خاقانی در گفت‌وگو با خبر فوری مطرح کرد؛

«تخفیف نفتی» به کمک بازار فروش نفت ایران می آید /چه کشورهایی به دنبال نفتِ ارزان هستند؟ /ایران می تواند نفت را با برخی کالاها معامله کند

یک کارشناس حوزه انرژی معتقد است ایران می تواند در دوران تحریم وارد مبادله انرژی شود و نفت خود را با برخی کالاهای دیگر کشورها معامله کند

«تخفیف نفتی» به کمک بازار فروش نفت ایران می آید /چه کشورهایی به دنبال نفتِ ارزان هستند؟ /ایران می تواند نفت را با برخی کالاها معامله کند

محمود خاقانی، کارشناس حوزه انرژی درباره بکارگیری روش تخفیف نفتی ایران در بازارهای جهانی در دوره تحریم ها و اثرگذاری آن بر میزان فروش ایران در این دوره به خبرنگار اقتصادی سایت خبر فوری گفت: در حال حاضر در بازارهای بین المللی نفت، گاز و به طور کلی انرژی، تعریفی که از آن ها شده، مانند هر کالای دیگری این موارد نیز به عنوان یک کالا بررسی می شوند.

او افزود: به همین دلیل امروزه بورس انرژی وجود دارد. نفت را مانند هر کالای دیگر در نظر می گیرند. زمانی که شما نفت و گاز را به صورت یک کالا در بازار درنظر می گیرید، مفهوم این است که با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان همین کالا در بازار رقابت می کنید.

این کارشناس انرژی ادامه داد: مهم ترین ابزار در گرفتن سهم و رشد در این بازار رقابت، قیمت است. در کنار آن، کشورهای دیگر مانند عربستان، امارات و کویت را باید در نظر داشت. این کشورها می توانند قراردادهای بلند مدت داشته باشند و مشتری های خود را انتخاب کنند. این کشورها با تحریم ها و مشکلات سیاسی دست به گریبان نیستند و یا محدودیت دسترسی به درآمدهای نفتیشان که به دلار است، ندارند.

محمود خاقانی با اشاره به اینکه ایران باتوجه به تحریم ها با محدودیت هایی رو به رو است، گفت: در این بازار، ایران باید هم رقابت کند و هم کالاهای اساسی مایحتاج عمومی را تامین کند. حال در میان کالاهایی که می تواند تولید کند و صادر کند، چیزی جز نفت ندارد. کشورهای دیگر هستند که در این شرایط بازار، به دنبال نفت ارزان تر هستند. اگر این مشتریان به دنبال خرید نفت با قیمت بالاتر و بلندمدت باشند، به کشورهای دیگر می رود.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: این مشتریان سراغ کشوری می آیند که با مشکلاتی دست به گریبان است. در این مرحله دیگر فروشنده نیست که قیمت را تعیین می کند، بلکه خریدار است که تعیین می کند به چه قیمتی نفت می خرد.

او افزود: آن خریداری که به سمت ایران می آید، کالایی دارد که کشورهای دیگر از او نمی خرند. به طور مثال اتومبیلی تولید می کند که در اروپا مشتری ندارد. یخچالی تولید می کند که جای دیگری مشتری ندارد. اما این کشور به ایران می تواند این اجناس را ارائه دهد و ایران به دلیل تحریم ها چون نمی تواند پول این کالاها را بپردازد،با نفت معامله می کند.

خاقانی اظهار داشت: این اتفاق از یک جهت دیگر به نفع خود کشور است.در حال حاضر دیگر انرژی فراهم آورنده خدمات است و نه یک نوع کالا. با تبادل انرژی و مبادله انرژی، دیگر دلار در بازار استفاده نمی شود و این اتفاق موجب تضعیف دلار می شود که می تواند به سود کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین باشد.

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بابر
    0

    مملكت را حراج كرديد بخاط خودتان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها