پشت صحنه موفقیت‌های پرسپولیس؛ دستیارانی به قیمت طلا

پرسپولیس برای سال‌ها عادت کرده بود که که نه برای قهرمانی و نه حتی برای مدعی بودن بلکه برای نیفتادن بجنگد اما نژاد فلاح مدیرعامل وقت پرسپولیس با تغییر کادر فنی سرخپوشان دست به انقلاب بزرگی در تیم زد.

پشت صحنه موفقیت‌های پرسپولیس؛ دستیارانی به قیمت طلا

پرسپولیس با برانکو در همان سال اول انقدر خوب کار کرد که حتی این تیم را با به بارسلونای آسیا تشبیه کردند. هرچند که این تیم در پایان فصل تنها به خاطر تفاضل گل عنوان قهرمانی را از دست داد اما تیم برانکو در دو سال بعد توانست کاملا مقتدرانه قهرمان شود. سرخپوشان در این فصل هم با وجود محرومیت توانستند در پایان نیم فصل در جمع مدعیان اصلی قهرمانی قرار بگیرند و در لیگ قهرمانان آسیا هم نایب قهرمان قاره کهن شوند.اما در پرسپولیس رویایی هواداران، برانکو تنها نیست. او دستیارانی دارد که ارزشی بیشتر از طلا برایش دارند.

کریم بدون ادعا مسئول دفع حواشی

از همان سال اول حضور برانکو در پرسپولیس کریم باقری به عنوان دستیار ایرانی او مشخص شد.کریم باقری به عنوان اسطوره سرخپوشان همیشه اعلام کرده که به سرمربیگری علاقه ای ندارد و از سمت خود کاملا راضی است. این در حالی است که در طول سالهای اخیر کسانی مانند :«افشین پیروانی ،مرزبان،استیلی،حسین عبدی و .....»هر کدام با ادعای سرمربیگری وارد پرسپولیس شدند و هر کدام در زمانی هرچند کوتاه نیز سرمربیگری پرسپولیس را بر عهده گرفتند.اما بزرگترین مسئولیت کریم مدیریت حواشی درون تيم و حتي بيرون تيم بوده است. حضور کریم با بیش از ۱۰۰ بازی ملی و حضور در یکی از معتبرترین لیگ‌های اروپایی و سال‌ها کاپیتانی در پرسپولیس به کمتر بازیکنی جرات خودبزرگ‌بینی در این تیم می‌دهد. باقری در اتفاقاتي مانند داستان پيام صادقيان و درگيري عليپور و رامين رضائيان و همچنين در چند مورد در خصوص اعتراض بازيكنان درباره شرايط مالي تيم نشان داد كه هنر مديريت كردن نیمکت را به خوبي بلد است. مهم‌تر از همه اینها این است که برانکو می‌داند کسی روی نیمکت سودای سرمربیگری و زیرابی رفتن ندارد. چی از این بهتر؟

این پسر ترسناک پرسپولیس

زمانی که برانکو به پرسپولیس پیوست با خودش تی هو میر را به عنوان مربی بدنساز پرسپولیس معرفی کرد.مرد یخی کروات اما در سال اول از پرسپولیس جدا شد و جای خود را به مارکو داد. جالب اینکه بعدها مشخص شد مربی بدنساز جوان سرخپوشان با همین سن و سال کم در واقع استاد مربی قبلی، یعنی تی هو میر بوده. مارکو که به جز حرفه خود مربی اسکی هم است در طول این سالها انقدر خوب کار کرده که شاید باید یک سوم از موفقیت تیم را به نام او نوشت. ماركو در شرايط توانست نشان دهد كه چقدر در كار خودش استاد است كه پرسپوليس با محروميت از نقل و انتقالات تنها با 12 بازيكن در ليگ و ليگ قهرمانان حاضر شد اما با همين موجودي اندك طوري كار كرد كه بازيكنان پرسپوليس در هر بازي تا اخرين دقايق به لحاظ بدنی کم نیاورند.

آنالیزور ايراني در قواره‌های ایتالیایی

در فوتبال روز دنیا تمام مربیان بزرگ با خودشان آنالیزورهای حرفه ای دارند. برانکو نیز در چند سال اخیر از فرزاد حبیب اللهی به عنوان آنالیزور استفاده کرده است. آناليزور پرسپوليس كه مدتي را در ايتاليا تحصیل كرده و مسلط به زبان این کشور است، بعد از پیوستن به جمع سرخپوشان توانست آخرين متدهاي آنالیز روز فوتبال دنيا را با خودش به پرسپولیس بياورد. آنالیزور سرخپوشان همچنين در تابستانی که گذشت با شرکت در یک کلاس حرفه ای آنالیز در ایتالیا توانست اطلاعات خودش را به‌روز كند تا مثل همیشه یکی از مردان مورد اعتماد و وثوق برانکو باشد.

ایگور دوست داشتنی

مربی دروازه بانان پرسپولیس یکی از یاران باوفای برانکو در طول این سالها بوده است.ایگور در کنار مربیگری دروازه بانان پرسپولیس، رفاقت بسیار خوبی هم با سرخپوشان دارد و گاهي حتي پيش از تمرين با بازيكنان كشتي مي گيرد كه البته در بيشتر اين مبارزات هم پيروز شده است. اين موضوع از او مرد محبوبی نزد بازیکنان پرسپولیس ساخته است. ايگور در سالهاي حضور در پرسپوليس در كنار رفاقت با بازيكنان نشان داده كه به خوبي از دروازه بانان تيمش حمايت مي كند.

دست راست، تنها پاشنه آشیل برانکو

می گویند دستیار اول مانند دست راست سرمربی است اما برانکو در طول این سالها هر چقدر که خوب نتیجه گرفته از دستیار شانس نیاورده است. برانکو زمانی که به ایران آمد آندره پانادیچ را به عنوان دستیار اول معرفی کرد اما درست سال بعد پانادیچ به خاطر بیماری پدرش راهی کرواسی شد و به همین دلیل سرمربی سرخپوشان از سرتن چوک رونمایی کرد. چوک در کنار دستاری برانکو نشان داد آنالیزور بزرگی هم است.

با این وجود در ابتدای سال گذشته چوک هم با پیشنهاد فدراسیون کرواسی از پرسپولیس جدا شد و اینبار برانکو از برادرش برای حضور در کنار خودش دعوت کرد. زلاتکو ایوانکوویچ، با چهره‌ای ثابت و عوض‌نشدنی!

منبع: بانک ورزش

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها