سخنگوی وزارتخارجه: ائتلاف سعودی دچار توهم است/ انصارالله در مذاکرات سوئد نمره بالایی گرفت

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: انصارالله توانست خود را تا حد بسیار بالایی به عنوان طرف اصلی در مذاکرات استکهلم مطرح کند و این موفقیت بزرگی برای این جنبش و مردم بزرگ یمن است.

سخنگوی وزارتخارجه: ائتلاف سعودی دچار توهم است/ انصارالله در مذاکرات سوئد نمره بالایی گرفت

بهرام قاسمی ، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که شما چه نمره‌ای به انصارالله در مذاکرات صلح می‌دهید گفت: باید نمره خوبی به مردم یمن و مقاومت و ایستادگی‌شان در برابر تجاوزی که علیه آنها شده است، داد. جنبش انصارالله قطعا نمره بالایی خواهد داشت؛ هدایت این جنبش و مقاومت تا حصول نتایجی که منجر به نشست استکهلم شد . این گروه توانست خود را تا حد بسیار بالایی به عنوان طرف اصلی در مذاکرات استکهلم مطرح کند و این موفقیت بزرگی برای این جنبش و مردم بزرگ یمن است.

وی در پاسخ به این سوال که ایران و انصارالله همیشه تاکید داشتند راه حل یمن سیاسی است اما ائتلاف سعودی اصرار داشت که راه حل نظامی است، به نظر شما دلیل اصرار آنها به راه حل نظامی چه بود و چگونه در برابر راه حل سیاسی زانو زدند، گفت: تصور من این است که نیروی های ائتلاف به رهبری عربستان دچار یک توهم واهی و بی جا بودند و فکر می کردند در مدت کوتاهی می‌توانند آمال خود را در قالب حمله به یمن پیش ببرند و یک خطای بزرگ استراتژیک را در ذهن خود داشتند و از این رو عملیات خود را آغاز کردند و تصور درستی از واقعیت اشغالگری ، تجاوز و تاریخ مردم یمن نداشتند و رفتار آنها نشان می‌داد که آگاهی لازم از تاریخ معاصر و گذشته را ندارند و به راحتی این تجاوز را آغاز کردند و از همان ابتدا هم کسانی که آگاهی لازم و شناخت بهتری از منطقه داشتند و سرنوشت اشغالگری و تجاوز در جهان را می دانستند تصورشان بر این بود که این اشغال و تجاوز راه به جایی نخواهد برد و نهایتا یک ملت با تمام توان در سخت‌ترین شرایط از منافع خود و حیثیت و تاریخش دفاع خواهد کرد و همه رنج‌ها را تحمل خواهد کرد اما ذلت را نخواهد پذیرفت. لذا بر همین اساس برای ما روشن بود که راه حل نظامی در یمن به جایی نخواهد رسید و هرچقدر هم که زمان بگذرد عربستان و امارات و دیگر نیروهای کمک کننده از طریق ارسال سلاح و ایجاد زرادخانه‌های بزرگ نهایتا با شکست روبرو خواهند شد و امروز شاهد هستیم که نهایتا به مرحله ای رسیدیم که طرفین باید پای میز مذاکره و از طریق راه حل‌های سیاسی برای آینده فکر کنند.

قاسمی در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه العالم در پاسخ به این سوال که عربستان و امارات در طول مذاکرات سعی داشتند که به الحدیده حمله کنند ، این رفتار را در جریان برگزاری مذاکرات چطور بررسی می کنید گفت: مدت ها بود که که عربستان در برابر اراده و ایستادگی ملت یمن احساس عجز و یاس داشت و با بمباران مراکز غیر نظامی از جمله مدارس و بیمارستان ها کینه و عصبانیت خود را نشان می‌داد چراکه هر آنچه که فکر می‌کرد اتفاق نیفتاد و مقاومت کماکان ادامه داشت و نیروهای مقاومت و مردم یمن و انصارالله روزبه روز با اقتدار بیشتری در مقابل متجاوزینی که از انواع سلاح های پیشرفته برخوردار بودند و حمایت‌های برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای را هم داشتند ، ایستادند. لذا ائتلاف سعودی در یک عصبیت به سمت اقدامات جنون آمیز نظامی حرکت می‌کرد و از سوی دیگر به نظر می‌رسید عمق این فاجعه بشری جامعه جهانی و بخشی از وجدان های بیدار را به حرکت وا داشته و نهضت جدیدی در برابر این تجاوز در حال شکل‌گیری است از این رو عربستان گام به گام و روز به روز با مخاطرات مصائب و مشکلات بیشتری در خصوص یمن مواجه شده لذا باید کم کم هم خودش و هم حامیانش به این فکر می افتادند که این معضل را به شکلی حل کنند در صورتی که مقاومت هم در طول زمان ضعیف‌تر نشده بود و به سمت قدرت و جایگاه بیشتری چه در حوزه مقاومت نظامی و چه در حوزه یارگیری در سطح جهان و رساندن پیام مظلومیت مردم یمن در حد گسترده تری پیش رفته بود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آمریکا در دوره اخیر به عربستان یک ماه فرصت داد که این گفت‌وگوها انجام شود به نظر شما چرا ایالات متحده به صورت علنی در این مسئله دخالت کرد و این مسئله چه تاثیری در نتایج این مذاکرات داشت؟ گفت: وضعیت یمن و این فاجعه بشری که در آنجا اتفاق افتاد روز به روز شرایط را در یمن وخیم تر می کرد و این صدای مظلومیت مردم در جهانی که ارتباطات در آن از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و به خصوص در وضعیت سرعت تبادل اطلاعات، نهایتا جامعه جهانی را متوجه یک بحران جدی کرد بحرانی که شاید بتوان آن را یکی از بحران ها و فاجعه های قرن حاضر تصویر کرد.

وی افزود: این وضعیت شرایطی را نه تنها برای عربستان بلکه حتی برای حامیان آن به وجود آورد که احساس کردند اکنون زمان زمانی نیست که بتوانند این وضعیت را ادامه بدهند لذا باید حتی به ظاهرهم که شده یک پوشش و نقاب جدیدی در چهره خودشان می داشتند و یک تصویر جدیدی را ارایه می کردند که نشان دهد آنها هم مخالف این وضعیت هستند. ادامه این وضعیت می توانست حیثیت نداشته حاکمان ایالات متحده را بر باد دهد و رسوایی بیشتری را برای کاخ سفید به همراه داشته باشد.

بهرام قاسمی در ادامه در پاسخ به این سوال که گفت‌وگوهای صلح یمن با جنبش انصارالله در سوئد درواقع به رسمیت شناختن آن از سوی جامعه جهانی بود در حالی که تا پیش از این عربستان سعودی و امارات رغبتی برای گفت وگو با آنها نداشتند، ارزیابی شما در این باره چیست گفت: این هنر انصارالله بود که توانست با مقاومت خود و مردم یمن، جایگاه خودش را بر متجاوزان تحمیل کند. رسیدن به این جایگاه نشان از قدرت ایستادگی مردم یمن در برابر تجاوز است و این یک بحث ریشه دار است و آن این که مللی که در مقابل تجاوز و اشغالگری اراده مقاومت دارند، می توانند نهایتا به پیروزی و برتری برسند و جایگاه خود را ارتقا بدهند. انصارالله و جنبش مردم یمن نمونه بارز این مقوله است ما در تاریخ معاصر در سایر کشورها می‌توانیم ببینیم که نهضت‌هایی که بر مواضع خودشان می‌ایستند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند نهایتا علیرغم همه نامرادی‌ها و تبعیضی که ممکن است در سطح جهان و عرصه بین‌المللی وجود داشته باشد، خواهند توانست به حق و حقوق‌شان نزدیک شوند. انصارالله توانست با مقاومت جانانه ای که در مقابل عربستان و امارات و نیروهای اشغالگر داشت خودش را به عنوان یک طرف برابر در مذاکرات صلح استکهلم (پایتخت سوئد) در عرصه جهانی عرضه کند و نمایندگی مردم یمن را به خوبی در این مذاکرات برعهده بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که در گفت‌وگوهای سوئد طرف‌های مذاکرات خیلی اصرار داشتند بر تمرکز بر سر الحدیده و موضوع صنعا پایتخت یمن را به آینده موکول کردند، تحلیل شما از این قضیه چیست، گفت: شهر الحدیده و بنادر آن از موقعیت سوق الجیشی برخوردار است برای همین اشغالگران در ماه های اخیر خیلی تلاش و هزینه کردند که این شهر و بندر آن را به اشغال کامل خود در آورند که موفق نشدند. به لحاظ اهمیت این منطقه است که باید درنخستین دور گفت‌وگوها در مورد آن یک راهکار و خط سیر مشخصی اعلام می شد تا دراجلاس بعدی در ژانویه شاید درکمیته مشورتی که در کویت برگزار خواهد شد این مساله دنبال شود. از سوی دیگر شاید مساله یمن در مقطع کنونی موضوعی نبود که بشود برای همه آن به صورت یکپارچه یک نسخه واحد نوشت لذا شاید بتوان در این چارچوب مساله تمرکز بر الحدیده را در مذاکرات استکلهم در قالب یک سیاست گام به گام ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که طی 4 سال جنگ در یمن، گفته شد که این یک جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی است. آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت: این یک دروغ بزرگ است که از سوی عناصر ضد ایرانی و ضد جمهوری اسلامی و همچنین ائتلاف متجاوز سعودی و آمریکا مطرح می‌شد. ایران هیچ نقش و حضور نظامی در یمن نداشته، چراکه این کشور تحت محاصره کامل بود و هیچ گونه ارتباطی میان ایران و گروه های یمنی وجود نداشت؛ بلکه سلاح هایی که در گذشته با پول سعودی ها برای دولت دست نشانده یمن خریداری شده بود، اکنون مورد استفاده نیروهای یمنی قرار می‌گیرد.

قاسمی افزود: حمایت ما از یمن تنها حمایت معنوی بود و به دلیل ظلمی که به یمن رواداشته شد ما نیز به صورت معنوی حمایت کردیم و هیچ گونه حمایت تسلیحاتی و نظامی از نیروهای یمنی توسط جمهوری اسلامی صورت نگرفته است. طرح مسئله جنگ نیابتی یک دروغ آشکار و بیشرمانه بود که توسط ائتلاف متجاوز سعودی مطرح شده است.

بهرام قاسمی در رابطه با آینده گفت و گوهای جنبش انصارالله با دولت مستعفی یمن گفت: راهکاری که ما به آن همواره اعتقاد داشته ایم، قطع تجاوز به مردم یمن بود و اجازه بدهند که مردم یمن از طریق گفت و گو به اهداف خود نزدیک شوند. امروز این مذاکره در سوئد آغاز شده و امیدواریم این روند بتواند با حفظ حقوق مردم یمن به پایان تجاوزات ختم شود. مردم یمن می‌توانند در مذاکرات یمنی - یمنی به نتیجه برسند و در مسیر ساخت مجدد این کشور قدم بردارند چراکه بسیاری از زیرساخت های این کشور توسط متجاوزین تخریب شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در رابطه با اینکه رسانه های سعودی - اماراتی تبلیغات سوئی در مورد انصارالله و بندر الحدیده به راه انداخته‌اند و اعلام می‌کنند که جنبش انصارالله در این شهر در حال غارت و از بین بردن این بندر است و احتمالا مقدمه‌ای باشد که در آینده اعلام کنند که انصارالله آتش بس را نقص کرده است! این تبلیغات با چه هدفی دنبال می‌شود؟گفت: از کشوری که به راحتی مرتکب جنایت می‌شود و مردم یمن را به خاک و خون کشیده، ایراد این اتهامات به انصارالله دور از انتظار نیست و این یاوه گویی‌ها از دولت ریاض اصلا بعید نیست. در صورتی که گفت‌وگوها در نشست سوئد با حمایت بیشتر سازمان ملل همراه باشد و با حضور ناظران بین المللی در یمن، می‌توان تا حدودی جلوی این فرافکنی ها را گرفت و با توجه به رسانه ها و ارتباطات جهانی، در صورتی که متجاوزان بخواهند بازهم دست به خطا بزنند، با شکست دیگری مواجه خواهند شد.

قاسمی در پایان در رابطه با آینده یمن گفت: آغاز مذاکرات سوئد یک اتفاق مهم بود و حضور انصارالله به عنوان یک طرف این مذاکرات موضوع مهمی است و امیدواریم سازمان ملل بتواند به دور از فشارهای مختلف، نقش اصلی خود را در ایجاد صلح ایفا کند. موضوعی که در یمن وجود دارد فقر و فجایع انسانی است که در نتیجه تجاوزات سعودی به وقوع پیوسته که نیاز به یک خیزش و حرکت جهانی برای ساخت مجدد یمن وجود دارد و بتوان در جهت زیست بهتر مردم یمن قدم برداشت و این رسالت جامعه جهانی و کشورهای منطقه و مسلمان است که در این مسیر حرکت کنند تا جبران سکوت در مقابل این فجایع باشد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها