معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست

نگرانی از آسیب محصولات تراریخته به محیط زیست وجود دارد

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست وظیفه دارد پس از آنکه محصول تراریخته‌ای در کشور تولید شد ارزیابی‌های زیست محیطی آنرا انجام دهد.

نگرانی از آسیب محصولات تراریخته به محیط زیست وجود دارد

حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه موضع سازمان محیط زیست درباره محصولات تراریخته چیست؟ گفت: بهبود محصولات کشاورزی و افزایش تولید را دارد، اما نگرانی از آسیب زدن به محیط زیست هم در کنار آن وجود دارد اگرچه هنوز اثبات نشده است.

معاون محیط زیست ادامه داد:‌اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در قبال محصولات تراریخته چه کار بکند، در قانون کاملا مشخص است،‌ وظیفه ما این است که وقتی محصول تراریخته در کشور تولید شود، سازمان محیط زیست وظیفه دارد که ارزیابی آن را در قبال محیط زیست انجام دهد و موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند که چون هنوز محصول تراریخته در کشور تولید نشده سازمان محیط زیست به این مسئله ورود نکرده است.

ظهرابی با بیان اینکه معمولا محصولات تراریخته یا وارد می‌شوند و یا محصولاتی هستند که در آنها تراریخته به کار رفته است، اضافه کرد:‌ بنابراین اینکارها بیشتر در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و تاکنون تولید محصولات تراریخته در کشور وجود نداشته تا سازمان محیط زیست ارزیابی‌های زیست محیطی آن را انجام دهد.

خبرنگار فارس پرسید که نظر شخصی جنابعالی در این زمینه چیست، آیا محصولات تراریخته می‌تواند عامل تخریب جدی‌ برای سلامتی و محیط زیست باشد؟گفت: من تخصص این کار را ندارم و حاضر نیستم به عنوان شخص در این مورد اظهار نظر کنم و بیشتر از متخصصانی تبعیت می‌کنم که در این حوزه بحث می‌کنند و سعی می‌‌کنم از بحث‌های آنها در این مورد استفاده کنم.

وی در پاسخ به اینکه چقدر شما به ارزیابی خودتان در ارزیابی‌های زیست محیطی محصولات تراریخته اعتماد دارید، چون اگر ژن تراریخته تحت تأثیر ارزیابی‌های غلط وارد DNA محیط زیست و 80 میلیون جمعیت شود، چگونه می‌توان اینها را برگشت داد و از آسیب‌های آن در امان ماند، گفت: ما در همه امور ناچاریم به متخصصین مراجعه کنیم و شخصی نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و لذا در این موضوع هم تابع متخصصین هستم .

ظهرابی گفت: در حال حاضر دو نگاه درباره متخصصان وجود دارد گروهی از آنها کاملا استفاده از محصولات تراریخته را کاملا رد می‌‌کنند و گروهی کاملا موافق هستند و در مورد کشورها هم همینطور است بخشی از کشورها از این محصولات استفاده می‌کنند و برخی دیگر استفاده نمی‌کنند و در حوزه‌ای که به من ارتباط دارد هنوز درباره محصولات تراریخته در مسند قضاوت قرار نگرفته‌ام.

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها