ادامه یک قانون عجیب در آموزش و پرورش/ دختران متأهل سریعا اخراج می‌شوند

علی‌رغم گفته مسؤولان آموزش‌وپرورش، هنوز هم برخی مدیران مدارس اگر از تأهل دانش‌آموز دختری خبردار شوند، او را اخراج یا به دوره‌های شبانه و کلاس‌های بزرگسالان تبعید می‌کنند.

ادامه یک قانون عجیب در آموزش و پرورش/ دختران متأهل سریعا اخراج می‌شوند

اگر فیلم «ورود آقایان ممنوع» را دیده باشید، فیلم با موضوع اخراج یک دختر متأهل از مدرسه و تلاش‌های دوستانش برای راضی کردن مدیر، به برگشت او شروع می‌شود. دوستان دختر اخراج شده عقیده دارند که مدرسه نباید کسی را که باعلاقه ازدواج‌کرده و به قول خودشان «به عشقش رسیده» را اخراج کند. اما مدیر مدرسه می‌گوید جای دختر متأهل در مدرسه نیست. البته درنهایت هم مدیر می‌پذیرد که متأهل شدن یک دختر دانش‌آموز، اتفاق بدی نیست و او می‌تواند به مدرسه برگردد.

اخراج دختران متاهل از مدرسه، یکی از سوژه‌هایی بود که در سامانه فارس من ثبت شده بود و به دلیل جمع‌آوری بیش از ۵۰ امضا، خبرگزاری فارس بر اساس تعهد خود به مخاطبان، به پیگیری آن پرداخته‌است.

در خاطرات دانش‌آموزی اکثر دخترها، نمونه‌هایی از داستان فیلم «ورود آقایان ممنوع» هست. همکلاسی‌ای که یک روز با یک حلقه در دست چپ به مدرسه می‌آید و چند روز بعد خبردار می‌شوید که دیگر همکلاسی شما نیست و از این مدرسه‌ رفته است.

داستان اخراج از مدرسه یا تبعید دختران متأهل به کلاس‌های بزرگسالان به یک قانون نانوشته در مدارس تبدیل‌شده است. خیلی از مدیران مدارس مثل مسئولین آموزش‌وپرورش، دختران متأهل را دارای حق تحصیل به‌صورت عادی و در دوره روزانه می‌دانند. اما هنوز هم دختران دانش‌آموزی هستند که مجبورند پشت در مدرسه، حلقه ازدواجشان را از دستشان دربیاورند و هرروز برای دادن کپی شناسنامه خود به مدرسه، بهانه بیاورند. چون هنوز هستند مدیرانی که معتقدند جای دختر متأهل در مدرسه نیست. همه این‌ها در حالی است که جامعه ما این روزها دچار بحران بالا رفتن سن ازدواج شده و نهادهای فرهنگی تلاش می‌کنند این آمار را پایین بیاورند. درحالی‌که به نظر می‌رسد دختری که در سن دبیرستان تصمیم به ازدواج بگیرد مجبور می‌شود قید ادامه تحصیل در مدرسه عادی را بزند.

ادامه تحصیل در کلاس بزرگ‌سالان

چند روز پیش سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با فارس لزوم اخراج دانش آموزان دختر متأهل از مدرسه را رد کرد و گفت: «بر اساس ماده ۵۳ آیین‌نامه اجرایی مدارس، دانش‌آموزان دختری که ازدواج می‌کنند، می‌توانند به چند روش ادامه تحصیل دهند.

در روش اول، دانش‌آموز دختر متأهل بدون تغییر ظاهر و عدم صحبت درباره مسائل خانوادگی با دانش‌آموزان دیگر، می‌تواند در مدارس روزانه مانند گذشته ادامه تحصیل دهد. در غیر این صورت دانش‌آموز می‌تواند، در مدرسه بزرگ‌سالان ادامه تحصیل دهد یا اینکه در همان مدرسه روزانه ثبت‌نام کند اما فقط در امتحانات شرکت کند و همچنین امکان تحصیل در مراکز آموزش از راه دور نیز وجود دارد.»

عبدالرسول عمادی در این مصاحبه تأکید می‌کند که تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده شورای مدرسه است. موضوعی که خانم رضایی مدیر مدرسه‌ای در قم هم روی آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: «ما از دانش آموزان متأهل تعهد می‌گیریم که بدون صورت آرایش شده و بدون اینکه درباره مسائل خصوصی خود با دیگران صحبت کنند می‌توانند مثل گذشته در دوره روزانه به درس خواندن ادامه دهند. اما تشخیص اینکه دانش‌آموز متأهل این موارد را رعایت می‌کند یا نه به عهده مدیر و شورای مدرسه است. درواقع بخشنامه رسمی برای این موضوع وجود ندارد و بسیاری از مدیران به خاطر اینکه خیال خود را راحت کنند از همان ابتدا پرونده دانش‌آموز متأهل را به دوره‌های شبانه ارجاع می‌دهند یا به خاطر رعایت نکردن آیین‌نامه او را اخراج می‌کنند»

دانش‌آموز متأهل مفسده دارد!

خانم فیروزی که دریکی از مدارس تهران معلم ادبیات است، اخراج دانش‌آموز متأهل از مدرسه را کار درستی می‌داند و می‌گوید: «به‌هرحال ما موظف هستیم محیط مدرسه را سالم نگه‌داریم. قرار گرفتن یک دانش‌آموز متأهل در کنار دختران مجرد مفسده دارد و در مدرسه ما اگر از تأهل یک دانش‌آموز خبردار بشویم محترمانه از ورود او به مدرسه جلوگیری می‌کنیم. چون همه بچه‌ها امکان ازدواج در این سن را ندارند و یک دانش‌آموز متأهل ممکن است چشم و گوش بقیه را هم باز کند.»

این معلم ادبیات در پاسخ به این سؤال که منع ازدواج دختر دبیرستانی با تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده در سن پایین در تناقض نیست می‌گوید: «محیط مدرسه جای تشویق به ازدواج نیست. معلم‌ها و مسئولین مدرسه ترجیح می‌دهند بچه‌ها سرشان به درس و کتاب باشد تا موارد دیگر. ترویج ازدواج را باید جای دیگری انجام بدهد نه مدرسه!»

اخراج غیرقانونی است

درهرحال اخراج یک دانش‌آموز متأهل از مدرسه کاری غیرقانونی است اما با توجه به اینکه بعضی از مدارس هنوز هم این کار را انجام می‌دهند راه‌حل را از «علی زرافشان»؛ معاون سابق آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش جویا شدیم. آقای زرافشان در این رابطه گفت: «در مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش روش‌های تحصیل دخترانی که ازدواج می‌کنند به‌صراحت بیان‌شده است. اگر دانش‌آموزی مقررات آیین‌نامه انضباطی مدارس را رعایت کند مثل رعایت عدم تغییر چهره و...، مدرسه مطابق آیین‌نامه موظف است او را ثبت‌نام کند.

اما اگر بازهم مدیری تصمیم به منع ثبت‌نام دانش‌آموز بگیرد، دانش‌آموز می‌تواند به اداره آموزش پرورش منطقه خود مراجعه کند، اگر در ایام ثبت‌نام باشد معمولاً ستادهای ثبت‌نام فعال هستند، اما در غیر ایام ثبت‌نام باید به معاونت متوسطه مراجعه کند و در آنجا مشکل بررسی و حل خواهد شد. اما به‌صورت کلی تشخیص اینکه دانش‌آموزی آیین‌نامه انضباطی را رعایت کرده یا خیر به عهده مدیر و شورای مدرسه است.»

دانش‌آموز متأهل خطاکار نیست

با همه این توضیحات بازهم به نظر می‌رسد مدیران مدارس می‌توانند با تشخیص خودشان دانش‌آموز متأهل را از تحصیل در مدارس روزانه منع یا به‌صورت کلی اخراج کنند. نکته‌ای که خانم صالحی، مربی پرورشی دبیرستانی دخترانه آن را برای روحیه این دانش آموزان مضر می‌داند و می‌گوید: «در اینکه باید دانش‌آموز متأهل را مجاب کرد که با ظاهری متناسب در ایام تحصیل به مدرسه بیاید و حرمت و حدود سخن درباره روابط شخصی را مخصوصاً در قبال دانش آموزان مجرد حفظ کند بحثی نیست. اما استرس مداوم اینکه ممکن است از مدرسه اخراج بشوم و یا فرستاده شدن به مدارس شبانه و تحصیل در کنار بزرگسالان حق این دانش‌آموزان نیست. در مدارس شبانه معمولاً کسانی که از تحصیل بازمانده‌اند و سنشان از ایام دانش‌آموزی گذشته تحصیل می‌کنند. فرستادن دانش‌آموز به چنین فضایی مانند تبعید کردن اوست. آن‌هم تبعید به خاطر یک کار توصیه‌شده دینی و عرفی. اما بادانش آموز متأهل طوری برخورد می‌شود که گویی خطا کرده است. این موضوع قطعاً روی روحیه او و حتی نگاهش به مقوله ازدواج تأثیر بسیار منفی خواهد داشت. همه این‌ها قطعاً برخلاف آموزه‌های دینی تشویق به ازدواج و حتی بحران فرهنگی این روزهای جامعه یعنی بالا رفتن سن ازدواج است.»

خانم صالحی ادامه می‌دهد: «رسالت مدارس فقط آموزش علومی که در کتاب‌ها آمده نیست. مدارس باید دانش‌آموز را برای آینده و مهارت‌های زندگی مشترک، آن هم در انواع موضوعات آماده کنند»

منبع: خبر آنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • سیدرضا میررضایی
    0

    واقعا مسخره و تاسف آوره

  • پروانه
    0

    متاسفانه در مدارس داشتن دوست پسر و روابط نامشروع حتی درسطح بالا ایرادی ندارد وخیلی راحت درمدرسه برای دیگران تعریف میکنند ولی اگر خانواده ای از راه حلال و شرعی دخترش را به عقد ازدواج دربیاورد فورا اخراج میشود! متاسفانه پاک کردن صورت مساله اسانترین راه حل مسوولین فرهنگی است کافیست بدون نام از دختران دبیرستانی نظرسنجی شود که ایا دوست پسر و ... دارندیا خیر؟ انموقع متوجه میشوند که کسی که ازدواج کرده باید تشویق شود یا تنبیه!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مثل اینکه شما هم تو این کارید !از امار خبر دارید

  • منصور از اصفهان
    0

    دختر خانمی که ازدواج کرده خبلی کار بدی کرده نباید بیاد مدرسه باید اخراج بشه اما دخترامون که با یه پسری دوست هستند چون رسمی نیست و الحمدلله کسی به کسی هم نیست موردی ندارد خدا وکیلی کدومش مفسده داره ما چرا اینجوری هستیم اتفاقا دختر خانم عزیزی که به صورت شرعی و قانونی همسر انتخاب کرده هیچوقت به خودش اجازه نمی‌دهد در مورد مسائل زندگی خصوصیش چیزی بگه اما دختر هایی که روابط آزاد را تجربه کرده اند خطر بیشتری برای همکلاسی های خود دارند خدا کمی عقل انصاف بدهد .یاعلی

  • سید محمد
    0

    چ کار احمقانه ای ... طبق آمارهای رسمی خودشون بیش از ۶۰ درصد دبیرستانی ها دوست پسر دارند ... دانش آموز اگه دوست پسر داشته باشه اشکالی نداره اما شوهر داشته باشه باید اخراج بشه ...خب با همین کارها تشویق می کنید تا پایان دبیرستان ازدواجی انجام نشه و به هزار و یک مفسده مبتلا میشن

  • پروانه
    0

    من خودم بعنوان یک فرهنگی که مادر هم هستم ترجیح میدهم وقتی دخترم به سن ۱۶-۱۷ سالگی رسید اگر شرایط مناسبی پیش امد ازدواج کند تا اینکه مثل همسن و سالان خودش درگیر مسایل غیراخلاقی و توهمات پوچ بشود ولی چون تحصیل دخترم برایم بسیارمهم است متاسفانه با قوانین فعلی اموزش وپرورش و اسیب جدی که دختران متاهل می بینند مثل اخراج و ...باید از این خواسته ام صرفنظر کنم درحالیکه اسیب دوست پسرداشتن و تعریف روابط خارج از عرف با جنس مخالف بین دانش اموزان بسیاربیشتر است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کاملا مشخص هست شما فرهنگی نیستید چون در دوره های آموزشی این موارد توضیح داده شده اند

  • نگین
    0

    بهتر است افرادی که ازدواج کرده اند در مدارس بزرگسال تحصیل کنند مگر دانشگاه است که اشکال نداشته باشد دید و نگرش به ان صورت شکل نگرفته است در مقطع پایینتر به نفع بچه های دیگر نیست

  • ش.ع
    0

    با عرض سلام به نظر من هر مدیری، دانش آموزی که ازدواج کرده را اخراج کنه ، بزرگترین خیانت را در حق آن دانش آموز کرده، من خودم سال ۷۶ درحالیکه فقط دو ماه تا امتحانات پایان ترم باقی مانده بود به دلیل اینکه عقد کرده بودم اخراج شدم ، با وجود اینکه اصلا در صورتم تغییری انجام نشده بود و هیچ صحبتی هم از مسائل خانوادگی بین بچه ها نمیکردم ( در حالیکه دختران مجرد در محیط مدرسه از مسائلی صحبت میکردند که هر کسی میشنید از خجالت آب میشد و حتی دختری در مدرسه بود که از خانه فرار کرده و چند شب را با پسری هم خانه شده بود ، و مدیر مدرسه با وجود اینکه مطلع بود و همه دانش آموزان هم مطلع بودند ، تصمیم به اخراجش نگرفت ) ، من سال دوم دبیرستان بودم و اجبارا بازمانده از تحصیل شدم ، چون رشته تحصیلی من در مدارس بزرگسالان تدریس نمیشد ، بعد از ۱۷ سال دوری از درس برای گرفتن دیپلم اقدام و در حال حاضر هم دانشجوی کارشناسی هستم ، البته در سنی که دیگر هیچ ارگانی استخدامم نمیکند ، ولی بخاطر عشق به یادگیری و اثبات استعدادها و توانایی هایی که یک روز آموزش و پرورش مانع رشد و شکوفاییش شد . مدیران محترم خواهش میکنم در حق دانش آموزان خیانت نکنید . من به شخصه هرگز مدیر دبیرستانم را نبخشیدم و نخواهم بخشید .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حرف شما درست ولی بعضی از دانش اموزای متاهل رعایت نمیکنن و تو جمع دوستان......البته برخی هم رعایت میکنن.هر دو گروه باید اقدام جداگانه باشه

    • هستی امینی
      0

      خودتون به خودتون ظلم کردید دوماه صبر میکردی وامتحانتو میدادی ,احترام گذاشتن به قانون کاربسیار خوبیه

  • من
    0

    بنظر منم جای فرد متاهل بین دخترای مجرد نیست چون واقعابدآموزی داره الان دخترای دهه ۸۰ به بعد مثل قبل نیستن اکثرا بفکرازدواج درسن مدرسه ان ومدرسه پرمیشه ازمتاهل. ضمن اینکه درکشورهای پیشرفته هم این قانون هست.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دوست پسر داشته باشه چطور خب باید اونایی هم که دوست پسر دارنو هم اخراج کنن

  • محمد رضائی
    0

    واقعا از درک و شعور پایین کسانی که دختران متاهل رو باعث مفسده مجردان می دانند در شگفتم!! چطور می شود کسی که در سلامت کامل شرعی و قانونی طبق سنت و طریقت رسول اکرم ازدواج می کند مفسده می آورد و چشم و گوش باز می کند ولی دختران مجردی که هر روز با پسری هستن و یا هر روز در تلگرام و اینستاگرام و سایتهای مستهجن هزاران محتوای جنسی و فاسد و.... میبینن مشکلی ندارند!!! این صحبت ها شاید زمانی که واقعا چشم و گوش دختران مجرد بسته بود ذره ای جای تامل داشت ولی الان هرگز، چون چشم و گوش مجردان هزار بار بازتر از متاهلین شده متاسفانه

  • میثم سجادیان
    0

    یک سوال دوست پسر داشته باشند مفسده داره یا شوهر ?

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما که دختر نیستی هر وقت انداختنت بیرون بیا نظر بده

    • هستی امینی
      0

      توی فضای مدرسه هردو مفسده داره

  • وحید
    0

    تو این دوره و زمونه دخترا قبل از دبیرستان چشم و گوششون باز هست،اون معلم ادبیات که تو دوره قاجار زندگی میکنه اینو نمیدونه!!!!! همین الانشم سن ازدواج بالا هست شمادیگه بااین قانونهای من درآوردی(مفسده) بدترش نکنید معلم ادبیات

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما خودت راضی هستی خواهر 11 ، 12 یا 13 سالت با این مسائل اشنا شه ؟

    • جلیل
      0

      شما که خواهر ۱۱ سالت، دبیرستانیه، استثنا هستی و تبریک میگم خواهرت باید بره مدارس استعدادهای درخشان! لطفا بخاطر یک استثنا روی همه قضاوت نکنین. با تشکر

    • ساناز
      0

      من دقیقا با نظر شما موافقم??

  • امیر علی
    0

    این قانون آموزش پرورش خوب بود زمانی که فضای مجازی وارد جامعه نشده بود الان که همه اطلاعاتشون در حد کارشناسیه به صلاح جامعه هستش که آموزش و پرورش تشویق به ازدواج کنه نه وگرنه. .......

  • یکی
    0

    یعنی دختر یا پسری که ازدواج کرده اند می ان تو مدرسه و از شب زفاف و بقیه مسایل جنسی حرف می زنند و باعث تحریک همکلاسی هاشون می شن. خوب یه سوال؟ پس بعضی از اندک دختر و پسر های مجردی که فیلم رابطه کاملا نامشروعشون رو تو اینستا و تلگرام می زارن اونا چی اونا هم تو کلاس ممکنه مفسده باشند؟ یکی نیست بگه خوب ما که سال ۸۰ دبیرستانی بودیم و پسر های همکلاسیمون کاندوم می اوردن کلاس و سر کلاس به همدیگه دست می زدن و ارضا می شدند مدیر کجا بود؟ حالا که ۳۳ سالمه و دو تا لیسانس دارم و زن گرفتم شخصا اگر پسر و دختر هر وقت اراده ازدواج کنن بهشون با علم به شعورشون اجازه می دم و جرات داشته باشه مدیر نزاره برن سر کلاس. مگه ما که لیسانس داریم و دانشگاه دیدیم تونستیم از مدرکمون نون دربیاریم؟ تازه شم هر کسی که درس نخود از ما زندگیش بهتره فکر می کنید مدرسه و دانشگاه رفتیم چه گلی به سرمون زدیم جز خرج کردن پول پدر بدبختمون والله

  • از زیر خط فقر
    0

    با سلام من تازه ازدواج کردم خانوم بنده متاهل و دانش آموزه .در این اوضاع نابسامان اقتصادی با هزار بدبختی ازدواج کردم بت نداری و بیکاری و فقر جنگیدم هیچکدوم منو از نا امید نکردوزانو نزدم اما تهدید به اخراج های هر روزه در مدرسه خانومم به خاطر متاهل شدن تیر خلاصی هستش بر زندگی مشترک من . با اینکه خانوم من همیشه جز نفرات ممتاز مدرسه بوده بخاطر تاهلش الان میخان اخراجش کنند .و من هیچ وقت یادم نمیره که کجای جهان دارم نفس میکشم.

  • حامد
    0

    دانش آموز متاهل وقتی در جمع دانش اموزان مجرد قرار میگیرد بسیاری از سوالات که یقینا دانش آموزان مجرد نسبت به آن کنجکاوند پیش می آید که شاید زیاد خوشایند نباشد سن ازدواج دختران در برخی مناطق پایین آمده از 12 سال تا به بالا و وقتی دانش اموز در سن کم ازدواج میکند در جمع همکلاسی هایش یقینا اثر گذار خواهد بود (امیدوارم متوجه منظورم شده باشید ) پوشش و ارایش دانش آموز متاهل که جای خود دارد علاوه بر آن دیدبقیه نسبت به دانش آموز عوض میشود. مدارسی برای دانش آموزان متاهل در برخی شهرها وجود دارد و قطعا اخراجی درکار نیست . در مناطقی که این مدارس وجود ندارد همان دانش آموز در چندکلاس شرکت میکند تا برخی مسائل را بفهمد و باسایر دانش آموزان به اشتراک نگذارد .

  • مهسا عطایی
    0

    سلام در کشور مااز قدیم هم که ما دانش اموز بودیم این رویه بود نمیدونستم تو دهه نود هم.که همه چی عوض شده این قانون من در اوردی هنوز پا بر جاست در ضمن نه که الان دانش اموزا حیوونیا همه چشم وگوش بستن،پس راحت ترین راه اینه که مثل همیشه صورت مسئله پاک بشه ،واولیای مدرسه هیچچچ زحمتی بخودشون ندن که اگر میدادن این حال وروز جامعه نبود که مدرسه های ما هیچوقت جای یاد دادن مهارت زندگی نبوده،با کمال تاسف

  • الهام
    0

    هیچ کس حق ندارد برای اینده دختران تصمیم بگیرد ظلم ازدواج زود هنگام به اندازه خودش انقدر بزرگ هست که کل اینده را تحت تاثیر خود قرار بدهد با منع از مدرسه رفتن ظلم صد چندان میشود

  • محمود
    0

    سلام. درست است که دنیای امروز دنیای اینترنت وغیره است وبچه دبستانی تا دانشگاهی تمام موارد ازدواج وزندگی دو زوج را ميداند اما خود من قبلا دبیر بوده وبا چنین موردی روبرو بوده ام وتا معلم نبا شی از معایب آن اطلاع نخواهی داشت به طور کلی قرار گرفتن یک دانش آموز خردسال درکنار یک دانش بزرگ سال عواقبی دارد درست مثل دانش آموز مجرد با دانش آموز متاهل که این موضوع درکشورهای اروپای نیز اجرا میشود

  • فهيمه
    0

    صد در صد به عنوان يك مادر دلم نميخواد دخترم در زماني كه فقط بايد به درس فكر كنه از بغل دستيش درباره خودش و شوهرش بشنوه ،معلومه كه بايد اخراج بشن

  • محمد
    0

    باسلام خدمت همه باید بگم تو جامعه ما قوانین به صورت افراط وتفریط اجرا میشه وقتی حرف از حقوق زنان جامعه میشه وپای حجاب در میانه برای اینکه زنان مارو بی حجاب کنند همه مدافع حقوق زنان میشند. اما وقتی پای تحصیل وعلم آموزی زنان میشه به هر بهانه ای زنان از جامعه خط میزنند وکنار میگزارند وهیچ کس هم ککش نمیگزه واز حقوق زنها دفاع نمیکنه همه باید بدونند ازدواج دانش آموزان اگر چه زود برای خودشون وزندگیشون خوبه حتی برای همکلاسی هاشون این روزا شنیدن چند کلمه درمورد ازدواج هیچ دختری رو منحرف نمیکنه چون با این فضای مجازی موجود دیگه سوالی برای دخترا باقی نمونده که پاسخ داده نشه اما اگر تشویق به ازدواج شن از اثرات منفی این فضا در امان میمونند والسلام

  • زهرا
    0

    اولا خانم ها واقایانی که میگین بچه هامون نبایدپیش متاهلا باشن انقوقت باید موبایل رو از بچت بگیری چون اونجا چیزهایی میبینه و میخونه که احتیاجی نداره از دخترمتاهل سوال بپرسع الکی برا بچه ها تون فاز مذهبی نگیرین هروروز با یع پسری ان بعد اینجا میگین فلان چیز .....

  • یک دبیرستانی
    0

    باسلام.بنده یک دانشاموز دبیرستانی هستم و اینکه میگن وجود یک متاهل بین مجردها باعث مفسده میشه این مال قبلنا بود الان همه بچه ها تو دوره ی راهنمایی چشم و گوششون باز که هیچی جر میخوره پدر و مادر عزیزی که میگه نه خیر متاهل نباید کنار فرزندم باشه یک ساعت یا کمتر گوشی فرزندتو ازش بگیری میبینی که حرف از چشم و گوش باز شدن گذشته بنده عقد نکرده ام اما بودن از دوستانم که سر همین قانون مسخره مجبور به ترک تحصیل شدن این مشکل مملکته که نمیتونه فضایی ایجاد کنه که تحصیل و ازدواج روبه روی هم قرار نگیرند

  • محمد نوروزی
    0

    خدا لعنت کنه هرکی همچین قانونی رو وضع کرده بخدا ما از مسلمونی هیچی نداریم فقط حرف می زنیم واصلا عمل نمی کنیم در اخرالزمان که گفته شده حکومت نوادهی بنی عباس سرکار می اید همین حکومت کنونی ماست حکومت بنی عباس بنام اسلام وقران به حکومت رسید اما هیچ به اموزهای دینی عمل نمی کرد مثل خلافت مامون عباسی که ظلم ها به امامان ما روا داشتن این حکومتم دقیقا کارهایه حکومت مامون را پیش گرفته یعنی چی که دختر ازدواج کنه باید در مدرسه همچین قانون عقب موندهای اجرا بشه بجایه تشویق دارن تنبیه می کنن بخدا که اینا تبر برداشتن دارن به ریشه یه ایران می زنن ومی خوان از بن بخشکوننش اینا همش برنامه ریزیست متاسفم برایه خودم ومردمم که زیر بار چه ظلم هایی قرار گرفتن وهیچی نمی گن حق ماست هرچی به سرمون بیاد حقمونه فقط اقا امام زمان به داد ما برسه از دست این مقامات روغن فکر مفت خور دزد من یکی ازشون نمی گزرم باید اون دنیا جواب بدن بدبخت کردن ملت وجوونارو نابودمون کردن خدا لعنتشون کنه از ریز ودرشتشونو

  • متین
    0

    مطمئنا بهتره جدا باشند و باید مدارس ویژه و یا در شیفتهای جداگانه با تسهیلات ویژه و متناسب سازی منابع و محتوای آموزشی در این خصوص از قبیل دروس احکام روانشناسی و مهارتهای زندگی و همچنین ایجاد سهمیه یا امتیاز در کنکور برای ایشان اقدام شود.

  • مشاور
    0

    سلام دقیقا اینطوره که میان متاطفانه تمام مراحل زناشویی شون برای دختران مجرد نوجوان تعریف میکنن باید جداشوند.

  • فاطمه
    0

    سلام ببخشید سوالی داشتم ازتون من سه ساله ازدواج کردم و به دلایلی نتونستم درسم رو ادامه بدم الان اگه بخوام بخونم میتونم تو مدرسه ی دولتی بخونم اگر تمام قوانین رو رعایت کنم لطفا کمکم کنید در شرایط بدی هستم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها