نشان می دهد با وقوع سونامی تمامی صحنه اجرا غرق شده و از این گروه موسیقی دست کم یک نفر کشته و بقیه اعضا نیز مفقود شده‌اند.

مقامات در تلاش برای تعیین دقیق علت این فاجعه هستند. آتشفشان فعال آناک کراکاتوا که تقریبا در نیمه راه بین جاوه و سوماترا قرار دارد، چندین ماه است که فعالیت داشته و خاکستر و گدازه خارج می‌کند. این آتشفشان شب گذشته ساعت ۹ به وقت محلی فوران کرده و ساعت ۹:۳۰ سونامی رخ داده است.

در پی فوران این آتشفشان، رانش زمین زیر آب‌ها رخ داده و پیش‌روی آب به دلیل کامل بودن ماه این شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

هم‌چنین برخی زمین شناسان بر این باورند که این سونامی ممکن است به دلیل یک "فروریختگی جزیی" در آتشفشان آناک کراکاتوا رخ داده باشد. بی ثباتی شیب یک آتشفشان فعال می تواند یک لغزش سنگی ایجاد کند که حجم زیادی از آب را حرکت داده و باعث سونامی‌های محلی می‌شود که بسیار قدرتمندند. این دقیقا مانند آن است که کیسه ای پر از شن را داخل یک وان آب بی‌اندازیم.

فوران "کراکاتوا" در سال ۱۸۸۳ میلادی و وقوع مجموعه‌ای از سونامی‌ها منجر به کشته شدن ۳۶ هزار نفر شده بود.

به گزارش رویترز، مالزی و استرالیا، کشورهای همسایه اندونزی برای کمک به سونامی‌زدگان این کشور در صورت نیاز اعلام آمادگی کرده‌اند.

منبع: ایسنا

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها