ردپای افغان‌ها در گرانی آجیل شب یلدا

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش اعلام کرد که امسال قیمت آجیل و خشکبار در بازار شب یلدا نسبت به پارسال حدود ۸۰ درصد افزایش یافته که کمبود تولید و عرضه و دلالی تاجران افغانستانی عوامل اصلی این نوسانات است.

ردپای افغان‌ها در گرانی آجیل شب یلدا

به گزارش خبر فوری امسال بازار انواع آجیل در آستانه شب یلدا وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند و مردم شاهد قیمت‌های عجیب و غریبی از این محصولات خشکباری همچون پسته، گردو و غیره هستند. البته چندی پیش محمود ابطحی - رییس انجمن پسته - کاهش تولید پسته به یک پنجم میزان تولید سال گذشته را از عوامل گرانی این محصول باغی اعلام کرده و گفت‌: مردم امسال را تحمل کنند و کمتر پسته خریداری کنند تا سال آینده تولید و بازار این محصول اصلاح شود.

اما مصطفی احمدی - رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش - نظر دیگری در این باره دارد و می‌گوید که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به صورت مقطعی ثبت سفارش و واردات این محصولات را در بازه زمانی مشخص و در تناژ تعیین شده، باز کند تا بازار آجیل تنظیم شود، چرا که مردم حق دارند این محصولات را به قیمت مناسب برای خود تامین کنند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از تیر ماه امسال افزایش قیمت انواع آجیل مانند پسته، اتفاق افتاد چرا که تولید آن به حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کاهش یافت و از سوی دیگر نیز براساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، تولید مغز گردو نیز ۸۰ درصد کاهش یافته است، چرا که در اردیبهشت ماه امسال درختان گردو با سرمازدگی کم نظیری مواجه شدند.

رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش در ادامه اضافه کرد: از همان زمان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که اگر می‌خواهد بازار آجیل و خشکبار کنترل شود باید در بازه زمانی مشخص و با تناژ تعیین شده و محدود، ثبت سفارش واردات این محصولات را که با کمبود تولید مواجه شده‌اند یا این که خشکباری همچون بادام هندی و بادام درختی که تولید داخلی ندارد و بسیار محدود است را، آزاد کند تا قیمت‌ها متعادل شوند.

وی خاطرنشان کرد: گرانی با گران فروشی فرق دارد و اتفاقا آجیل فروشان سطح شهر قیمت محصولاتشان ۱۰ درصد از ماه‌های گذشته ارزان‌تر شده است، چرا که در این بازه زمانی آنها مشتری می‌خواهند و مردم قدرت و توان خرید ندارند، اما در ماه‌های گذشته تجار افغانستانی به بازار آجیل ورود پیدا کردند و با خرید پسته، گردو و خشکبار ایرانی، آن‌را به چند برابر قیمت به کشورهای مختلف می‌فروشند و این اتفاق در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال افتاد و افغانستان صادرکننده آجیل ایرانی به روسیه شد و همین عامل باعث گرانی آجیل و خشکبار شد.

منبع: ایسنا

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • محمد
    0

    تو این مملکت عادت شده که بی عرضگی و بی تدبیری خودمون رو گردن دیگران بیندازیم

  • حسین
    0

    جای از ته دل گریه کردن داره

  • حمید مومن
    0

    خاک بر سرتون که افغنستان بازار شمار روبگیره.بااین مدیریت لجن

  • سلیمان
    0

    کارمون به کجا کشیده شده افغا نیها هم برای ما تجار شدند

  • بهانه زاده
    0

    تمام گرفتاری ومشکلاتی که داریم از دیگر انسانهای هست که در کره زمین زندگی می کنند. هرچه. بد بیاری داریم از دیگران. ه هرچه خوبی است متعلق به ما است.

  • m
    0

    اینقدر پول ایران بی ارزش شده که همه کشورهای دیگه دارن می دوشن ارزش پول =ارزش کشور و مردمش

  • داریوش فرجی
    0

    خب خدارو شکر متهم گرونی اجیل هم پیدا شد و مشکل گرونی اجیل هم افتاد گردن افغانستان اینم حل شد..حالا بریم سراغ خشک شدن دریاچه ارومیه ببینیم کی خشکش کرده...کلا دولت عالی کار کرده اجنبی ها نمیزارن...

  • علی
    0

    چرا نمیگید مسولین امسال اجیل نخرند...مگه مردم دیگه پولی دارن که اجیل بخرند...بلایی به سر مردم اوردید که به نان شب محتاجند..

    نظرات شما -
    • چه فرقی میکنه
      0

      مسؤلین هم میخورن و هم سهم نقدینگی خودشون را ازاین محتکران از خدا بی خبر میگیرن و برای بچه هاشون میفرستن!

  • امیر ایرانی
    0

    بقیه آجیل رو هم به کشورهای دیگه بفروشید تا خیالتون جمع بشه چیزی واس مردم نمی مونه ! اگه هم بمونه کسی قدرت خرید آجیل نداره ! خیانت و اجنبی پرستی شاخ و دم نداره ! تاجرا فقط بفکر سود هستن هیشکی دلش واس کشور و مردمش نمیسوزه ! سلیمان باشی آخرش نصیب مور میشی ! دلم واس مردم و کشورم میسوزه

    نظرات شما -
    • عبدالله
      0

      اخوی نگران نباش! دلت بحال این از خدابی خبران محتکروگرانفروش و فرصت طلب بسوزه که روز قیامت هیچ پاسخی در دادگاه عدل الهی ندارن و سربه زیر بایستی راهی دوزخ شوندوبعداز خودشون هم این بچه هاشون باید تاوان لقمه های حرام را بدهند! ما ملت که از دست بیگانه ها داریم زجر میکشیم بذار زجر این از خدا بی خبران و بدتر از بیگانه هم باشه تا در آخرت با ظالمین محشورگردند!!! خدا کریم است! این نیز بگذرد! لعنت خدا برقوم ظالم

  • احمد
    0

    درامد ها ی حقوق بگیران را افزایش دهید مردم دارن له میشن تو این وضع اقتصادی بقیه چیز ها را دریابید که چند برابر شده اجیل نشد نمیخوریم برنج و و.. را چکار کنیم بخدا الان چند ماهه میوه نخریدم کم کم قدرت خرید خوراکی های روزمره زندگی هم داره سخت میشود فقط میان جلو مردم دروغ بخوردشون میدن حقوق ها را افزایش بدین تا مردم از گرسنگی نجات پیدا کنند

  • امیر
    0

    علی برکت الله

  • ننه نقلی
    0

    این کلید حسن کلید حتی نتوانست قفل آجیل را هم بازکنه!!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخخخخ اگه بگیم حسن قفل واقعی تره!!!

  • امید
    0

    مردم ایران به خودشونم رحم نمیکنن

  • حسن
    0

    به مردم ایران که میرسه میگن سرما زده و کمبوده ولی برا صادرات نه کمبود داریم نه محصول سرما زده

  • جوک
    0

    جالبه حالا آجیل افغانی کیلو چنده؟

  • ایرانی
    0

    یعنی افغان ها هم سرمون شیره میمالن؟ پس حقمونه هر چی سرمون بیاد

  • حمید
    0

    این هم یکی دیگر از سرگرمی مردم . ‌تاجران افغانی باعث گرانی آجیل.

  • مهدى
    0

    فقط بريد خدا رو شكر كنيد روحانى كليد دستش بود اكه قفل بود كه واويلا ويلا ميشد

  • مهدی
    0

    شما همش کشورهای دیگر را عامل گرانی به مردم معرفی می کنید. در صورتی که خشکبار ایران در دنیا حرف اول را میزند .چطور میشود کشوری که خود تولید کننده و صادر کننده خشکبار باشد و قیمت ها این چنین بالا برود خود شما قیمت را بالا بردید و گردن دیگران و افغانستان انداختید .مردم دیگر حرف شما را باور ندارند .

  • بی نام
    0

    خیلی برای کشورخجالت آوره که کشوری پنجاه سال زیر ،زورگوییهای روسیه وبعدازآن هم همیشه درحال جنگه باعث گرونی آجسل اونم درکشور ما شود یهو تو همین رسانه عنوان میشه که یه افغانی شده رئیس جمهور کشورایران ،چون همه جا افغانیها رخنه کردن تو شهرداری ،بازیافت و....وحالا تاجرای ،افغان آجسل ایرانی راتو کشور خودش صادرمیکنه وباعث گرونی درکشور شده ای مسئولان نابه خرد اگه مسئولیت سرتون نمیشه وتخصص درحوزه ی کاری خودتون ندارید استعفا ء بدید ملتو ازاین بدبختی نجات بدید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها