مشاهده آخرین بارش شهابی پاییزی در شامگاه فردا

بارش شهابی

مشاهده آخرین بارش شهابی پاییزی در شامگاه فردا

خسرو جعفری زاده از فعالان حوزه نجوم آماتوری، بارش شهابی "جوزایی" را یکی از بارش‌های فصل پاییز دانست و گفت: این بارش از ۱۳ آذر آغاز می‌شود و تا روز ۲۵ آذر فعال است.

وی اوج این بارش شهابی را روزهای ۲۳ و ۲۴ آذر ذکر کرد و ادامه داد: ZHR (تعداد شهاب‌هایی که در یک ساعت قابل مشاهده است) این شهاب باران ۱۲۰ شهاب است که با سرعت ۳۵ کیلومتر بر ثانیه به جو زمین برخورد می‌کنند.

جعفری‌زاده منشا بارش‌های شهابی را غبار بر جا مانده از یک دنباله‌دار دانست و خاطر نشان کرد: منشا بارش شهابی جوزایی یک سیارک به نام "فایتون ۲۳۰۰" است که در سال ۱۹۸۳ کشف شده است.

این منجم آماتور نزدیکترین فاصله این سیارک به زمین را ۱۰.۳ میلیون کیلومتر ذکر کرد و یادآور شد: با وجود فاصله این سیارک تا زمین، مدار آن به گونه‌ای است که زمین در حرکت خود آن را قطع می‌کند.

وی اضافه کرد: با قطع کردن مدار فایتون ۲۳۰۰ توسط زمین، بازمانده این سیارک به جو زمین برخورد می‌کند و بارش شهابی رخ می‌دهد.

جعفری‌زاده پر نور بودن شهاب‌های این بارش را از ویژگی‌های مهم این رخداد نجومی برشمرد و اظهار کرد: برخی از مردم از بارش شهابی با عنوان بارش شهابسنگ یاد می‌کنند که اشتباه است. این رخداد بارش شهابی است.

وی با بیان اینکه در بارش شهابی جوزایی بهترین شرایط رصد را در ایران داریم، گفت: به دلیل وزش بادهای غربی در کشور، در حال حاضر هوای سالم و پاک داریم ضمن آنکه ماه در حالت هلال است از این رو فاز (درخشندگی) ماه کم است و به راحتی می‌توان شهاب‌های پرنور این بارش که به آن "آذرگوی) می‌گویند را مشاهده کرد.

به گفته این محقق حوزه نجوم، زمانی که درخشندگی شهاب‌ها زیاد باشد به آن آذرگوی می‌گویند.

جعفری زاده کانون این بارش را در صورت فلکی "دوپیکری" دانست و ادامه داد: اگر رصدگران بعد از غروب خورشید به سمت بالای افق شرقی نگاه کنند، می‌توانند این بارش شهابی را مشاهده کنند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها