نگاهی به شش گروه جام ملت‌های آسیا؛

جنگِ قدرت فوتبال آسیا در خلیج فارس /کانگروها، یوزپلنگ‌ها و سامورایی‌ها به دنبال تاج‌گذاری

کمتر از سه هفته تا آغاز جام ملت های آسیا 2019 در امارات مانده است و در چنین شرایطی بسیاری از کشور ها با بدرقه تیم ملی خود آماده تماشای مسابقات نماینده کشورشان شده اند.

جنگِ قدرت فوتبال آسیا در خلیج فارس /کانگروها، یوزپلنگ‌ها و سامورایی‌ها به دنبال تاج‌گذاری

به گزارش خبر فوری ؛ چهار سال از قهرمانی استرالیا در جام ملت های آسیا می گذرد. نماینده ای که بیشتر به اقیانوسیه متعلق است تا قاره کهن. اما بررسی شرایط تیم ملی استرالیا نشان می دهد کانگورو ها شانس زیادی برای قهرمانی ندارند. از سوی دیگر، کشور های عربی قوی تر از همیشه آماده حضور در مسابقات هستند و البته که اهالی شرق آسیا با تیم های متعدد در مسابقات حضور یافته اند. در میان باید به تیم ملی کشورمان هم اشاره کنیم. شاگردان کی‌روش که همیشه صدرنشین آسیا بوده اند، یکی از شانس های اصلی قهرمانی در مسابقات اند.
گروه A؛ میزبان و گروهی ساده تر از همیشه
بازی افتتاحیه مسابقات، احتمالا مهم ترین و جذاب ترین رقابت گروه نخست باشد. ورزشگاه زاید ابوظبی در شرایطی میزبان رقابت امارات - بحرین خواهد بود که تقریبا همه تحلیلگران معتقدند همین دو تیم شانس اصلی صعود از گروه هستند. تایلند و هند به عنوان دو تیم دیگر گروه، این شانس را دارند که برای رتبه سومی بجنگند. تیم دوم این گروه با تیم دوم گروه سوم بازی می کند و تیم اول این گروه با بهترین تیم سوم یکی از گروه های Cو D و E بازی خواهد کرد.


گروه B؛ مدافع عنوان قهرمانی در میان اعراب
استرالیا در جام جهانی روسیه در گروهی سخت قرار گرفت. آن ها در کنار پرو، دانمارک و فرانسه قرار گرفتند و در نهایت در گروه خودشان آخر شدند. اما کانگوروها با امید زیادی راهی امارات خواهند شد. لیست تیم ملی استرالیا برای حضور در این مسابقات اخیرا منتشر شده است که نام هایی مشابه با آن چه در جام جهانی دیده بودیم را دوباره نظاره می کنیم. اما حقیقت این است که نام مطرحی میان لیست کانگورو ها وجود ندارد. دقیقا برخلاف رقبای بزرگ استرالیایی ها که ترکیب های بیش غنی خود را آماده این مسابقات کرده اند. با این حال گروه شاگردان گراهام آرنولد بیش از حد آسان است. از اردن و فلسطین گرفته تا سوریه. قرعه کشی بیش از حد ساده برای استرالیایی ها احتمالا بهترین شانس آنان برای حضور در مسابقات بود. تیم اول این گروه که احتمالا استرالیا باشد، با بهترین تیم سوم یکی از گروه های A و Cو D بازی خواهد کرد. تیم دوم این گروه هم با تیم دوم گروه F بازی خواهد کرد.


گروه C؛ شرق آسیایی ها و گروهی بیش از حد ساده برای کره جنوبی
گروه کره جنوبی شاید یکی از ساده ترین گروه ها برای صعود 9 امتیازی باشد. شاگردان پائولو بنتو باید خیلی بدشانس باشند که با حضور هی چان هوانگ، هونگ مین سون، هون جون سوک، جا چول کو و سون گو کیم به جمع چهار تیم برتر صعود نکنند. چین، دیگر تیم مدعی گروه سوم برخلاف لیگ با کیفیتش، تیم ملی قدرتمندی ندارد و تنها امیدوار است از گروهش صعود کند. فیلیپین و گرجستان به عنوان تازه وارد های مسابقات، امیدوارند برای جایگاه رتبه سوم رقابت کنند. تیم دوم این گروه با تیم دوم گروه اول و تیم اول این گروه با بهترین تیم سوم یکی از گروه های A و B و F بازی خواهد کرد.


گروه D؛ ایران و تلاش برای قهرمانی از میان اعراب
شاگردان کارلوس کی‌روش باید با ویتنام و یمن بازی کنند. اما سخت ترین حریف ایرانی ها در این گروه شاید یادآور خاطرات تلخ باشد. عراق، تحت هدایت سرکو کاتانچ، با بازیکنان خوبی پا به امارات خواهد گذاشت. علی عدنان مدافع آتلانتا، اسامه رشید هافبک سانتا کلارا، حمام طارق و بشار رسن بازی‌ساز های سرخابی ها از مهم ترین مهره های ترکیب عراق هستند. یمن و ویتنام دیگر تیم های این گروه احتمالا باید برای جایگاه سوم رقابت کنند. تیم اول این گروه با بهترین تیم سوم یکی از سه گروه B و E و F بازی خواهد کرد. تیم دوم این گروه هم به مصاف تیم اول گروه E خواهد رفت. شاگردان کی‌روش باید مراقب باشند تا در این گروه دوم نشوند، چرا که یکی از معدود گروه های مسابقات است که تیم دوم آن راهی رقابت با تیم اول گروهی دیگر خواهد شد.


گروه E؛ سخت ترین گروه
کمتر کسی فکر می کرد جام ملت های با 24 تیم گروه دشوار هم داشته باشد، اما داستان گروه پنجم کمی متفاوت است. قطر و عربستان به جز رقابت های سیاسی چند سال اخیر باید در فوتبال هم با هم رقابت کنند. دو کشور حاشیه خلیج فارس در کنار لبنان و کره شمالی احتمالا کار دشواری برای صعود ندارند. اما این گروه احتمالا تنها گروهی است که با نگاه به تیم های آن نمی توان صدرنشین و تیم دوم را به راحتی پیش بینی کرد. عربستان تحت هدایت خوان آنتونیو پیتزی امیدوار است خاطرات تلخ جام جهانی را فراموش کند و قطر با ستارگانی برخاسته از لیگ خود آماده درخشش در مسابقات است. شاید قطر یکی از شگفتی سازان این مسابقات باشد. شاید رتبه 93 آن ها در رده بندی فیفا کمی ناامیدکننده باشد اما پیروزی مقابل سوییس و اکوادور و تساوی مقابل ایسلند در آخرین بازی ها بیانگر توانایی های شاگردان فلیکس سانچز اسپانیایی است. تیم دوم این گروه به مصاف تیم اول گروه F خواهد رفت و تیم اول این گروه با تیم دوم گروه D خواهد رفت.


گروه F؛ سامورایی ها امپراطوری‌شان را از ترکمنستان آغاز می کنند؟
آخرین گروه این مسابقات محل نمایش اقتدار ژاپن است. پر افتخارترین کشور آسیا با مجموعه ای از تازه وارد ها مواجه شده است. ترکمنستان و ازبکستان در کنار عمان هم گروه های شاگردان موریاسو هستند. ایجی کاواشیما دروازه بان سابق متز و فعلی استراسبورگ فرانسه یکی از بهترین سنگربان های حاضر در جام است. مایا یوشیدا، مدافع ساوتهمپتون و هیروکی ساکای، مدافع المپیک مارسی در کنار گوتوکو ساکای از هامبورگ بهترین دفاع جام ملت های آسیا را تشکیل داده اند. کیسوکه هوندا، شینجی کاگاوا، گاکو شیباساکی و تاکومی مینامینو نام های شناخته شده سامورایی ها در خط میانی اند و شینجی اوکازاکی مهاجم لسترسیتی احتمالا مهاجم ثابت ژاپنی ها در مسابقات باشد. در چنین شرایطی باید ژاپن را شانس اصلی قهرمانی بدانیم. فراموش نکنیم که ژاپنی ها در جام جهانی بلژیک را حسابی به دردسر انداختند و اگر در امارات به فینال راه پیدا نکنند، احتمالا یکی از چهار تیم نهایی خواهند بود. اما ژاپنی ها برای صعود به جمع هشت تیم کار دشواری دارند. آن ها باید با تیم دوم گروه E بازی کنند. تیم دوم این گروه هم به مصاف تیم دوم گروه B خواهد رفت.


جام ملت های آسیا احتمالا تیم های شگفتی ساز زیادی خواهد داشت. نام های شناخته نشده ای که احتمالا برای نخستین بار در امارات مقابل غول های آسیا قرار خواهند گرفت، سرشار از اعتماد به نفس هستند. ژاپن، کره جنوبی، ایران و استرالیا در کنار امارات و قطر از شانس های اصلی قهرمانی اند که رقابت میان آن ها بیانگر جذابیت جام ملت های آسیا خواهد بود. اگرچه تعداد تیم های حاضر در این مسابقات در یک دوره از 16 کشور به 24 کشور افزایش یافته است اما رقابت اصلی همیشه میان کشور های شناخته شده خواهد بود. رقابتی که در نخستین روز از دومین ماه میلادی سال 2019 قهرمان خود را خواهد شناخت.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها