در گفت‌وگو با خبر فوری مطرح شد؛

موسوی تبریزی: اصولگرایانی چون علی مطهری را باید در لیست اصلاح‌طلبان نگه داریم/فرصت طلبان جایی در بدنه اصلاحات ندارند/روحانی باید واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارد

دبیرکل مجمع محققین و‌ مدرسین حوزه علمیه قم می گوید: طبیعی است که مردم به دلیل عدم تحقق برخی از مطالبات و وعده های روحانی از اصلاح طلبان ناراضی باشند.

موسوی تبریزی: اصولگرایانی چون علی مطهری را باید در لیست اصلاح‌طلبان نگه داریم/فرصت طلبان جایی در بدنه اصلاحات ندارند/روحانی باید واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذارد

فاطمه علی اصغری- «به جد معتقدم نیروهایی که بواسطه جریان اصلاحات توانسته اند به درون حاکمیت راه پیدا کنند باید در جهت نیل به اهداف اصلاح طلبی، دفاع از حقوق شهروندی و کاهش آلام مردم، قدم های ملموس و راه گشایی بر می داشتند، ولی متأسفانه‏ مجموعاً نقطه خیلی روشن ‏و امیدوارکننده ای ‏نمی بینم و به ‏همین جهت نسبت به کوتاهی ها و ضعف ها و به عنوان یک علاقمند به ‏اصلاحات، از مردم عذرخواهی می کنم که نتوانستیم وظایف خود را آنگونه که شایسته ملت بزرگ ایران است انجام دهیم» این جملات بخشی از سخنان عبدالله نوری از لیدرهای اصلاح طلب در جمع مجمع زنان اصلاح طلب است که واکنش بسیاری را در فضای سیاسی کشور در پی داشته است.

تاکید بر تزلزل در جایگاه اصلاح طلبان در بین مردم و کاهش محبوبیت اصلاح طلبان نه فقط در گفته های وزیر کشور دولت اصلاحات که این روزها در قالب هشدار از سوی دیگر چهره های این جریان هم به کرات مطرح می شود. آنها نگرانند که هزینه عدم تحقق وعده های روحانی و بی توجهی به برخی مطالبات مردمی به پای اصلاح طلبان نوشته شود.

از سوی دیگر عبدالله نوری از افرادی حکایت کرده که از نردبان اصلاحات بالامی روند ولی با ابروی این جریان بازی می کنند، سخنانی که شاید بتوان یک سر آن را به عملکرد افرادی که با لیست امید وارد مجلس شدند و بعد راه خود را جدا کردند هم متصل کرد.امری که شاید به پایان یافتن ائتلاف بین اصلاح طلبان با اعتدالیون و اصولگرایان میانه در انتخابات بعدی هم منجر شود.

حجت الاسلام سیدحسین موسوی تبریزی در گفت و گو‌ با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری با بیان اینکه عدم تحقق مطالبات مردم از سوی دولت یکی از عوامل مهم سقوط جایگاه اصلاح طلبان است تاکید کرد قطعا اصلاح طلبان باید در جهت تفکیک نیروهای خود وارد عمل شوند.او البته این را هم گفت که اصلاح طلبان در شرایط محدودیت به سمت حمایت از روحانی و ائتلاف با اعتدالیون پیش رفتند.

متن گفتگو خبر فوری با حجت الاسلام موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین مدرسین حوزه علمیه قم را در ادامه بخوانید؛

***

خبرفوری: برخی از تحلیلگران و فعالان سیاسی بر این باورند که محبوبیت جریانات اصلاح طلب به دلیل عدم تحقق مطالبات مردم از سوی دولت روحانی کاهش پیدا کرده است نظر جنابعالی در این باره چیست؟

موسوی تبریزی: درباره اینکه آیا میزان محبوبیت اصلاح طلبان کاهش پیدا کرده است قطعا باید آمار و ارقام ارائه دهیم چرا که سنجش میزان محبوبیت یک فرد یا جریان نیازمند یک جامعه آماری است که بنده درباره آن اطلاعی ندارم، میزان محبوبیت نیز نیازمند انجام آمارگیری دقیق در فضای آزادانه است.

عدم تحقق مطالبات مردم تنها به روحانی ارتباط ندارد

در ایران به واسطه فرهنگی که وجود دارد همه چیز با هم پیوند دارد از این رو وقتی در ایام انتخابات حرف ها و وعده هایی داده می شود که بخشی از آن عملیاتی نمی شود این در افکار، اراده، طرفداری و‌ نظر مردم تاثیر می گذارد از این رو باتوجه به اینکه روحانی به عنوان منتخب اصلاح طلبان بوده است و رای قابل توجهی به دلیل حمایت اصلاح طلبان در مقابل رقیب خود به دست آورد مردم توقع داشتند شعارهایی که از سوی روحانی و اصلاح طلبان مطرح شد عملی شود اما طبیعی است که بخشی از آنها تا به امروز محقق نشده است که این امر به دلیل مشکلات زیادی است که در کشور وجود دارد و‌ تنها به روحانی ارتباط ندارد.

مشکل روحانی این است که همه واقعیت ها را آنطوری که هست با مردم در میان نمی گذارد و گاهی مشکلات را به مردم تبیین نمی کند که چگونه و از کجا نشات می گیرد در حالیکه که طرف مقابل و رقبا هر روز و در هر جایی که می توانند به صورت ناحق و گاهی به حق، نقدهایی را علیه دولت مطرح می کنند از این رو طبیعی است مردم حتی نسبت به عملکرد اصلاح طلبان ناراضی باشند.

حرف من این است که مردم ما آنقدر بلوغ دارند که متوجه شوند که بین آنچه اصلاح طلبان می خواستند و آنچه روحانی انجام داده است باید تفکیک قائل شوند.

خبرفوری: برخی از چهره های اصلاح طلب از جمله اقای عبدالله نوری تلویحا اشاره به این دارند که حمایت انتخاباتی جریان اصلاحات از برخی چهره های غیر اصلاح طلب سبب تضعیف جایگاه این جریان شده است نظر شما در این باره چیست؟ اصلاح طلبان برای انتخابات آینده باید چه تدبیری اتخاذ کنند تا هزینه این نوع افراد به پای اصلاح طلبان نوشته نشود

موسوی تبریزی: کسانی که واقعا از جریان اصلاح طلب سوء استفاده می کنند یا کردند یا به عنوان اصلاح طلب خود را وارد لیست اصلاح طلبان می کنند باید از سوی شورای عالی اصلاح طلبان شناسایی شده و کنار گذاشته شوند و بعد از این نیز این روند نباید تکرار شود و اگر در واقعیت این موضوع وجود داشته باشد باید از مردم عذرخواهی شود.

اصلاح طلبان برای معرفی گزینه ایده ال خود در انتخابات محدودیت دارند

نکته ای که باید به آن اشاره کنم و مردم نیز باید آن را شفاف بدانند این است که ما هیچ وقت بعد از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نگفتیم که ما یک شخصیت یا لیست ایده ال و اصلاح طلب را برای ریاست جمهوری، مجلس و حتی خبرگان معرفی کردیم و تنها در دوره های قبل همچون زمان خاتمی ما با نامزد ایده ال خود وارد انتخابات شدیم هرچند در انتخابات سال ۸۸ نیز میرحسین موسوی گزینه مطلوب اصلاح طلبان بود اما رقبایی هم در کنار وی حضور داشتند از این رو ما مسئولیت این شکست را می پذیریم.

در جریان انتخابات سال ۹۲ و بعد از رفتن احمدی نژاد واقعیت این است که اصلاح طلبان در انتخاب رئیس جمهوراصلاح طلب محدودیت داشتند و دست پری نداشتند و نگذاشتند چهره های مدنظر آنها تایید صلاحیت شود از این رو اصلاح طلبان کسی را که غیراصلاح طلب بود اما آرای وی به انحصارطلبان و اصولگرایان سنتی تعلق خاطر نداشت مجبور به انتخاب شدند و انتخابی اجباری به دلیل رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان صورت گرفت به گونه ای که هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شد و به آقای خاتمی نیز میدان ندادند تا در انتخابات شرکت کنند.

ما در سال ۹۲ با جمع بندی که در دیدار با افراد و بزرگانی که چون آیت الله هاشمی داشتیم به جمع بندی رسیدیم که روحانی در مقایسه با رقبای خود بهترین گزینه بود که این امر در انتخابات ۹۶ نیز باز تکرار شد.

در رابطه با انتخابات مجلس و خبرگان نیز نمی توانیم بگوییم اصلاح طلبان راضی بودند یا نبودند چرا که با محدودیت های فعلی ما چاره ای جز راضی بودن نداریم چون با محدودیت مجبور به فعالیت هستیم.

خبرفوری: از منظر جنابعالی آیا اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده بازهم باید اصولگرایان معتدل و اعتدالیون ائتلاف کنند و یا برای بازگشت و حفظ جایگاه خود باید به صورت مستقل عمل کنند؟

موسوی تبریزی: به نظر بنده باید تحلیل جدی در انتخابات آینده صورت گیرد و مشخص شود کسانی که با لیست امید وارد مجلس شدند چه کارنامه ای داشتند چرا که ما در مقابل مردم مسئولیم.

افرادی چون علی مطهری را باید در بدنه اصلاح طلبان نگه داریم

ما اگر اصلاح طلب باشیم باید درباره عملکرد برادر خودمان نیز توضیح دهیم از این رو قطعا باید فردی چون علی مطهری خود را اصولگرا می داند اما در لیست امید بوده و مواضع روشنی و کارنامه درخشانی دارد باید در لیست خودمان نگه داریم اما کسانی که به نام اصلاح طلب تنها به دنبال فرصت طلبی بوده اند قطعا در بدنه اصلاح طلبان جای ندارند و باید در جهت حذف آنها گام برداریم چرا که ما در پیشگاه خدا و سپس مردم مسئولیم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها