اسپوتینک گزارش داده است؛

خلیج فارس؛ میدان تنش نظامی ایران و آمریکا می‌شود؟/واشنگتن در تنگه هرمز حرفی برای گفتن ندارد/دستور دادن آمریکا به چین برای نخریدن نفت ایران خنده‌دار است

تحلیلگر اسپوتینک تاکید دارد که دستور دادن آمریکا به کشور قدرتمندی مثل چین مبنی بر خرید نفت از ایران یا عدم خریدش، کاملا خنده دار است.

خلیج فارس؛ میدان تنش نظامی ایران و آمریکا می‌شود؟/واشنگتن در تنگه هرمز حرفی برای گفتن ندارد/دستور دادن آمریکا به چین برای نخریدن نفت ایران خنده‌دار است

به گزارش خبر فوری ، تنش های نفتی بین ایران و آمریکا در چند ماه اخیر در کنار تحریم های نفتی ایالات متحده علیه ایران بسیاری را به این فکر فرو برده است که آیا ممکن است موقعیت استراتژیک و نظامی خلیج فارس در طول چند ماه آینده تغییر کند یا نه؟

سایت خبری اسپوتینک اخیرا تحلیلی را از وضعیت استراتژیک خلیج فارس، به خصوص تنش های نظامی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا منتشر کرده است. این تحلیل که به قلم یکی از تحلیلگران سوریه ای است، به موقعیت استراتژیک ایران در خلیج فارس و تسلط ایران بر تنگه هرمز و فشاری که این موضوع بر آمریکا و متحدانش وارد می‌کند، اشاره دارد.

به گفته این تحلیلگر، انقلاب اسلامی ایران اوضاع خلیج فارس را تا حدی دگرگون ساخت چرا که قبل از آن خلیج فارس به طور کامل در تسلط نیروهای متحد آمریکا در منطقه بود اما پس از انقلاب اسلامی آمریکا مجبور شد برای کنترل ایران ناوگان خود را به خلیج فارس و دریای عمان بازگرداند. از آن به بعد درگیری های منطقه ای آمریکا با جمهوری اسلامی ایران همواره ادامه داشته است به طوری که آمریکا حتی یک باردر سوم جولای 1988 به یکی از هواپیماهای مسافربری ایران شلیک کرده و همه‌ مسافران آن را شهید کرد.

از آن به بعد ناوهای دریایی آمریکا چندین بار سعی کردند تسلط ایران را بر خلیج فارس کمرنگ کنند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکردند اما تا کنون نتوانسته اند به آنچه می‌خواهند برسند.

تحلیلگر اسپوتینک عامل جغرافیایی را علت اصلی تسلط بر آب‌های خلیج فارس و دریای عمان می‌داند و معتقد است موقعیت استراتژیک ایران در خلیج فارس و تسلطش بر تنگه هرمز عامل برتری آن در منطقه و شکست آمریکا در رقابتهای دریایی است.

تسلط ایران بر تنگه هرمز در شرایط مختلف به کمک ایران آماده است. ایران همواره بستن تنگه هرمز را به عنوان یکی از تهدیدهای جدی در مذاکرات، چانه زنی و گرفتن امتیاز از رقبایش تلقی کرده است و به همین دلیل در بحران اخیر یعنی نقض برجام توسط آمریکا و تحریمهای شدید نفتی و غیر نفتی ترامپ به عنوان مزیت و امتیاز استفاده کرده است.

بستن تنگه هرمز بدون شک منجر به آسیب دیدن تجارت نفت و حمل و نقل آن می‌شود و نه تنها به صنعت نفت آمریکا آسیب جدی می‌زند بلکه صنعت نفت سایر کشورهای عربی و متحدان آمریکا را هم به ورطه نابودی می‌کشاند.

پیامدهای این اقدام فقط دامن گیر آمریکا و متحدانش نمی‌شود بلکه دامن مشتریان ایران یعنی چین و هند و کره و ژاپن را هم می‌گیرد. به همین دلیل، تحلیلگر اسپوتینگ معتقد است که این اقدام جسورانه احتمالا آخرین گزینه روی میز ایران باشد و ایران تنها به عنوان تهدید و ارعاب دشمنان و همچنین، تایید این نکته که این کشور دست برتر را به لحاظ استراتژیک در منطقه دارد، از آن بهره می‌جوید.

تحلیلگر اسپوتینک در ادامه به این نکته اشاره دارد که ایران به لحاظ نظامی قادر بر حفظ و دفاع از خود هست و به همین دلیل، در این موقعیت که عدم تعادل قوا بین ایران و آمریکا در آبهای جنوبی اوج گرفته است، بعید است ایران شروع کننده درگیری باشد چرا که قدرت ایران را که در دفاع کاملا دست برتر را دارد به خطر می‌اندازد.

اسپوتینک سپس به تحلیل تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و معافیت شش کشور از واردات نفت ایران می‌پردازد و معتقد است که نباید تحریمهای نفتی آمریکایی ضد ایران را خیلی جدی بگیریم چون بعید است این تحریمها بتواند واقعا مانع فروش نفت ایران شود. تحلیلگر این سایت خبری سپس این پرسش را مطرح می‌کند که اگر مهلت مورد نظر ترامپ برای این معافیت ها به اتمام برسد چه اتفاق خواهد افتاد؟ او معتقد است هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد چرا که دستور دادن آمریکا به کشور قدرتمندی مثل چین مبنی بر خرید نفت از ایران یا عدم خریدش، کاملا خنده دار است. به همین دلیل، افزایش تنش نفتی در خلیج فارس بین آمریکا و ایران محدود به این دوکشور نبوده و احتمالا پس از پایان مهلت معافیت آمریکا، چین و هند را هم درگیر خواهد کرد. البته بعید است این تنش نظامی باشد اما تنش سیاسی و اقتصادی بین این کشورها و آمریکا بر سر نفت قطعا رخ خواهد داد.

ترجمه از: حسین نیازبخش منبع: اسپوتنیک

منبع: اسپوتینک

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مسعود
    0

    کاش حداقل علت اینهمه بدبختی وفلاکت که به مردم ایران تحمیل کردن رو میگفتن.واقعا موندم چرا اینهمه دشمن داریم یه جایی ازیه مقام بالای نظام مطلبی خوندم که نوشته بودمردم سوریه تاوان حمایت از فلسطین ومحور مقاومت رو میده وداده درصورتی که فکر کنم تعداد کشته های مردم سوریه از کل مردم غزه بیشتر بوده حالا مردم ایران هم فکر کنم اینطور باشه.یه بار نشده بپرسن مردم ایا واقعا راضی هستین بخاطر فلسطین اینهمه تاوان بدین مگه مملکت برا مردم نیست خب درست به مردم فلسطین ظلم شده و داره میشه کشورشون گرفتن اما وقتی خودشون دارن کنار میان دنبال صلح هستن من وشما چه کاره ایم ولله بخدا بجا اسرائیل داره ایران محو میشه.کلا گوربابای اسرائیل.اما یکمم فکر مملکت وملت باشین.ملت ایران مستحق این وضعیت نیست.قول داده بودین نفت رو سر صفره هاتون میاریم کو؟؟؟!!نمیدونم اینجور که داریم میریم مملکت داره ازبین میره.درضمن اینم بگم تو هشت سال جنگ ما1700اسیر فلسطینی گرفتیم حالا چندتاشون کشته شدن چندتاشون زنده ماندن خدا داند.اینو فهمیدم که اینهمه ما شور فلسطینی ها رو میخوریم اونا ما رو ادم حساب نمیکنن

    نظرات شما -
    • کمبوجیه
      0

      احسنت شیرمادرت حلالت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها