ذخیره 80 میلیون متر مکعب آب پشت سازه‌های آبخیزداری فارس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: براثر بارندگی‌های خوب پائیزی، بیش از 80 میلیون متر مکعب آب پشت سدها، بندها و سازه‌های آبخیزداری فارس ذخیره شده است.

ذخیره 80 میلیون متر مکعب آب پشت سازه‌های آبخیزداری فارس

مهرزاد بوستانی شنبه اول دیماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تنها امسال احداث 33 سازه آبخیزداری در دستور کار قرار گرفت، گفت: در بارندگی‌های بیشترین میزان آبگیری به ترتیب مربوط به سازه‌های موجود در شهرستان‌های سپیدان، مرودشت، ممسنی، کازرون، شیراز، فراشبند و فیروزآباد بوده است.

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های آبخیزداری انجام شده در فارس با هدف جمع‌آوری روان آب‌ها، گفت: سال گذشته بالغ بر 113 میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری ذخیره شد.

برابر آمارها در مجموع 887 سازه آبخیزداری در استان فارس توسط منابع طبیعی احداث شده که حجم مهار سالیانه روان آب در این سازه‌ها حداقل 850 میلیون متر مکعب است.

بوستانی با بیان اینکه طی 2 ماه گذشته میزان بارندگی در فارس به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشت، گفت: ‌امیدواریم شاهد رشد بارش‌ها و به تبع آن افزایش ذخیره ‌‌آبی در فارس باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: آبگیری این پروژه‌ها، علاوه بر کنترل فرسایش و رسوب در برخی زیر حوضه‌ها، در مناطق بحرانی منجر به تغذیه مصنوعی چشمه‌ها، قنوات و سفره‌های آب زیر زمینی خواهد شد.

او گفت: جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش خسارات سیلاب به تأسیسات شهری، روستایی و زیر بنایی، اثرات قابل توجهی در تأمین بخشی از آب آشامیدنی مورد نیاز مردم ساکن اطراف این پروژه‌ها از عواید ذخیره آب پشت سازه‌های آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه امسال ساخت تعداد 33 پروژه ملی، سه پروژه استانی و پنج پروژه مشارکتی درحوزه آبخیزداری استان در حال اجراست، افزود: اعتبار لازم برای اجرای این طرح‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، استانی، خودیاری‌ها و اندکی نیز با مشارکت خیرین بخش آبخیزداری تامین شده است.

او گفت: این طرح‌ها شامل بندهای خاکی، سنگی و ملاتی، حوضچه‌های کنترل و پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی و نیز عملیات بیومکانیکی و بیولوژیکی در 32 حوزه آبخیز و 22 شهرستان فارس است.

بوستانی با اشاره به اهمیت احداث سازه‌های آبخیزداری‌ ابراز امیدواری کرد که تمام پروژه‌های اعلام شده، تا پایان امسال آماده بهره برداری شود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها