عملیات‌های پیچیده فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی/کرانه باختری غزه‌ای دیگر شد

کرانه باختری تبدیل به انبار باروتی شده است که تنها نیاز به یک جرقه برای انفجار دارد. فلسطینیان ساکن در این مناطق هر روز شاهد برخوردهای زننده نیروهای اشغالگر با آنان هستند.

عملیات‌های پیچیده فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی/کرانه باختری غزه‌ای دیگر شد

در فرانسه «جلیقه‌زردها» در اعتراض به افزایش قیمت سوخت به خیابان آمدند و در تل‌آویو «جلیقه‌زردها» در اعتراض به از دست رفتن امنیت در سرزمین‌های اشغالی. شاید در فرانسه دولت با تصمیماتی بتواند برخی درخواست‌های مردم را اجرا کند اما در سرزمین‌های اشغالی این دولت نیست که با تصمیماتش می‌تواند امنیت را به آنان بازگرداند. تصمیم‌گیر اصلی در این باره گروه‌های مقاومت فلسطینی هستند که توانسته‌اند دامنه نفوذشان را از غزه به کرانه باختری نیز تسری دهند و عملیات‌های نظامی خود را در این منطقه اجرایی کنند. اینجا دیگر صهیونیست‌ها نمی‌توانند برای در امان ماندن از مرگ، همچون زمانی که حماس از غزه آنان را موشکباران می‌کند، به زیرزمین پناه ببرند. آنان باید هر دقیقه و ثانیه، با ترس از مرگ زندگی کنند.

عملیات‌های پیچیده فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی/کرانه باختری غزه‌ای دیگر شد

تنها در هفته گذشته سه عملیات شهادت‌طلبانه در کرانه باختری طراحی شد که دو مورد از آن در پنجشنبه رخ داد. در یکی از این عملیات‌ها، یک فلسطینی مسلح پس از پیاده شدن از یک خودرو به سوی صهیونیست‌های ایستاده در ایستگاه اتوبوس آتش گشود و خود به داخل اتومبیل که راننده در آن منتظر بود، بازگشت و خودرو به سوی مناطق فلسطینی‌نشین حرکت کرد. در این عملیات سه صهیونیست کشته شدند و یک نفر نیز زخمی شد. در این عملیات نظامیان صهیونیست به اشتباه یک شهرک‌نشین را با عامل استشهادی اشتباه گرفته شده و وی را به هلاکت می‌رسانند. جست‌و‌جوهای صدها نیروهای صهیونیست برای شناسایی این دو فلسطینی که نقاب بر صورت داشتند، تا لحظه نگارش این گزارش، بی‌نتیجه بوده است. در یک عملیات دیگر نیز یک فلسطینی با چاقو به دو پلیس صهیونیست حمله و یکی از آنان را به‌شدت زخمی کرد اما حین فرار، به ضرب گلوله به شهادت رسید.

عملیات‌ فلسطینیان در کرانه باختری، تنها محدود به هفته‌های اخیر نبوده و از سال گذشته سیر صعودی به خود گرفته‌اند. گستردگی جغرافیایی این عملیات‌ها، وقوع آنها در کرانه باختری، مجریان جوان و آموزش‌دیده و سرسخت که با انواع روش‌ها انجام می‌شود، نشان از انتقال گفتمان مقاومت از غزه به کرانه باختری دارد.

کرانه باختری تبدیل به انبار باروتی شده است که تنها نیاز به یک جرقه برای انفجار دارد. فلسطینیان ساکن در این مناطق هر روز شاهد برخوردهای زننده نیروهای اشغالگر با آنان هستند. جنایت‌های صهیونیست‌ها در کرانه باختری، خشم و نفرت مردمی را نسبت به صهیونیست‌ها افزایش داده و آنان با وجود همراهی تشکیلات خودگردان، با گروه‌های مقاومت در غزه ارتباط برقرار کرده‌اند. حاصل این ارتباط، افزایش توانمندی کرانه باختری در اجرای عملیات‌ علیه صهیونیست‌هاست. عملیات‌های یک هفته اخیر در کرانه باختری نشان می‌دهد حماس و جهاد اسلامی به هر شکل ممکن توانسته‌اند طرفداران‌شان را در این منطقه تجهیز کرده تا در صورت لزوم از ظرفیت آنان استفاده کنند. عملیات‌های فلسطینیان در کرانه باختری، چه تفاوتی با عملیات‌های مقاومت در سال‌های گذشته دارد؟

عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها در چند ماه گذشته فارغ از تلفاتی که به صهیونیست‌ها وارد کرده، دارای ابعاد و پیچیدگی‌هایی در زمینه شناسایی، نفوذ، استفاده از روش‌های ترکیبی و اطلاعات دقیق از منطقه درگیری بوده است. یکی از نمونه‌های برجسته این اقدامات عملیات برکان است که در آن «اشرف نعالوه» با سلاح، به شهرک صنعتی برکان در کرانه باختری نفوذ می‌کند و دو نظامی صهیونیست را به هلاکت می‌رساند و تعدادی را نیز زخمی می‌کند و بدون گذاشتن ردی از خود، از منطقه عملیات خارج می‌شود. نکته مهم در این عملیات، چگونگی عبور او از گیت‌های بازرسی متعدد صهیونیست‌ها در این شهرک حفاظت‌شده است. ورود به برکان با سلاح و به رگبار بستن چند صهیونیست و گریز سالم از صحنه درگیری نشان می‌دهد، عامل این عملیات که چهارشنبه‌شب به شهادت رسید، احتمالا عنصری از یک تیم با تجربه نظامی بوده است. نیروهایی که توانسته‌اند با آموزش‌های خاص و جمع‌آوری اطلاعات نقاط آسیب‌پذیر صهیونیست‌ها را شناسایی و راه نفوذ به آن را پیدا کرده و روشی را برای گریز امن از منطقه درگیری طراحی کنند.

عملیات‌های روز پنجشنبه، چند ساعت پس از آن صورت گرفت که سازمان امنیت رژیم صهیونیستی چهارشنبه‌شب صالح عمر برغوثی، عامل عملیات یکشنبه گذشته و اشرف نعالوه، عامل عملیات برکان را به شهادت رساند. اینکه مقاومت اسلامی ساعاتی بعد، یک عملیات پیچیده بدون هیچ‌گونه خسارتی را اجرا می‌کند، نشان‌دهنده پایان دوران بزن و در روی صهیونیست‌هاست و دیگر دست فلسطینیان در کرانه باختری در مقابل صهیونیست‌ها بسته نخواهند بود.

سلسله عملیات‌ها در کرانه باختری نشان می‌دهد که تنها یک تیم برنامه‌ریزی و اجرای آن را برعهده ندارد. این به آن معناست که حماس و سایر گروه‌های مقاومت در کرانه باختری نیز نفوذ قابل توجهی برای تحت فشار گذاشتن صهیونیست‌ها دارند.

موفقیت در عملیات‌ها بدون شناسایی شدن از سوی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که در پشت تیم اجرای عملیات، تیم اطلاعات قوی‌ای قرار دارد که توانسته نقاط آسیب‌پذیر صهیونیست‌ها را شناسایی و راه نفوذ به آن را پیدا و روشی را برای گریز امن از منطقه درگیری مشخص کنند.

جدا از تیم اطلاعات به نظر می‌رسد عاملان اجرای عملیات‌ها نیز آموزش‌های خاص و ویژه‌ای دیده‌اند که در میان صهیونیست‌های تا بن دندان مسلح، عملیات خود را با موفقیت به پایان می‌رسانند. اگر در گذشته شلیک به سمت صهیونیست‌ها از فاصله دور صورت می‌گرفت و عمدتا شهرک‌نشینان زخمی می‌شدند، اکنون عملیات از فاصله خیلی نزدیک صورت می‌گیرد که منجر به هلاکت آنان می‌شود. همین مساله نشان می‌دهد صهیونیست‌ها در برابر یک گروه بزرگ چریکی قرار دارند. این موضوعی است که نداف فیدان، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی شامگاه پنجشنبه به آن اشاره کرد. او گفت: «هسته نظامی وابسته به حماس در پی عملیات اخیر قرار دارد.»

در کرانه باختری علاوه‌بر صهیونیست‌ها، تشکیلات خودگردان فلسطین هم ایست بازرسی‌های جداگانه برای عدم انتقال سلاح و تجهیزات نظامی به کرانه باختری دایر کرده‌اند. اگر با این وضعیت، فلسطینیان توانسته‌اند سلاح به این منطقه ارسال کنند، انتقال مواد لازم برای ساخت موشک‌های کوتاه‌برد، خیلی دور از ذهن نیست. از این منطقه با موشک‌های با برد 20 کیلومتر به راحتی می‌توان مراکز حساس و حیاتی صهیونیست‌ها را هدف قرار داد.

در همین خصوص آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی گفت: «در همین لحظه‌ای که من اینجا ایستاده‌ام و صحبت می‌کنم عناصر گروه حماس به تولید موشک و تشکیل هسته‌های تروریستی در کرانه غربی ادامه می‌دهند و پرواضح است که ما به دستمال کهنه‌ای تبدیل شده‌ایم که هیچ ارزشی نداریم.»

اما مهم‌ترین موضوع در عملیات‌های پیچیده در کرانه باختری، ناتوانی رژیم صهیونیستی در شناسایی عاملان این عملیات است. این به معنای شکست و ناکارآمدی سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت است. الون بن دیوید، تحلیلگر نظامی صهیونیست در این باره به تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «اغلب این هسته‌ها، هسته‌های محلی هستند که با فرماندهان نیز در ارتباط نیستند تا بتوان آنها را شناسایی کرد.»

منبع: فرهیختگان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها