بریگزیت؛ ترزا می، تونی بلر را به "توهین و کارشکنی" متهم کرد

ترزا می، تونی بلر، نخست وزیر اسبق این کشور را بابت دعوت به همه‌پرسی دوباره بر سر بریگزیت، به

بریگزیت؛ ترزا می، تونی بلر را به "توهین و کارشکنی" متهم کرد

نخست وزیر کنونی انگلیس گفته است: "اینکه تونی بلر به بروکسل برود و با فراخواندن به همه‌پرسی دوم، در مذاکرات جاری کارشکنی کند، توهین به مقامی است که روزی خود او در آن قرار داشت و مردمی که او خدمت‌گزارشان بود."

بلر روز جمعه گفت "اگر دیگر گزینه‌های بریگزیت به جایی نرسد" این "منطقی" خواهد بود که نمایندگان پارلمان به برگزاری یک همه‌پرسی دوم رای بدهند.

او گفت: "دلیل اصلی اینکه باید همه‌پرسی دوباره‌ای برگزار کنیم، این است که ۳۰ ماه مذاکره کرده‌ایم و اگر روراست باشیم، می‌بینیم که در این خصوص در وضعیت بحرانی قرار داریم."

با بن‌بست موجود و فقدان حمایت لازم برای تصویب توافق پیشنهادی ترزا می در پارلمان، گروهی از سیاستمداران بریتانیایی که خواهان یک همه‌پرسی دیگر هستند فعالیت‌هایشان را تشدید کرده‌اند.

اما ترزا می می‌گوید سیاستمدارانی که می‌خواهند با برگزاری همه‌پرسی دوباره، بریگزیت را منتفی کنند، "به جای منافع ملی، دنبال منافع سیاسی خودشان هستند."

به گزارش بی.بی.سی خانم می گفت نمایندگان پارلمان نمی‌توانند "از تحقق بریگزیت شانه خالی کنند" و "موظفند آنچه را که مردم بریتانیا به آن رای دادند، عملی کنند".

در حالی که تقریبا ۱۰۰ روز به مهلت قانونی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مانده، هنوز چگونگی این خروج روشن نیست.

قرار بود سه‌شنبه گذشته از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا درخصوص توافق پیشنهادی ترزا می برای بریگزیت رای‌گیری شود، اما دولت این رای‌گیری را به تعویق انداخت، چرا که به اذعان ترزا می، طرح او "با اختلاف چشمگیر شکست می‌خورد."

خانم می پس از آن راهی پایتخت‌های اروپایی شد تا با گرفتن امتیازهایی، نظر مثبت بعضی از نمایندگان را جلب کند.

اما سفر اروپایی او دستاورد چشمگیری نداشت و اتحادیه اروپا اعلام کرد توافقش با دولت می قابل مذاکره مجدد نیست، هرچند حاضر است درباره مفاد آن توضیحات بیشتر و تضمین‌هایی بدهد.

ترزا می روز چهارشنبه هم با چالش رای اعتماد هم حزبی‌هایش روبرو بود.

هرچند که او با ۲۰۰ رای موافق، در مقابل ۱۱۷ رای مخالف، در مقام رهبری حزب تثبیت شد، اما اینکه بیش از یک سوم نمایندگان حزب محافظه‌کار با او مخالفند، به اضافه مخالفت شدید اکثریت قاطع نمایندگان احزاب دیگر، می را در موقعیت سیاسی دشواری قرار داده و مشخص نیست او چه طور می‌خواهد توافق مورد نظرش را به تصویب پارلمان برساند.

برنامه مخالفان ترزا می چیست؟

نمایندگانی از حزب ملی اسکاتلند، حزب ولز، لیبرال دموکرات، حزب سبز و همچنین برخی از نمایندگان حزب کارگر، از جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و دولت در سایه، خواسته‌اند که عدم اعتماد به ترزا می را رسما در پارلمان به رای بگذارد.

اما با توجه به شمار نمایندگان محافظه‌کار و تداوم حمایت نمایندگان حزب اتحادگرای دموکراتیک از ایرلند شمالی، مشخص نیست که دولت می با رای عدم اعتماد ساقط شود، و کوربین برای همین هنوز طرح عدم اعتماد را در پارلمان مطرح نکرده است.

منتقدان جرمی کوربین در حزب کارگر می‌گویند با توجه به بدبینی این رهبر چپگرا به اتحادیه اروپا و سیاست‌های حاکم بر آن، کوربین در نهایت مشکلی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ندارد.

رهبر حزب کارگر و دیگر مقام‌های ارشد این حزب خواهان برگزاری یک انتخابات زودرس هستند و امیدوارند با پیروزی در آن، خود مذاکرات بریگزیت را به شکلی دیگر پیش ببرند.

اما گروهی از نمایندگان این حزب از حامیان سرسخت همه‌پرسی دوم برای لغو بریگزیت، و باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند.

این موضع حامیانی در دیگر احزاب، حتی حزب محافظه‌کار نیز دارد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها