زن سعودی برنده جایزه ادبیات عرب شد

مدال ادبی نجیب محفوظ که از مهم‌ترین جوایز ادبیات عرب به شمار می‌رود به امیمه الخمیس، نویسنده اهل عربستان سعودی تعلق گرفت.

زن سعودی برنده جایزه ادبیات عرب شد

جایزه مدال ادبی نجیب محفوظ در تاریخ 11 دسامبر مصادف با سالروز تولد نجیب محفوظ، برنده مصری نوبل ادبیات به امیمه الخمیس، نویسنده اهل عربستان سعودی برای رمان "مسیر شبانه درناها در شهرهای عقیق" که از سوی انتشارات دارالساقی منتشر شده بود تعلق گرفت.

این اولین بار پس از گذشت 23 سال از اهدای جایزه است که یک نویسنده سعودی به عنوان برنده آن معرفی می‌شود.

هیئت داوران جایزه نجیب محفوظ درباره اثر برگزیده گفتند: "این رمان با لحنی خالی از طنز و زبانی به غایت شیرین درباره سفر فردی از بغداد به قدس، قاهره و سپس قیروان و اندلس در دوران حکومت عباسی است که زمان حال را از ورای تاریخ روایت می‌کند و تنوع فرهنگی و دینی در جهان عرب را بین سال‌های 402 تا 405 هجری نشان مخاطب می‌دهد."

جایزه مدال نجیب محفوظ که شامل یک مدال یادبود نقره و جایزه نقدی هزار دلاری است هر سال از سوی دانشگاه امریکایی قاهره همزمان با سالروز نویسنده مصری برنده نوبل ادبیات به بهترین رمان عربی معاصر داده می‌شود که به زبان عربی نوشته شده و هنوز به انگلیسی ترجمه نشده باشد. اثر برنده هم‌چنین از سوی انتشارات دانشگاه قاهره به زبان انگلیسی ترجمه و در قاهره، نیویورک و لندن منتشر می‌شود.

سال گذشته حزامه جبایب، نویسنده فلسطینی برای رمان "مخمل" که روایتی از آوارگان فلسطینی و نبردهایشان برای رسیدن به زندگی بود برنده مدال ادبی نجیب محفوظ در سال 2017 شد.

از برندگان پیشین این جایزه می‌توان از آثاری چون "خاطرات تن" نوشته احلام مستغانمی در سال 1998 ،"کشاورز آب‌ها" نوشته هدی برکات در سال 2000 و "اوراق نرگس" نوشته سمیه رمضان در سال 2001 نام برد.

منبع: ایبنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها