در گفت‌وگو با خبرفوری مطرح شد؛

ایران بازهم مجبور به انتقال چمدانی ارز خواهد شد؟ /دلخوش: اروپا نمی‌تواند ایران را بازی دهد /بخاطر زندگی مردم دست به هر کاری می‎زنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم خط قرمز نظام هستند گفت: ما برای عبور از شرایط تحریم‎ها دست به هر اقدامی می‏‎زنیم و اجازه نمی‎دهیم آمریکایی‎ها به اهداف خود برسند.

ایران بازهم مجبور به انتقال چمدانی ارز خواهد شد؟ /دلخوش: اروپا نمی‌تواند ایران را بازی دهد /بخاطر زندگی مردم دست به هر کاری می‎زنیم

به گزارش خبر فوری سازوکار مالی ایران و اروپا که قرار است پیامدهای خروج آمریکا از برجام را به حداقل برساند همچنان بلاتکلیف مانده است و کارشکنی های آمریکایی ها تا به امروز این راهکار اروپایی برای نجات برجام را به سرانجام نرسانده است.

محمد خزایی معاون وزیر اموراقتصاد و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی چندی پیش با تاکید بر اینکه نباید لزوما منتظر تشکیل کانال نقل و انتقالات مالی بین ایران و اروپا (SPV) باشیم تاکید کرد: ما می‌توانیم از منابع درآمدهای نفتی که در کشورهای مختلف داریم استفاده کنیم، در این صورت نقل و انتقال بین بانکی اتفاق نمی‌افتد. اما عملیاتی شدن آن نیازمند همکاری مشترک و منظم بین وزارت نفت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و حتی وزارت صمت است.

در حالی معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره امکان حل مشکلات مالی ایران در حوزه بین‎الملل از طریق درآمدهای نفتی خبر می‎دهد که محمود بهمنی رئیس اسبق بانک مرکزی پیشتر از سختی‎های مبادلات ارزی در دوران تحریم سخن گفته بود.

بهمنی در اظهارات خود با تاکید براینکه در زمان ریاست‎جمهوری احمدی‎نژاد ایران تحریم‌‌‌ها را دور می‎زد از انتقال ارز با قایق موتوری از خلیج‌ فارس سخن گفته و خاطرنشان می‏کند من همه چیز را تجربه کرده‌ام اما خیلی چیزها را نباید گفت چون حالا زود است. به عقیده من اگر بدانند که ما چکار کردیم، همین مبادی هم در جریانات تحریم‌ها بسته‎ می‌شود. حتی ممکن است منِ نوعی را ممنوع‌الخروج کنند. چون واقعیت این است که ما تحریم‌ها را دور زدیم.

ایران امروز هم شرایط مشابهی را به مانند دوران احمدی‎نژاد باتوجه به تحریم‎هایی که از سوی آمریکا بعد از خروج از برجام صورت گرفته است سپری می‎کند از این رو بدون شک اگرمقدمات تشکیل یک کانال مالی میان کشورمان و اروپا برقرار نباشد شاید بازهم مجبور باشیم چمدان‎های ارزی را از مرزهای زمینی و آبی به کشور منتقل کنیم.

***

برای حفظ زندگی مردم دست به هر کاری می‎زنیم

سید کاظم دلخوش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبر فوری در پاسخ به این سوال که ایران در صورت فراهم نشدن کانال مالی با اروپا در راستای انتقال ارز آیا به شیوه دوران احمدی‎نژاد متوسل خواهد شد یا خیر اظهارکرد: قطعا باتوجه به تاکید اروپاییان بر ادامه توافق برجام لازم است که آنها یک رویکرد عقلی و منطقی را در دستور کارخود قرار دهند تا بستر مالی در جهت مبادلات ایران فراهم شود.

وی افزود: مقامات اروپایی به خوبی می‎دانند که ایران کشوری نیست که بتوانند آن را به دلیل تعاملاتی که با آمریکا دارند بازی دهند از این رو قرار بوده طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم قرار است هرچه سریعتر کانال مالی در جهت ارتباط میان کشورهای اروپایی و ایران برقرار شود، امیدواریم این مهم هرچه زودتر عملیاتی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر اروپاییان ظرف مدت زمان کوتاهی در جهت ایجاد بستر مالی پیرامون ارتباط با ایران اقدامی انجام ندهند قطعا ما مجبور خواهیم بود برای حفظ زندگی مردم‎مان هر اقدامی را که لازم است انجام دهیم.

تبعیت کشورهای اروپایی از آمریکا در ارتباط با ایران هیچ توجیهی ندارد

دلخوش با اشاره به اینکه مردم خط قرمز نظام و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هستند تاکید کرد: آمریکایی‎ها نظم جهانی را با حمایت از گروه‎های تروریستی، خلق بحران‎های چون یمن و سوریه و اعمال تحریم‎‎ برهم زدند از این رو قطعا تبیعت کشورهای اروپایی از آنها هیچ توجیهی ندارد.

وی اظهارکرد: ما براین باوریم که کشورهای اروپایی باید عقل برسرشان بیاد و بدون تبعیت از آمریکا در مسیری روشن و شفاف با ایران گام بردارند در غیراینصورت ما از راهی برای تامین زندگی مردم استفاده خواهیم کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال ارز به صورت چمدانی مصداق پولشویی نیست تصریح کرد: قطعا رویه ایران در مقابله با تحریم‎ها پولشویی نیست چرا که کشورهای اروپایی به تبعیت از آمریکا قانون جنگل را اجرایی می‎کنند از این رو ما می‎توانیم برحسب رویکرد آنها بعضی از اقدامات را انجام دهیم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • یاحسین
    0

    بابک زنجانی ها تکرار ...................

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها