گفت‌وگوی خبر فوری با عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت؛

محمد هاشمی: حمایت اصلاح طلبان از روحانی چرخش سیاسی نبود/به اصولگراها توصیه می کنم به فکر انتخابات مجلس باشند نه ریاست جمهوری/دولت روحانی «دولت ائتلافی» است

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام به اصولگراها توصیه کرد به جای برنامه ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 به فکر انتخابات مجلس باشند.

محمد هاشمی: حمایت اصلاح طلبان از روحانی چرخش سیاسی نبود/به اصولگراها توصیه می کنم به فکر انتخابات مجلس باشند نه ریاست جمهوری/دولت روحانی «دولت ائتلافی» است

فاطمه علی اصغری- انتخابات 92 از نگاه برخی تحلیلگران بزنگاه یک چرخش سیاسی بزرگ بود، قرار گرفتن اصلاح طلبان پشت سر روحانی مصداق این تحلیل هاست.اتفاقی که در شکلی دیگر در انتخابات مجلس تکرار شد و لیست ائتلافی از اصلاح طلبان و میانه روهای اصولگرا روی میز انتخابات نشست. اما این چرخش های سیاسی و ائتلافی آیا تکرار خواهند شد؟ آیا این قسم مناسبات سیاسی هویت سیاسی اصولگرایانه و اصلاح طلبانه را به خطر نمی اندازد؟ آیا دولت و مجلس برآمده از این نوع تحرکات ائتلافی یک دولت و مجلس ائتلافی خواهد شد؟ سوالاتی که در گفت و گو با محمد هاشمی سعی کردیم به آنها پاسخ دهیم.

محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبر فوری با تاکید بر اینکه پیش بینی انتخابات آینده در شرایط فعلی غیرممکن است تاکید دارد که دولت روحانی برخلاف دولت های گذشته ائتلافی است و اصلاح طلبان نقش پررنگی را در این دولت برعهده داشتند. او حمایت اصلاح طلبان از روحانی را مصداق چرخش سیاسی نمی داند.

متن گفتگوی خبر فوری با عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام را در ادامه بخوانید؛

* * *

خبر فوری : در انتخابات سال 92 یک چرخش سیاسی را شاهد بودیم اصلاح طلبانی که به سمت یک اصولگرا رفتند، این اتقاق به شکل گسترده تر در انتخابات مجلس هم اتفاق افتاد و در انتخابات 96 بازهم تکرار شد این چرخش های سیاسی از نگاه برخی ضروری است و باید مناسبات صرف چپ و راستی شکسته شود از نگاه برخی هم نوعی بی هویتی سیاسی را دامن می زند از نگاه شما چقدر ضرورت بازنگری در مناسبات سیاسی کشور احساس می شود؟

هاشمی: از منظر بنده رویکرد اصلاح طلبان و اصولگرایان برای انتخاب افراد و‌ چهره های مدنظر خودشان در انتخابات یک چرخش سیاسی که برخی آن را بی هویتی سیاسی می دانند نیست بلکه ضریب قدرت برخی از جریانات سیاسی سبب می شود تا بعضا خود چهره های سیاسی برای ائتلاف اقدام کنند که این رویه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ شکل گرفت و روحانی با شعار اصلاحات و اعتدال توانست با حمایت اصلاح طلبان در انتخابات وارد عمل شود روندی که شاید از نظر برخی ها به دلیل اصولگرا بودن روحانی غیرقابل باور به نظر می رسید.

درست است که روحانی چهره ای اصولگرا و عضو جامعه روحانیت مبارز بود ولی اصولگرایان وی را در انتخابات ریاست جمهوری همراهی نکردند به خاطر همین به پشتوانه قدرت اصلاح طلبان و حمایت چهره های و بزرگانی چون آیت الله هاشمی و محمد خاتمی وی پیروز جریان انتخابات شد.ً

رویکردی که اصلاح طلبان در قبال روحانی و‌ حمایت از وی به عنوان یک‌ چهره اعتدالی به کار بستند قطعا چرخش سیاسی نیست چرا که روحانی از ابتدا برای همکاری با اصلاح طلبان وارد عمل شد چونکه اصولگراها پشت سر وی نبودند روندی که در انتخابات سال ۸۴ به گونه ای دیگر رقم خورد و عدم ائتلاف میان جریانات سیاسی چه اصلاح طلب، چه اصولگراها و چه اعتدالی سبب شد تا هیچ کدام از نامزدهای این جریانات رای لازم را کسب نکنند و فردی چون احمدی نژاد بدون هیچ پشتوانه حزبی پیروز انتخابات شود.

خبر فوری : تصور می شد دولت روحانی می تواند برون داد یک دولت ائتلافی و چندگاه سیاسی باشد اما از نگاه برخی این اتفاق چندان رخ نداد مخصوصا در دولت اول اصولگراها شاکی بودند و در دولت دوم اصلاح طلبان به نظر شما واقعا دولت روحانی ائتلافی بود؟

هاشمی: قطعا از منظر من دولت روحانی ائتلافی بوده است و این رویه به خوبی در بدنه دولت وجود دارد و می توان به اشاره کرد.

ناحقی است که دولت روحانی را ائتلافی ندانیم

ما در بدنه دولت روحانی چه در دولت گذشته و چه در کابینه فعلی حضور افراد با گرایش های مختلف را تجربه کردیم به گونه ای که رحمانی فضلی اصولگرا در وزارت کشور، اسحاق جهانگیری اصلاح طلب به عنوان معاون اول رئیس جمهور و نوبخت به عنوان نماینده جریان اعتدالی و دبیرکل حزب اعتدال و‌ توسعه وجود دارد از این رو‌‌ قطعا ناحقی است که ما بخواهیم دولت روحانی را صرفا یک دولت اعتدالی یا اصلاح طلب بدانیم،

دوستان اصولگرا که امروز منتقد دولت روحانی هستند اگر پرونده تک تک افرادی را که در دولت احمدی نژاد سمت داشتند مورد بررسی قرار دهند قطعا متوجه می شوند که حتی بعضا نام یک چهره اصلاح طلب یا حتی اعتدالی در دولت نهم و‌ دهم وجود نداشته است از این رو نقد آنها به روحانی از منظر بنده قطعا قابل قبول نیست.

خبرفوری: اقای مصباحی مقدم گفته اند رییس جمهور بعدی اگر اصولگرا باشد 20 میلیون رای دارد؟ نظر شما در این باره چیست آیا دولت بعدی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟

هاشمی: در شرایط فعلی زمان بسیاری تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است از این رو‌ توصیه بنده به دوستان اصولگرا این است که بهتر است اول به فکر انتخابات مجلس باشند بعد به سراغ انتخابات ریاست جمهوری بروند.

ما سال آینده انتخابات مجلس را در پیش داریم و قطعا جریانات سیاسی باید در جهت برنامه ریزی برای این انتخابان اقدام کنند و به جای طرح موضوع دربارع انتخابات ریاست جمهوری همراه دولت و رئیس جمهور باشند تا مشکلات کشور حل شود.

قطعا رویه برخی از چهره ها و جریانات سیاسی در بیان نظراتشان درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یک رویکرد نادرست است که جز آسیب هیچ دستاورد دیگری برای کشور در پی نخواهد داشت.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • احسان
    0

    شما هم به فکر آخرتت باش چون در این دنیا آنچه بخوای دیگه پیش نمیاد

  • ستار
    0

    بدبختی ملت از این دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا هستش تا اینا هستن همین اش و همین کاسه

  • یزدان
    0

    پرونده اصلاح طلب واصول گرا بین مردم خیلی سیاه هست مردم دیگر به این دو طیف اعتماد ندارند روحانی ودولتش مردم را به خاک سیاه نشاندند وخجالت هم نمیکشند وبا پررویی تمام بدنبال ریس جمهوری اینده هستند خاتمی با مرفی روحانی محبوبیتش را بین مردم از دست داد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها