دیوار مکزیک؛ از جرج بوش تا دونالد ترامپ

حایل مرزی بین مکزیک و ایالات متحده که به عنوان دیوار مرزی هم شناخته می شود، برای ممانعت از ورود غیرقانونی به خاک آمریکا طراحی شده و شامل سازه های مختلفی است.

دیوار مکزیک؛ از جرج بوش تا دونالد ترامپ

ساخت دیوار حائل در مرز ایالات متحده و مکزیک از مهمترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود و اینک او در پایان دومین‌سال ریاست‌جمهوری‌اش با جدیت بسیار به دنبال اجرایی‌کردن آن است تا جایی که حاضر شده از ارتش برای ساختش کمک بگیرد. اما مشکل اینجاست که عملی‌کردن برخی وعده‌های انتخاباتی محتاج یاری کنگره و سناست و صد البته در چنین اموری ترامپ نمی‌تواند مثل لغو برجام، قائم به ذات کار خود را پیش ببرد. ساختن دیوار حائل در مرز مکزیک و آمریکا یکی از مواردی است که ترامپ به دلیل هزینه‌بربودن آن مجبور است دم نمایندگان مجلس و سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات را ببیند و اینجاست که مشکلات او آغاز می‌شود، زیرا نمایندگان کنگره ترجیح می‌دهند چنین پولی را با وجود اولویت‌های مهم دیگر به پای پروژه‌ای که معلوم نیست بتواند جلوی موج مهاجرت مکزیکی‌ها را بگیرد، نریزند.

دیوار مکزیک؛ از جرج بوش تا دونالد ترامپ

دیوار گران و بی‌استفاده، نگرانی کنگره و سنا

هزینه ساخت دیواری که ترامپ به دنبال آن است، بین ٢٥ تا ٧٠‌میلیارد دلار تخمین زده شده است؛ هرچند که خود ترامپ عقیده دارد با ٨ الی ١٢‌میلیارد دلار می‌توان آن را ساخت! قبل از هر چیز ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که هم‌اکنون نیز در بخش‌هایی از مرز آمریکا و مکزیک یک حائل مرزی وجود دارد که در زمان جرج‌بوش، به طول یک‌هزار کیلومتر و با هزینه‌ای معادل ٧‌میلیارد دلار ساخته شد، اما این قبیل حائل‌ها شاید موفق شده باشند برخی از مکزیکی‌ها را منصرف کنند اما هیچگاه نتوانستند مانع از مهاجرت آنهایی که رنگی بالاتر از سیاهی در زندگی خود ندارند، شوند. وجود صدها تونل در مرز آمریکا و مکزیک و کاسبی پررونق قاچاقچیانی که با اخذ مبالغ نسبتا زیاد مکزیکی‌های خواهان مهاجرت را به آن‌سوی مرز می‌برند، خود گواه این ادعاست. به‌رغم همه مشکلاتی که دموکرات‌ها و حتی برخی جمهوریخواهان با سیاست‌های داخلی و خارجی دونالد ترامپ دارند، نمی‌توان مخالفت با ساخت این دیوار حائل را صرفا در محدوده لجبازی‌ها و بده‌بستان‌های سیاسی تعریف کرد؛ آنها حقیقتا نسبت به عملکرد مثبت این دیوار مشکوک هستند.

از‌ هادریان رومی‌ها تا ماژینوی فرانسوی‌ها

طول مرز آمریکا و مکزیک در حدود ٣٢٠٠کیلومتر است که البته تنها نیمی از این مسیر در طرح ترامپ قرار است دیوارکشی شود و در باقی مسیر موانع طبیعی همچون کوه‌ها و رودخانه‌ها قرار است نقش دیوار حائل را برعهده بگیرند، جدا از این‌که کنگره آمریکا نهایتا با طرح بلندپروازانه رئیس‌جمهوری این کشور موافقت کند یا نه، تجربه ثابت کرده است که هیچ دیواری در هیچ‌یک از اعصار بشر نتوانسته است آن کارکردی که سازندگانش از آن انتظار داشته‌اند را به شکل کامل برآورده سازد، از دیوار مشهور ‌هادریان در قلمرو رومی‌ها و دیوار بزرگ چین گرفته تا دیوارهای قرون اخیر چون ماژینو در فرانسه و حتی دیوار غزه! و این میان شاید قابل تأمل‌ترین اظهارنظر را در بین همه دعواهای سیاسی مربوط به دیوار در آمریکا، کلانتر سانتاکروز به زبان آورده باشد که گفت: «هیچ دیواری، هرچقدر بلند یا پرهزینه، نمی‌تواند جلوی آدم‌های درمانده را بگیرد.»

منبع: روزنامه شهروند

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها