تقاضای خرید خودروها کاهش پیدا می‌کند؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مسائل اقتصادی و شرایط بازار تعیین کننده قیمت خودرو خواهد بود و قیمت تمام شده خودرو حرف اصلی را در فروش می زند.

تقاضای خرید خودروها کاهش پیدا می‌کند؟

به گزارش خبر فوری ٬ شهرام آزادی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو گفت: از آن جا که افزایش قیمت ها به میزان کمی نیست بدون شک فشار زیادی را به مصرف کننده وارد می کند و در بلندمدت از میزان خریداران می کاهد و قدرت خرید نیز به مرور زمان کاهش می یابد به طوری که اگر تصور کنیم برای یک خودرو چند نفر محدود تنها قدرت خرید داشته باشند، در صورت ادامه این روند از تعداد مشتریان خودروها کاسته می شود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که میزان فروش متناسب با افزایش قیمت کاسته می شود و اثر آن در بلندمدت افزایش می یابد، تصریح کرد: این شرایط در حالیست که در کوتاه مدت اثرات روانی بر بازار حاکم است و خود را نشان نخواهد داد.
آزادی یادآور شد: این شرایط در حوزه ارز و سکه نیز اتفاق افتاد و جو روانی که بر بازار حاکم بود باعث جذب مشتریان کاذب به این بازار و وجود آمدن شرایط خاص شد که این روند برای خودرو نیز اتفاق افتاد و با توجه به کمبودی که در چند ماه اخیر ایجاد شد، شاهد شرایط خاص و تفاوت قیمت بالای کارخانه و حاشیه بازار شدیم. حال در چنین شرایطی پیش بینی می شود در ابتدا مشتریان افزایش بیابد اما در درازمدت از تعداد مشتریان کاسته شود که این روند اجتناب ناپذیر است.

وی با تاکید بر این که در صورت اصلاح نشدن قیمت ها بدون شک خودروسازان با مشکلات عدیده ای مواجه می شدند و دیگر خودرویی به تولید نمی رسید که حتی در مورد قیمت آن بتوان صحبت کرد، اظهار کرد: در حال حاضر حجم فروش خودروهای بالای 45 میلیون تومان که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شوند به اندازه ای نیست که تعیین کننده بازار باشد و بیشتر قشر متوسط جامعه خریداران این خودرو هستند که این مشتریان همچنان وجود دارند و به نظر می رسد مشکلی در این زمینه ایجاد نمی شود زیرا تیراژ چندان بالایی نیز ندارند، در این شرایط بیشتر نگاه ها به سمت خودروهایی است که در تیراژ بالا تولید می شوند

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا شرایط فروش اقساطی در زمانی که خودروسازان به شدت با کمبود نقدینگی مواجه هستند می تواند راهگشای آن ها باشد، گفت: خودروسازان این مساله را در پیش فروش قبلی تجربه کرده و به نظر نمی رسد تمایلی برای فروش این چنینی داشته باشند زیرا در ابتدا باید پاسخگوی تعهدات قبلی و پیش فروش های انجام شده باشند، آن چه می تواند متناسب با شرایط فعلی بازار باشد، فروش نقدی مازاد تعهدات است.

آزادی ادامه داد: در غیر این صورت شرایط خودروساز به گونه ای است که باید اقدام به هزینه کرد از مشتری کند زیرا بدهی هایی وجود دارد که در شرایط فعلی صنعت خودرو امکان پاسخگویی به آن ها وجود ندارد حتی اگر این شرایط به صورت لیزینگی و شرایط اقساطی باشد.

به گفته وی، در حال حاضر فروش نقدی علاوه بر مازاد تعهدات، بهترین راهکار برای خودروساز است و لیزینگ ها تنها در صورتی می تواند اثرگذار باشد که با مجوز و بر اساس چارچوب مقرراتی که قانون مشخص کرده، فعالیت کنند.

منبع: عصر خودرو

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها