هویت انسان ها در خطر است؟ / تصاویری باورنکردنی که قدرت هوش مصنوعی را نشان می دهند  

قدرت هوش مصنوعی لحظه به لحظه در حال افزایش است و این قدرت گاهی ترسناک به نظر می رسد. یکی از جدیدترین نمونه های قدرت هوش مصنوعی را می توان به واسطه تصاویر درک کرد که توسط هوش مصنوعی طراحی شده اند.

هویت انسان ها در خطر است؟ / تصاویری باورنکردنی که قدرت هوش مصنوعی را نشان می دهند  

بررسی هوش مصنوعی در گذر زمان نشان می دهد که هوش مصنوعی با سرعتی باور نکردنی در حال پیشرفت است.

آیا باور می کنید، افرادی که در سمت راست تصویر زیر قرار دارند واقعی نیستند؟ آنها محصول یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی هستند. چهره های سمت چپ توسط هوش مصنوعی در سال 2014 ساخته شده اند و در سمت راست، هوش مصنوعی در سال 2018 تصاویر را ساخته است.

هویت انسان ها در خطر است؟ / تصاویری باورنکردنی که قدرت هوش مصنوعی را نشان می دهند  

این تصاویر باورنکردنی نشان می دهد که ییشرفت در هوش مصنوعی با سرعتی بسیار بیش از تصور ما انجام می شود. تا آنجا که اغلب دشوار است بتوانیم این رشد و پیشرفت را به شکلی دقیق دنبال کنیم. اما نگاهی به تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی نشان می دهد که قرار است توسط هوش مصنوعی غافلگیر شویم و چه بسا هویت ما در خطر باشد.

در تصویر مذکور می توانید ببینید چه چیزهایی در عرض چهار سال گذشته پیشرفت داشته و همانقدر که این تصاویر واضح تر و منطقی تر می شوند، هوش مصنوعی نیز به هویت، ادراک و نگرش انسانی نزدیک تر می شود.

این چهره های واقع گرایانه کار محققان انویدیا است. آنها در مقاله ای که هفته گذشته به طور عمومی به اشتراک گذاشته اند این تغییرات را سرفصلی بر دنیای چهره نگاری هوش مصنوعی می دانند.

جالب تر اینکه این چهره های جعلی را می توان به راحتی سفارشی سازی کرد. مهندسان انویدیا یک روش شناخته شده را به عنوان انتقال چهره به کار خود متصل کردند، که ویژگی های یک تصویر را با تصویری دیگر ترکیب می کند. شاید این نوع ویژگی را پیش از این در برخی برنامه های فیسبوک دیده باشید که مثلا چهره شما را در یک اثرهنری یا مثلا در تابلویی کوبیسم وارد می کند.

با استفاده از این شیوه انتقال چهره، محققان شرکت انویدیا، موفق شدند چهره ها را تا حد زیادی سفارشی سازی کنند. برای مثال در تصویر زیر، تصویر منبع یک شخص واقعی (ردیف بالا) ویژگی های صورت شخص دیگری (ستون سمت راست) را به آن اعمال می کند. صفات مانند پوست و مو با هم ترکیب می شوند، و بی نهایت چهره جدید خلق می شود.

هویت انسان ها در خطر است؟ / تصاویری باورنکردنی که قدرت هوش مصنوعی را نشان می دهند  

اما آیا این اقدام کاملا بی خطر است؟ کارشناسان فناوری در چند سال گذشته بارها هشدار داده اند که چطور هوش مصنوعی می تواند امنیت جامعه را به خطر بیندازد و حتی سیستم قانونگذاری را دور بزند. این هشدارها نباید نادیده گرفته شود. این روزها ساخت سایت های مستهجن، ویدئوهای جعلی و حالا هم تصاویر غیرواقعی بسیار رایج شده و برهمین اساس است که عده ای می گویند وارد عصر آخرالزمان اطلاعات شده ایم یا به آن بسیار نزدیکیم.

منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها