رئیس سازمان حج و زیارت پیش از عزیمت به عربستان:

ازسرگیری عمره مفرده به طرف سعودی بستگی دارد/هنوز به قیمت دقیق حج ۹۸ برای هر زائر نرسیده‌ایم

رشیدیان گفت: لازمه از سرگیری عمره مفرده این است که طرف عربستانی امنیت کامل زائران ایرانی را فراهم کند.

ازسرگیری عمره مفرده به طرف سعودی بستگی دارد/هنوز به قیمت دقیق حج ۹۸ برای هر زائر نرسیده‌ایم

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت پیش از عزیمت به عربستان گفت: بنا به دعوت وزیر حج عربستان سعودی که از همه ستادها، سازمان‌های حج و زیارت کشور‌های اسلامی برای برگزاری حج هر ساله، از کشور جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت شده تا برای مذاکرات حج ۱۴۰۴ سفری به عربستان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین موضوع در مذاکرات بحث امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی است همیشه جزو مطالبات سازمان حج و زیارت از طرف سعودی بوده است افزود: امیدواریم امسال هم با تفاهم و همکاری که با وزارت حج عربستان سعودی در رابطه با حج ۱۴۰۴ داریم بتوانیم با رفع مشکلات سنوات قبل، حجی توأم با عزت، کرامت و امنیت برای حجاج ایرانی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: سعودی‌ها باید همکاری‌های لازم را داشته باشند تا ما در سطوح سیاسی بتوانیم بحث حمایت از اتباع ایرانی را در زمان حضورشان در خاک عربستان داشته باشیم.

رشیدیان گفت: هماهنگی‌ها در حوزه تأمین مسکن، حمل و نقل و اسکان زائران جزو مسائل جدی است و به دلیل اینکه ما در طول سال در عربستان حضور نداریم، این هماهنگی‌ها باید در زمان فشرده تری به نسبت دیگر کشور‌ها انجام شود که امیدواریم در این سفر بتوانیم مقدمات اعزام هیأت‌های مسکن، حمل و نقل و تغذیه مان را به عربستان شروع کنیم.

وی در خصوص از سرگیری عمره مفرده نیز گفت: از سرگیری عمره بیشتر به طرف سعودی بستگی دارد، به دلیل اینکه در سال‌های گذشته مشکلاتی برای معتمرین ایرانی به وجود آمده بود، طرف سعودی می‌بایست به مسأله تأمین امنیت لازم و تعهدات لازم نسبت به بحث آرامش، عزت و کرامت زائران ایرانی تعهد کامل بدهد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: از طرف دیگر از سرگیری عمره مفرده لازمه اش این است که طرف عربستانی تمهیدات و همکاری‌های لازم را داشته باشد تا ما در سطوح سیاسی بتوانیم بحث حمایت از اتباع ایرانی را در زمان حضورشان در خاک عربستان داشته باشیم.

رشیدیان در خصوص قیمت تمام شده حج برای زائران نیز گفت: بحث تغییرات قیمت ارز و برابری پول ملی با ارز یکی از مسائل و دغدغه‌های جدی همه مسئولان سازمان حج بوده و هست و پیگیر بوده ایم تا بتوانیم از طریق راهکار‌های مختلف برای کاهش هزینه‌ها و به تبع آن به کاهش قیمت تمام شده حج برای سال آینده را دنبال کنیم.

وی با تأکید بر اینکه میان قیمت تمام شده سال گذشته و امسال به دلیل افزایش قیمت ارز اختلاف قیمت وجود دارد، افزود: هنوز به قیمت دقیق حج ۹۸ برای هر زائر نرسیده ایم چرا که قیمت تمام شده تابع چند موضوع است؛ اینکه ما در قراردادهایمان در موضوع مسکن، حمل و نقل و تغذیه، خدمات بهداشت و درمان و ... با شرکت‌های طرف سعودی بتوانیم به قراردادی برسیم؛ گام اول است و بعد از آن، موضوع تأمین ارز و قیمت ارز برای حج را دنبال خواهیم کرد.

رشیدیان گفت: ارزی که اکنون به طور متداول برای امور جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد ارز نیمایی یا بازار دوم به قیمت ۸۸۰۰ تومان است که ما هنوز برای این موضوع در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم راهکار‌هایی برای کاهش قیمت حج زائران ۱۴۰۴ پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان حج نظیر آنچه برای زائران اربعین امسال یارانه اختصاص داد، تمهیداتی برای زائران حج نیز اندیشیده است؟ گفت: سازمان حج خودش دارای بودجه مستقلی نیست، ما از سپرده‌های مردم استفاده می‌کنیم و نمی‌توان این سپرده‌ها را در جای دیگری هزینه کرد، اما اینکه از دولت و دستگاه‌های مربوطه پیگیری کنیم تا راهکار‌هایی برای کاهش هزینه‌های حجاج پیدا کنیم حتماً در دستور کار سازمان حج و زیارت است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بررسی‌هایی مثل تبدیل نرخ ارز نیمایی با نرخ‌های کمتر یا گرفتن تسهیلات لازم برای حجاج یا موضوعات دیگری از این قبیل در دست مطالعه است که امیدواریم با همکاری بانک مرکزی راه مناسبی برای حجاج فراهم کنیم و از طرف دیگر با امکاناتی که فراهم می‌شود وسیله‌ای برای سهولت تأمین ریال مربوط به سفر حجاجمان فراهم کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها