برندگان دوازدهمین جشن منتقدان سینما معرفی شدند

دوازدهمین جشن منتقدان سینما با معرفی برندگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

برندگان دوازدهمین جشن منتقدان سینما معرفی شدند

آیین دوازدهمین جشن منتقدان سینما شامگاه سه شنبه 27 آذرماه در تالار ایوان شمس برگزار و برندگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

فرزاد حسنی مجری مراسم، جشن را با یاد درگذشتگان یک سال سینمای ایران آغاز کرد و سپس کلیپی در این زمینه پخش شد.

در ادامه جعفر گودرزی دبیر جشن طی سخنانی کوتاه از جایگاه انجمن منتقدان به عنوان سنگ محک فعالیت های سینمایی و سیاستگذاری سینمای ایران صحبت کرد و گفت سینمای ایران برای ارتقا، به بزنگاه کیفی نیاز دارد.

اسامی برندگان دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بر اساس جمع بندی آرای اعضای آکادمی اعلام شده است.

** بخش انتخاب بهترین های چهل سال سینمای کودک و نوجوان ایران
- بهترین فیلمنامه: «باشو، غریبه کوچک»
- بهترین کارگردان: «کیومرث پوراحمد»
- بهترین بازیگر نوجوان پسر: «مهدی باقربیگی»
- بهترین بازیگر نوجوان دختر: «ترانه علیدوستی»
- بهترین بازیگر کودک پسر: «فرخ هاشمیان»
- بهترین بازیگر کودک دختر: «آیدا محمدخانی»
- بهترین فیلم کودک: «خانه دوست کجاست؟»
- بهترین فیلم نوجوان: «باشو، غریبه کوچک»
در ادامه دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، کلیپ بزرگداشت اسحق خانزادی صدابردار سینمای ایران با سخنانی از مسعود کیمیایی، منوچهر شاهسواری، محمد متوسلانی، مسعود جعفری جوزانی، جواد طوسی و اسحق خانزادی روی پرده رفت.
محمدرضا دلپاک، رضا درستکار و محمود سماک باشی تندیس بزرگداشت جشن دوازدهم را به اسحق خانزادی اهدا کردند.
در ادامه با پخش کلیپ جشن منتقدان، جشن دوازدهم وارد بخش اهدای جوایز به برگزیدگان سینمای ایران شد.
جواد طوسی رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان در ادامه طی سخنانی به ضرورت برپایی و جایگاه این جشن اشاره کرد.

**جوایز بخش اصلی
در ادامه این مراسم محمد بزرگ نیا، طهماسب صلح جو و علی علایی روی سن رفتند و اولین بخش اهدای جوایز شروع شد.
جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (فیلمسازان اول) به فیلم «امیر» ساخته نیما اقلیما اهدا شد.
عبدالله اسکندری، عزیزالله حاجی مشهدی و علیرضا غفاری نیز برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی روی سن رفتند. این جایزه به سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب» رسید.
تندیس بخش بهترین طراحی صحنه و لباس با حضور کورش تهامی، محمود گبرلو و حسین سلطان محمدی به محمدرضا شجاعی برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.
برای اهدای تندیس بخش بهترین طراحی صحنه و لباس، کورش تهامی، محمود گبرلو و حسین سلطان محمدی روی صحنه رفتند. این جایزه به محمدرضا شجاعی برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.
در ادامه این مراسم، دومین بزرگداشت مخصوص سعید عقیقی، منتقد و فیلمنامه نویس با پخش کلیپی با سخنان فرزاد موتمن، خسرو دهقان، طهماسب صلح جو و منوچهر شاهسواری درباره اهمیت و توانایی عقیقی برگزار شد.
جایزه بزرگداشت سعید عقیقی نیز توسط سعید قطبی زاده و جواد طوسی اهدا شد. که قطبی زاده در سخنانی کوتاه، گفت: کاری که سعید عقیقی برای سینمای ایران کرده را در آینده سینمای ایران باید جستجو کرد.
عقیقی در سخنانی گفت : برای ارتقای سینمای ایران، نه بی رحم تر که باید عمیق تر حرف زد.
سپس کلیپ نامزدهای بخش بهترین موسیقی متن به نمایش درآمد و تندیس بهترین موسیقی متن با حضور واروژ کریم‌ مسیحی، حمید نعمت الله و مسعود نجفی به سهراب پورناظری برای فیلم «شعله‌ور» رسید.
در ادامه حسن زاهدی، اصغر نعیمی و رضا صائمی جایزه بهترین مهندسی صدا را به طاهر پیشوائی و علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام» اهدا کردند و تندیس بهترین تدوین با حضور نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی و آنتونیا شرکا به هدی سعدی و هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.
اهدای تندیس بهترین مدیرفیلمیرداری بخش دیگری از این مراسم بود که به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم « تنگه ابوقریب» تعلق گرفت.
هوشنگ گلمکانی در این بخش یادآور شد: این جشن در شب تولد پرویزدوایی منتقد قدیمی سینمای ایران برپا می شود.
در ادامه کلیپی به مناسبت بزرگداشت اصغر رفیعی جم‌ فیلمبردار سینمای کشور، با سخنانی از مسعود کیمیایی، سیروس الوند و رفیعی جم و پیامی از بهرام بیضایی روی پرده رفت و با حضور علیرضا داوودنژاد، سیروس الوند و مهرزاد دانش و اهدای تندیس از این فیلمبردار مجرب سینما تقدیر شد.
در این بخش سیروس الوند از جایگاه مهم فیلمبرداران سینمای ایران و علیرضا داوودنژاد از خاطرات همکاری با رفیعی جم و ویژگی خوب دیدن او سخن گفتند.
مهرزاد دانش نیز با بیان اینکه جشن منتقدان، بهتر است هویت منتقدانه بیشتری داشته باشد از کنش‌پذیری منتقدان در سینمای ایران انتقاد کرد.
سپس محمد متوسلانی، محسن بیگ آقا و جمشید هاشم پور به روی سن آمدند و تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به فرهاد اصلانی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا کردند.
محمد متوسلانی از پیشرفت درخشان سینمای ایران در زمینه بازیگری و محسن بیگ آقا ضمن ابراز شوق از بزرگداشت سعید عقیقی در این جشن، از لزوم جدیت در نقد فیلم و فاصله منتقد از فیلمساز سخن گفتند.
در ادامه جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد» رسید که این جایزه با حضور فاطمه گودرزی، گلاره عباسی و سعید عقیقی به وی اهدا شد.
اما در بخش بهترین بازیگر‌ نقش اول مرد دو جایزه اهدا شد، مسعود رایگان، حبیب رضایی و حسام‌الدین مقامی کیا برای اهدای این جایز روی سن آمدند.
مسعود رایگان گفت: جایزه منتقدان از جوایز مهم است و در نبود منتقد آگاه ما کاری از پیش نخواهیم برد.
در این بخش دیپلم‌ افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم «شعله‌ ور» رسید و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد را نوید محمدزاده برای «مغزهای کوچک زنگ زده» به خانه برد.
امین حیایی در سخنانی کوتاه با بیان اینکه من این جایزه را در جشنواره فیلم فجرهم گرفتم، گفت: جایزه گرفتن در حضور منتقدان و حضور پرشور چهره ها نسبت به فجر، طعم دیگری دارد.
نوید محمدزاده نیز گفت: من عاشق این جایزه هستم چون حس مسوولیت عجیبی به بازیگران می بخشد و تایید این جنس بازیگری به ما در این عرصه، جسارت می دهد.
سپس با حضور فرشته طائرپور، نگار عابدی و کیوان کثیریان روی سن، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به باران کوثری برای فیلم «عرق سرد» تعلق گرفت و سارا بهرامی تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد.
در ادامه حسن فتحی، جواد عزتی و عدنان شاه طلایی به روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله برای فیلم «شعله ور» و تندیس بهترین فیلمنامه جشن دوازدهم منتقدان به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها