بازار شب یلدا در شوک گرانی چند برابری؛ هر کیلو پسته در قزوین ۲۱۵ هزار تومان به فروش رفت

در آستانه شب یلدا بازار آجیل با قیمت‌های عجیبی روبرو بوده و بسیاری از مردم یلدای امسال را بدون آجیل سپری خواهند کرد.

بازار شب یلدا در شوک گرانی چند برابری؛ هر کیلو پسته در قزوین ۲۱۵ هزار تومان به فروش رفت

آیین شب یلدا از سنت‌های قدیمی ایرانیان بوده که مردم طولانی‌ترین شب سال را بهانه‌ای برای باهم بودن دانسته و با خوردن آجیل، هندوانه و انواع میوه‌ها سپری می‌کنند.

امسال با توجه به شرایط ویژه اقتصادی در کشور، شاهد گرانی عجیبی در بازار اقلام شب یلدا به ویژه آجیل و خشکبار هستیم که سبب شده بسیاری از خانواده‌ها قدرت خرید نداشته باشند.

افزایش قیمت 100 درصدی و شاید 150 درصدی آجیل، قشر متوسط و ضعیف جامعه را از خرید و خوردن آن محروم کرده و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند شب یلدای خود را بدون خوردن آجیل سپری کنند.

نوسانات نرخ دلار در چند ماه اخیر تاثیر بسیاری بر قیمت کالاها گذاشته و نرخ‌ محصولات افزایش 2،3 برابری را تجربه کرده این امر در حالی بوده که با کاهش نرخ دلار، قیمت کالاها همچنان در شوک گرانی چند برابری به سر می‌برد و تاکنون خبری از ارزانی در بازار نیست.

تشدید نظارت‌ها بر بازار قزوین در آستانه شب یلدا

علی پرزحمت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر بازار گفت: در آستانه شب یلدا هماهنگی لازم جهت بررسی توزیع و تنظیم بازار قیمت کالاهای اساسی از جمله انواع آجیل، میوه و مرغ انجام شده است.

وی عنوان کرد: از روز دوشنبه گشت مشترک نظارت و رصد بازار استان با هدف برخورد با تخلفات احتمالی آغاز و تا پایان هفته ادامه دارد.

پرزحمت تصریح کرد: از شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف با شماره تلفن 124 تماس حاصل نمایند تا در اسرع وقت به این گزارشات مردمی رسیدگی شود.

آجیل سرابی برای مردم؛ «گرانی» دورهمی شب یلدا را از ذهن‌ها دور کرده است نقش کمرنگ آجیل در سفره یلدای امسال مردم همدان آجیل «شب چله» چند؟

به گزارش تسنیم، قیمت انواع آجیل در بازار قزوین به شرح ذیل است:

پسته: 132000-215000 تومان

فندق: 138000-170000 تومان

انواع آجیل مخلوط شور و شیرین: 30000-74000 تومان

آجیل 4 مغز: 160000 تومان

آجیل هندی: 140000 تومان

بادام زمینی: 28000 تومان

مغز بادام: 150000 تومان

تخمه ژاپنی: 30000-36000 تومان

تخمه کدو: 40000-55000 تومان

رکود در آجیل‌فروشی‌ها

یکی از فروشندگان در بازار قزوین گفت: به عنوان یک فروشنده و فردی که با خریداران ارتباط مستقیم دارد باید بگویم که قدرت خرید شهروندان در مقایسه با سال گذشته 50 کاهش یافته و این فقط به دلیل افت توان اقتصادی مردم است.

اسفندیاری نبود نقدینگی مناسب در زندگی روزمره مردم سبب این میزان از افت توان خرید دانست و اظهار داشت: طی سال‌های گذشته مردم از اواسط آذر ماه کم کم اقدام به خرید آجیل و خشکبار شب یلدا می‌کردند، اما امسال به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش قدرت خرید مردم، بازار فروش آجیل راکد مانده است.

وی افزود: طی سال گذشته در آخرین ساعات شب یلدا فروش مطلوبی داشتیم، اما امسال بازار آجیل در سکوت و نگاه گذرای مردم سپری شده و خانواده‌ها برای برپا داشتن سنت شب یلدا و بیشتر برای دلخوشی فرزندانشان ترجیح می‌دهند مقداری شکلات و تخمه آفتاب‌گردان خریداری کنند.

قیمت انواع شیرینی نیز در آستانه شب یلدا اعلام شد:

شیرینی تر و خامه‌ای: 17500 تومان

شیرینی فلور و کشمشی: 14300 تومان

کیک یزدی: 11000 تومان

کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی، تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری نیز بر جای خواهد گذاشت و رسیدگی به این امور همت مسئولان و همراهی مردم را می‌طلبد که امیدواریم با رسیدگی بر این امور هیچ پدری شرمسار خانواده خود نشود.

گزارش از فاطمه الیاسی

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها