دولت زیر بار فرمول خودروسازان رفت؛ خودرو گران شد/ حواله دادن کاهش قیمت به آینده‌ای نامعلوم

بالاخره بعد از ماه ها سردرگمی و افزایش چند باره قیمت خودرو، دولت به فرمولی برای تعیین قیمت خودروها دست یافته است؛ فرمولی که برخواسته از نظرخودروسازها و به کام آنهاست و به ضرر مصرف کننده ها یعنی مردم است.

دولت زیر بار فرمول خودروسازان رفت؛ خودرو گران شد/ حواله دادن کاهش قیمت به آینده‌ای نامعلوم

رضا­ رحمانی وزیر صنعت عصر روز گذشته که در کمیسیون اصل ۹۰ با موضوع بررسی مسائل مربوط به خودرو شرکت خودرو کرده بود در حاشیه جلسه گفت:­­ ­­برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی که پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون به دلیل کمبود نقدینگی با کاهش تولید یا تولید ناقص در خودروسازی‌ها مواجه هستیم گفت: جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور درباره تامین نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان داشتیم که در این باره تصمیم‌گیری شد و این تصمیم به افزایش تولید کمک خواهد کرد.

رحمانی عنوان کرد:­­ در یکی دو هفته گذشته روند نزولی کاهش تولید متوقف شده و در روزهای آینده افزایش تولید بیشتری خواهیم داشت. در عین حال،­ بسته ای طراحی شده تا در بلند مدت مشکلات صنعت خودرو به طور اساسی برطرف شود. در ماه‌های گذشته به علت کاهش تولید، اجرای این مصوبه امکان نداشت، اما اکنون با افزایش تولید، میزان عرضه بیشتر خواهد شد و در این صورت ­هم به تعهدات خودروسازان عمل خواهد شد و همچنین با عرضه بیشتر قیمت کاهش خواهد یافت.
وزیر صنعت اضافه کرد: تفاوت قیمتی که بین بازار با قیمت کارخانه ایجاد شده سودش نه به جیب خودروساز می رود نه به جیب مردم.

قیمت گذاری جدید (۵درصد کمتر از بازار) در حالی است که رضا رحمانی ۷ آذر در جمع خبرنگاران عنوان کرده بود: قطعا آن چه که درباره فروش خودروی خودروسازان به قیمت پنج درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نخواهد نمی‌شود. آن چه که در این زمینه مطرح شد آن بود که برخی از خودروسازان پیشنهاد داده بودند خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند را به قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند تا قیمت‌ها کاهش یابد. اما در این زمینه قطعا کارگروه تنظیم بازار افزایش معقولی را تصویب خواهد کرد.

براساس گفته‌‌های رحمانی، درخواست خودروسازان در حالی مورد قبول دولت و وزارت صنعت شده که پیش از این با آن مخالفت شده بود. پیشنهاد خودروسازان این بود که قیمت کارخانه‌ای خودرو به کمتر از ۵درصد حاشیه بازار برسد؛. البته خودروسازان با عدم عرضه خودرو با توجه به دلایلی که عنوان کردند، باعث افزایش قیمت در بازار شدند. اینکه آنها باید با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت داشته باشند، را درست بدانیم، این افزایش قیمت باید چند درصد باشد؟ آیا نظارت بر خودروسازان به صورت صحیح انجام می‌شود؟ آیا خودروسازان ملزم به ارایه خودروی با کیفیت هستند و اگر نشد چه برخوردی با آنها خواهد شد؟ آیا خودرو سازان برای ارتقاء محصولات خود اقدام کرده‌اند؟ که پاسخ نه است.

فرمولی که وزیر صنعت عنوان می‌کند در واقع درخواست خودروسازان در ماه‌های اخیر بوده که به شدت در پی تثبیت تعیین قیمت خودروهای داخلی بر اساس ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار بودند. وزیر اگر چه وعده داده قیمت خودروها در هربار و هر هفته ۵درصد کاهش پیدا خواهد کرد، اما مشخص نیست در عمل چنین اتفاقی رخ دهد، بخصوص این که عملاً شیوه نرخ گذاری خودروسازان را در این زمینه مورد پذیرش و مبنا قرار گرفته و این امر نشانگر قدرت تعیین کنندگی آنها می‌باشد.

رحمانی گفته است با افزایش قیمت خودرو به حاشیه بازار، میزان عرضه آن بیشتر خواهد شد و خودروسازان به تعهدات خود عمل خواهند کرد، اما خود خودروسازان عرضه خودرو به بازار متوقف و تعهدات خود را انجام ندادند تا قیمت‌‌ها در بازار افزایش یابد و چرا و چگونه با گرفتن مجوز افزایش قیمت، یکباره مشکل تولید و عرضه خودروسازان داخلی حل شد؟ آیا وزارت صنعت و خودروسازان پاسخ این سوال را می‌دهند؟

گفتنی است اخیراً ایران خودرو با اعلام قیمت جدید چهار خودرو، به یکباره قیمت پژو پارس اتومات را ۳۰ میلیون افزایش داد و رنو تندر ۹۰ پیکاپ را با حداقل ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت به فروش برساند.

در ماه های گذشته خودروسازان دائماً اعلام می کردند که بدلیل نقص و تامین نشدن مواد اولیه نمی توانند نیاز بازار را تامین نمایند و بنا به کمبود عرضه افزایش چند باره قیمت ها در بازار رخ داد اما در هفته‌های اخیر و با صعودی شدن قیمت‌ها، همین خودروسازان محصولات خود را به صورت فروش تحویل فوری انجام دادند.

در واقع در ماه های اخیر شکاف قیمتی سرسام آوری بین قیمت خودروی بازار و کارخانه، بوجود آمده بود که نهادهای نظارتی، سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان تعزیرات نیز ترجیح دادند سیاست سکوت را در پیش بگیرند تا اثرگذاری ملموسی در بازار نداشته باشند.

به گزارش الف، براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری در مورد خودرو نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند. در حال حاضر با شرایطی که بوجود آمده باید دید مردم در هفته ها و ماه های پیش رو چه واکنشی در قبال افزایش قیمت کارخانه ای خودروها و نزدیک شدن آن به قیمت حاشیه بازار نشان خواهند داد.

براساس این گزارش، اگر بخواهیم برمبنای فرمول جدید میزان افزایش را بررسی کنیم اینگونه است که قیمت کارخانه‌ای پراید ۱۳۱ پیش از این حدود ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که با توجه به قیمت بازاری این محصول که دیروز حدود ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود براساس فرمول جدید به حدود ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید یعنی حدود ۱۱ میلیون تومان (حدود ۵۰ درصد) افزایش یافته است.

قیمت کارخانه‌ای پژو پارس پیش از این حدود ۴۰ میلیون تومان بود که با توجه به قیمت بازاری این محصول که دیروز حدود ۷۱ میلیون تومان بود براساس فرمول جدید به حدود ۶۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان خواهد رسید یعنی حدود ۲۶ میلیون و ۹۰۰ تومان (حدود ۶۷ درصد) افزایش یافته است.

قیمت کارخانه‌ای پژو ۴۰۵ پیش از این حدود ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که با توجه به قیمت بازاری این محصول که دیروز حدود ۵۷ میلیونتومان بود، براساس فرمول جدید به حدود ۵۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد رسید یعنی حدود ۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان (حدود ۶۵ درصد) افزایش یافته است.

منبع: الف

728

حجم ویدیو: 8.32M | مدت زمان ویدیو: 00:02:09 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 47
  • مهدی محمدی
    0

    آفرین بروزیر خودروسازان!خدابه دادمردم برسد.

  • لبو
    0

    هیچی مغز خر نخورده ارابه مرگ ۴۰ ملیونی بخره اینقد نمیخریم تا اون دوتا نیروتونم که مونده مجبور شین اخراج کنین

    نظرات شما -
    • ح
      0

      قیمتها رو ببین ۴۰ میلیون نه ۱۲۰ میلیون ۲۰۰ میلیون

  • مجید
    0

    مردم انتظاری از دولت ندارن ولی وقتی زمانش فرا برسه سرهای کسایی که به مردم خیانت کردن سر در این دوتا مونتاژ کار اویزون میکنیم

    نظرات شما -
    • مسن
      0

      مردم دست از حروم زادگی بردارن به جون هم نیفتن همزمان شش میلیون ایرانی برای خودرو ثبت نام نکنن سزاگرون فروشی تاحدامکان وناچاری نخریدن هس جز دیگه مجبور بشن یه کشور خوب وزیر خوب نمیخاد شاه خوب هم نمیخاد فقط مردم خوب وفهیم میخاد سخن امیرکبیر مثلن شش میلیون نفر واقعا محتاج خودرو بودن نع میخرن که گرون بفروشن به هم وطن خودشون اقانخر انسان باش ولی فایده نداره حرفم چو ن حیوون بیسواد زیاد هس وحقمون بدترازاینها هس

  • احسان
    0

    خودرو هر چقدر هم گران شود مردم فهیم ایران در صحنه حضور به عمل می آورند مردم اگه ذره ای غیرت در وجودشان بود زودتر از این حرفا این 2 کارخانه را به آتش می کشیدند به اسم دین و اسلام هر بلایی که دلشون می خواد سر مردم میارن.خدا فقط خودش به فریادمون برسه

  • حمیدرضا
    0

    معذرت می‌خوام ولی متاسفانه اکثر ما ایرانی ها فقط ادعا داریم و فقط ریپی میایم و هیچ غلطی نمی‌کنیم .انسان های کاملا احساسی و دم دمی مزاج. الآنم اگه کسی خودرو نخره چون پولشو نداره وگرنه بخاطر کمپین یا اتحاد مردمی نیست.در کل هر کسی به فکر خودشه و اینکه هر بلایی سرمون میاد کاملا حقمون هست و الکی نمی‌خواد مثل پیرزنها هی نفرین و چس ناله کنین.

  • ایران
    0

    این وزیر حرف میزنه دور دهنش کف جمع میشه میخواد قیمت بیاره پایین بابا شوخی نکنین قلب دولت میگیره این دولت تازه مردم گیر آورده کلی هم چیز فرض کرده همون که دو تا گوش دراز داره

  • علی
    0

    تعرفه گمرگی ورود خودرو حذف کنید مردم نباید مجبور باشند خودروهای بی کیفیت و ناایمن ایرانی رو یا قیمت چند برابر ماشینهای ایمن و باکیفیت خارجی بخرن.جان و مال مردم ایران رو خودروسازهای داخلی از بین بردن نباید این رویه ادامه پیدا کنه

  • ترکمن صحرا
    0

    مگر با ارز 9000 تومانی خرید داشته اند. اینهایی که الان تحویل میدهند مربوط به خریدهای با ارز 4200 تومانی هست . بنده اگر با افزایش قیمت خودرو ثبت نامی خود مواجه بشم ، حتما مدارک مربوط به نرخ ارز هزینه شده مربوط به موتور و سایر قطعات خودرو را که شماره رهگیری دارندرا خواستار خواهم شد. و شکایت خواهم کرد.

  • م.د
    0

    مگرخودروهای ما با کیفیت است موتورانهامثل تراکتورصدا می دهد

  • علی
    0

    عجب فرمولی

  • دیدبان
    0

    اول که خدا نبخش این فرقه اطلاح طلب رو یه مش افراد سرمایه دار یا بقول معرف مرفعین بی درد هستن دوم اینکه این وزیر جدید که وقتی حرف میزنه انگار زور میزنه انگار با ترس و واهمه میخواد تصمیم بگیره پس تکلیف معلومه بدبختی مردم تا ظهور امام زمان عج

  • رضا بختیاری اورک
    0

    وزارت خودرو سازان اگر تحت تاثیر مافیای خودرو نیست تعرفه واردات خودرو را حذف کند تا خواهند دید که خودرو سازان پراید پژو را به قیمت ساندویچ خواهند فروخت همه چیز دست مافیاست خودرو، مسکن ، آب ، واردات ، صادرات تا این مافیاها حذف نشوند امید به بهبودی نیست.

  • حمید
    0

    ای خدا از دست گران فروشان بکجا پناه ببریم

  • ناصر
    0

    خدا از تون نگذره پروردگارا روز خوش در زندگی نبینید به خاطر اینکه مردم را الاغ فرض می کنید تا دیروز فروش تا یک سال اینده تکمیل بود و حالا فروش فوری دارید یک سال خودرو تولید نکردید و تبلیغات گسترده تا قیمت به اوج رسید و حالا که دلار داره پایین میاد شروع از ترس افت قیمت شروع کردین به اسمان و ریسمان بافتن که .......................

  • ح
    0

    این همون وعده های سر خرمن دولت تدبیر بود هایما ۲۰۰ میلیون اخه چرا ؟ این وزیرها هیچ دردی از صنعت دوا نمی کنند نبودشان بهتر از بودشان است.

  • سید
    0

    گام به گام با شیب ملایم و گاهی تند بسمت گران کردن خودرو هستیند نه ارزانی اگر ارزانی خودرو را میخواستند فروش فوری کلیه محصولات ایران خودرو وسایپا و سایر خودروسازان را به قیمت مصوب میگذاشتن و در ضمن واردات خودرو را آزاد میکردیدبعد میدیدند که دریک قیمت خودرو برمیگشت به قیمت قبل از گرانی

  • محراب
    0

    ای کاش دولت یه فرمولی هم به نفع مردم بیجاره پیدا میکرد

  • ناشناس
    0

    مردم اگر یکذره شعور داشتند و خودخواه نبودند الان این وضعیت قیمتها در همه اجناس نبود متاسفانه مسئولین بی لیاقت و دلال مسلک مملکت را به گند کشیدند .مگر میشود در این مملکت یک مسئول باعرضه و لایق وجود نداشته باشه واقعا باید بریم بمیریم

  • مهدی
    0

    سلام مدم فهیم ایران برای یکبار هم که شده به خودتون احترام بزارید ماشین نخرید بزارین به قول خودشون بفروشن به کشورهای دیگه با قیمت های آنچنانی که خودشون میگن نخرید بزرگواران اینقدر نخرید تا رو دستشون باد کنه بیان التماس کنن اگر هم اقساطی گذاشتن و فروش ویژه گذاشتند باز هم نخرید اینها تاچند روز پیش ماشین نداشتند ولی همین که وزیر با گرانی موافقت کرد خودروهاشون بچه زاییدن و زیاد شدند شما دقت کنید که اول سایپا شروع کرد به فروش ویژه بعد ایران خودرو ولی فکر کنم کسی استقبال نکرد دوباره چند روز بعد و همین طور ادامه دارد .... ولی باید من و تو شعورمون برسه و نخریم با این قیمتها تا مجبور بشن قیمتها رو به قبل برگردونند. والسلام

  • جواد
    0

    آقای وزیر خودروسازها کدوم دلال برادر من از چی حرف میزنی مگه دلال چندتا ماشین میتونه بخره اصلا این همه ماشین کجا میخواد جا بده ، یه سر برو جاده فتح ببین ایران خودرو چند تا ۲٠٦ تو پارکینگ دپو کرده،دست از این دروغگویی هاتون بردارید ملت چی فرض کردین خودرو سازها هرسال به بهانه کمبود قطعات اولیه ،افزایش قیمت ارز ،بدهی به قطعه ساز دارن افزایش قیمت میدن بسه دروغ بسه

  • مجنون
    0

    ترامپ خدا لعنتت کنه که اینا با بهانه تحریم اینجوری خون مردم میکنن تو شیشه فشار فقط رو مردمه بدبخته

  • حسن
    0

    حالاکه قیمت خودرو آزاد شده واردات خودرو نیز برای مردم عادی آزاد شود تا تکلیف مردم و خودرو ساز روشن شود . خودرو سازان با هر قیمتی که دوست دارند بفروشند ولی به مردم ظلم نکنید حداقل مردم عادی از عراق خودرو وارد کنند در سلیمانیه عراق قیمت ماشین مشخص می شود.

  • ملت بیچاره
    0

    مردم بیایید یک بار هم که شده نخریم تحریم کنید این ارابه های مرگ را .حرف نزنید واقعا عمل کنید

  • بیچاره
    0

    شب تاریک وبیم موج وگردابی چنین هایل کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها خودشون ماشین خارجی سوار میشن مردم هم به جهنم کی به فکر ماست

  • بنده خدا
    0

    فقط چند سوال و کمی تفکر، بهانه حمایت از تولید ملی تا کجا و به قیمت جان مردم؟ کجای دنیا و در کدام تاریخ دنیا خودرو یکباره دو برابر میشه؟ چرا به بهانه ارز تمام اجناس چند برابر شد ولی حقوق ها هیچ افزایشی نداشت؟ تا کی و تا کجا این رویه ادامه داره؟ هیچ فکر کردین با این شرایط مردم تا کجا کشش دارن؟

  • ح
    0

    دیگه وقتشه ایران خودرو اسمش رو عوض کنه بگذاره یه چیزش مثل تدبیر خودرو یا ..... حیف اسم ایرا ن نیست.

  • شاهین
    0

    اینم از این وزیر بی لیاقت واقعا دارید به ملت خیانت میکنید انشالا خدا جوابتون رو بده

  • حمید
    0

    به نظر بنده مردم باید حساب خودشون رو از این مال حروم خور های عوضی جدا کنند همونایی که مافیا درست کردند و هر غلطی میخوان میکنن همونایی که وقتی بازنشسته میشن بچه های خودشون رو میزارن در راس امور . ولی یه مقدار تقصیر ما هم هست همون مایی که وقتی ماشین های آشغال این شرکت های دزد رو میخریم و بعد کمپین میذاریم نه به خرید خودرو و کسایی که ثبت نام می کنند را ملامت میکنیم اکه واقعا قراره نه بگیم باید همه فروشنده بشیم اونوقت توقع داشته باشیم اون کسی که ماشین نداره نخره

  • محمد
    0

    خاک تو سر مردم و مسولین بی عرضه ما

  • اسیر
    0

    خلاقیت هرچه لایق ، از این بدتر انشالله سرتون بیاد

  • م ن
    0

    خودرو ساز ها خودشان با کمبود عرضه و توقف واردات خودرو خارجی باعث افزایش قیمت در بازار شده دولت نیز با رضا یت ۵ درصد زیر قیمت بازار در زمین خودرو ساز ها با سازمانی بنام حمایت از مصرف کننده و تولید کنند عملا از تولید کننده یا همان وارد کننده قطعات چینی حمایت می کند و خودرو بی کیفیت به دست مصرف کننده می رسد و متاسفانه نمایندگان مردم نیز به این مسله ورود پیدا نمی کنند و فقط منافع مردم حفظ نمی شود

  • امد
    0

    میخواهید به کجا برسید .کره را نگاه کنید چی تحویل میدن چند میگرن.شما که اشغال میدهید چی.

  • محمود
    0

    مگر جمهوری اسلامی ادعای مخالفت با نظام سرمایه داری نداره.خوب با تعرفه چند صد درصدی گمرکی که برای ماشینهای با کیفیت خارجی وضع میکنه عملا امکان خرید خودروهای ایمن و مناسب رو برای مردم طبقه متوسط به پایین از بین میبره و فقط قشر پولدار و مرفه امکان تهیه بهترین خودروهای خارجی رو دارن.ضمن اینکه دولت باید تابع فرمول جهانی قیمت گذاری خودرو باشد نه فرمولهای من درآوردی.

    نظرات شما -
    • شهرام
      0

      خودت میگی ادعا ی مخالفت با نظام سرمایه داری ! ولی در عمل کاملا همسو و هم فکر با نظام سرمایه داری

  • امیرعلی
    0

    هموطن عزیز تورو خدا نخرید واقعا این بزرگترین توهین به شعور ایرانیه و بزرگترین اجحافی است که این دو خودرو ساز در حق مردم انجام میدهند بیاید دست در دست هم بدهیم و خودرو نخریم تا این دو کارخانه فرغون ساز از پا بیفتن و به التماس بیفتن

  • رضا
    0

    سلام واقعا عجب فرمولی خوب مردم گیر اوردین اهای مردم خودرو نخرید والا نخرین بخدا نخرین

  • جوان خسته
    0

    آقای روحانی متشکرییییییییم . مسئولین محترم مرسی که بفکر مردم هستید . مملکت گل و بلبل

  • کاوه
    0

    تبریک به خودروسازها که همیشه پیروز میدان بودید ، مردم عزیز با چشماتون ببینید که این دولت پشت یکسری خودروساز دروغگو رو گرفت اینا مردم براشون مهم نیس .فقط روز رأی روز راهپیمایی ملت ملت میگن .

  • فرشاد
    0

    خدایا منو این همه خوشبختی محاله . افزایش قیمت مسکن،افزایش قیمت خودرو ، بیکاری، ازدواج ،خدایا صدامو داری

  • شهرام
    0

    تا وقتیکه مدیران و مسئولین این صنعت خودشون بزرگترین دلالان خودرو هستند هر امیدی به ارزانی بیهوده است .

  • علی میرزایی
    0

    والا نمیدونم کیو خر فرض میکنن قیمت بازار دست خودشون هر روز میبرن بالا تا ۵ درصد کم کنن و به عددی که میخان برسن.....البته حقمونه ادمایی که برا پسته ۲۰۰ هزاری صف میکشن پرایده ۴۰ تومنی هم لایقشونه .....یکبار نشد ی کمپین بزنن ی ماه نخرن والا از مردم‌بقیه کشورا اتحادو یاد بگیرین ....دیگ‌بزور ک نمیان بگن‌بخرین

  • احمد
    0

    سلام - اگه قرار باشه قیمت ها با نرخ بازار حساب بشه ، خوب نباید فقط قیمت خودرو اینجوری حساب بشه تا یک گروه خاص فقط بخورند و سود ببرند . حقوق کارمند ها رو هم باید همینجوری حساب کنن. درسته کسی به فکر مردم نیست ولی قرار نیست که مردم هم هر آشغالی رو با هر قیمتی بخرند.

  • گل
    0

    سلام خواهش میکنم به مردم رحم کنید رحم چیز خوبیه

  • گرفتار ایران فرغون
    0

    روز و شب ازخدامیخوام نابودتون کنه، انشاالله خیرنبینید ده ماهه یه فرغون ثبت نام کردم که زن وبچم رو توسرمای زمستون با موتور نبرم بیرون ولی کوووووو ماشین؟؟دوماهه ازتاریخ تحویل گذشته هیج خبری نیست ????

  • حجت
    0

    چ انتظاری دارید. این شرکتا دولتین. میخواید دولت پشت مردمو بگیره خوب معلومه پشت کیو میگیره. اگه عرضه تولید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب رو ندارن بعد 50 سال تجربه، درشونو ببندید یا بدید شرکتای خصوصی وارادتو آزاد کنید از تعرفه واردات، بیشتر از درامد فعلیم گیر دولت میاد. مردمم راضی ترن. دیگه مردم به اندازه کافی جونو مالشونو پای این دو شرکت دادن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها