از سلطان کرنر تا همسر گلر سابق استقلال

شرط‌بندی‌ در فوتبال ایران، فراتر از آنچه که در 90 دیدیم ...

آنچه در برنامه 90 در خصوص تاثیر شرط‌بندی در فوتبال ایران به نمایش گذاشته‌شد، در واقع تنها یک هزارم آن چیزی ست که در حال رخ دادن است.

شرط‌بندی‌ در فوتبال ایران، فراتر از آنچه که در 90 دیدیم ...

بیش از دو فصل است که شاهد گسترش پدیده شرط‌بندی در جامعه هستیم. موضوعی که در برنامه 90 شاهد تاثیر و دخل و تصرف آن بر نتایج لیگ‌های مختلف فوتبال کشورمان هم شده‌است.

اکبر یوسفی، بازیکن سابق پاس تهران که به عنوان مدیرفنی در شهدای بابلسر در لیگ دو حضور دارد، در برنامه 90 از سلطان کرنر تیمش که اتفاقا بازوبند را هم بر بازو بسته‌بود رونمایی کرد! بازیکنی که هر توپ ساده و سختی را رد می‌کند تا در کرنر تیمش به حریف ببازد. خواه این حریف استقلال رامشیر باشد و خواه تشتک سازی قرچک!

آنچه حنیف عمران‌زاده، اکبر یوسفی و البته سایرین در برنامه 90 گفتند شاید مشت نمونه خروار باشد و مشخص نیست دقیقا چند هزارم واقعیت این روزهای فوتبال ما را به نمایش گذاشت. آنچه مسلم است، امروز برای پی بردن به شیوع پدیده شوم شرط‌بندی کافی‌ست به دور و بر خود نگاهی بیاندازید و متوجه شوید، چه‌قدر این موضوع در جامعه و به خصوص در نسل جوان رواج یافته‌است.

فارغ از مباحث شرعی و خللی که این پدیده در اقتصاد و مباحث اجتماعی کشورمان ایجاد می‌کند، باید هرچه زودتر برای جلوگیری از تغییر نتایج مسابقات لیگ‌های ایران، مقامات مسئول ورود کنند و با این پدیده برخورد کنند. نکته جالب توجه اما حضور گسترده افراد اسم و رسم‌دار در این حوزه است.

محسن فروزان، گلر شماره یک این روزهای تراکتورسازی در ابتدای فصل با محرومیتی سه ماهه مواجه شده‌بود. در ابتدا اعلام شد عکس‌های منتشره از همسر سنگربان سابق استقلال دلیل این محرومیت بوده، (البته فروزان بخشیده‎‌شد و محرومیتی با ورود مهدی تاج به پرونده شامل حالش نشد.) اما شب گذشته عبدالله سمامی، نایب‌رییس کمیته اخلاق اعلام کرد که پرونده فروزان در واقع به واسطه حضور فعال و گسترده همسرش در یکی از سایت‌های شرط‌بندی به عنوان سرمایه‌گذار بوده‌است!

در فوتبال اروپا، قانونگذار برای جلوگیری از ورود فساد ناشی از شرط‌بندی به مستطیل سبز، فعالیت هریک از نزدیکان بازیکنان و خانواده فوتبال را در سایت‌های شرط‌بندی ممنوع کرده‌است. اتفاقی که البته با یک نظارت دقیق همراه شده و شاهدیم که مجری قانون به هیچ‌وجه در چنین موضوعاتی، چشم‌پوشی نمی‌کند. به تازگی نشریه سان فاش کرد که دنیل استوریج، مهاجم ملی‌پوش تیم لیورپول به خاطر شرط‌بندی پسرعمویش بر روی انتقال او به اینترمیلان فراخوانده‌شده است تا توضیحات لازم را ارائه کند!

آنچه واضح است، اینکه تا دیر نشده نهادهای ذیربط باید با این پدیده شوم برخورد کنند، قبل از اینکه به قدری فساد در فوتبال همه‌گیر و گسترده شود که دیگر کاری از دست هیچکس برنیاید. برنامه 90 نشان داد که باید از این به بعد به دیده تردید به بسیاری از اخراج‌ها، مصدومیت‌ها و حالا حتی کرنر‌ها نگاه کرد!

فیفا که همواره بر عدم دخالت دولت‌ها در فوتبال تاکید می‌کند، برای مبارزه با تاثیر شرط‌بندی در نتایج و اتفاقات درون مستطیل سبز از نهادهای امنیتی کشورها درخواست کرده تا به فیفا برای مبارزه با این پدیده شوم همکاری کنند. در کشورمان حالاست که وقتش رسیده کمیته اخلاق، کمیته انضباطی و ... با همکاری قوه قضاییه و پلیس فتا، یک بار برای همیشه کار را یکسره کنند.

سمامی شب گذشته قول برخورد با تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با شرط‌بندی را داد، امیدواریم که خیلی سریع شاهد برخورد با فعالان در این حوزه باشیم. آنچه که اتفاقا در این دو سال سوال برانگیز بود، همین سکوت مسئولان و تبلیغ آزادانه سایت‌های شرط بندی بود.

منبع: جایگاه ویژه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها