خبر فوری گزارش می دهد؛

تغییر فاز دشمنی اسرائیل علیه ایران /سوریه یا لبنان؛ کدام یک هدف اصلی حمله نظامی تل‌آویو است؟ /وحشت صهیونیست‌ها از تونل‌ها و توان موشکی حزب الله

بسیاری از رسانه ها در چند هفته اخیر، مدعی شدند که جبهه اصلی تقابل اسرائیل با ایران سوریه نیست بلکه لبنان است.

تغییر فاز دشمنی اسرائیل علیه ایران /سوریه یا لبنان؛ کدام یک هدف اصلی حمله نظامی تل‌آویو است؟ /وحشت صهیونیست‌ها از تونل‌ها و توان موشکی حزب الله

حسین نیازبخش - از انقلاب اسلامی سال 1357 به بعد بحران فلسطین اصلی ترین مساله بین اسرائیل و ایران بوده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیاتش بر حفظ تمامیت ارضی فلسطین و آزادی آن از چنگال صهیونیستها تاکید داشته است و رژیم صهیونیستی هم با تمام قوا سعی کرده حمایت های معنوی و مادی ایران را از فلسطین قطع کند.

با گذشت چند سال از عمر انقلاب اسلامی ایران، دشمنی اسرائیل با ایران وارد مرحله جدیدی شد. ایران به حمایت و طرفداری از جنبشهای آزادی خواه اسلامی لبنان پرداخت و همچنین رابطه خوبی را با دولت علوی سوریه که همواره بر مخالفت با اسرائیل تاکید داشت، برقرار کرد.

از همین رو بود که پس از آغاز جنگ داخلی سوریه و حمایت همه جانبه‌ اسرائیل از گروههای تکفیری معاند در سوریه، دمشق مرکز اصلی مقابله‌ ایران و اسرائیل شد. برخی اما تاکید دارند که در حال حاضر، با آرامش نسبی منطقه، دشمنی اسرائیل با ایران وارد فاز جدیدی شده است.

تقابل اصلی اسرائیل از دمشق به بیروت منتقل می‌شود

در هفته‌های اخیر روزنامه‌های صهیونیستی بسیاری به این تغییر فاز دشمنی اسرائیل با ایران پرداختند. مدتی قبل، رای الیوم طی مقاله ای به نقل از یکی از مقامات نظامی اسرائیل بحران اصلی اسرائیل در تقابل با ایران را در منطقه شمالی اسرائیل یعنی سوریه دانست و نه فلسطین و لبنان... با این حال، بسیاری از رسانه های دیگر در چند هفته اخیر، خلاف این را مدعی شدند. هآرتس طی یک مقاله مفصل تاکید کرد که جبهه اصلی تقابل اسرائیل با ایران سوریه نیست بلکه لبنان است.

از نظر هآرتص هر چند حزب الله در حال حاضر قصد جنگ مستقیم با اسرائیل را ندارد اما عملکردش در سوریه به خوبی توان نظامی این گروه را نشان می‌دهد. بنابراین، بهتر است اسرائیل خطر اصلی ایران را در مرزهای لبنان ببیند نه سوریه.

المانیتور نیز طی مقاله‌ ای به این موضوع پرداخته است. نویسنده مقاله معتقد است آنچه اسرائیلی ها آن را واقعا مشکل ساز می‌دانند نه ارتش سوریه بلکه تونل های حزب الله در مرز اسرائیل است.

نویسنده مقاله معتقد است پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا دیداری با نتانیاهو داشته است و نتانیاهو به وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که اگر ایران از حزب الله حمایت نکند اسرائیل می‌تواند به راحتی حملات نظامی خود را آغاز کند. چرا که ایران همواره حزب الله را حمایت کرده و از طریق مرزهای لبنان می‌توانند برای اسرائیل مشکل ساز شوند.

المانیتور از ویدئویی پرده برمی‌دارد که حزب الله اخیرا از موشکهای خود منتشر کرده و روی آن به زبان عبری نوشته است: اگر شما حمله کنید، پشیمان می‌شوید. این ویدئو سران اسرائیل را بسیار ترسانده است به خصوص اینکه بنا به گزارشهای واصله، حزب الله از تمام سایتهای نظامی اسرائیل به خوبی اطلاع دارد و این اسرائیل را به شدت می‌ترساند.

استراتژیستهای اسرائیل اکنون قدرت اصلی ایران در لبنان می‌دانند. چون ایران از طریق متحدان خود در لبنان است که در سوریه عرصه را بر اسرائیل تنگ کرده است اما با این حال، مقامات اسرائیل مدتها است تمرکز خود را بر سوریه و نابودی حکومت بشار اسد گذاشته اند.

جنگ در لبنان؛ حماقت اسرائیل

در روزهای اخیر بسیاری از رسانه های اسرائیلی از انتقال توان نظامی ایران از سوریه به لبنان خبر داده اند اما مقامات ایران این امر را رد کرده و المانیتور از یکی از مقامات نظامی ایران نقل می‌کند که ایران به هیچ وجه نیروهای خود را به لبنان منتقل نکرده است. از نظر این مقام، حزب الله به خودکفایی نظامی رسیده است و با اختیار و قدرت کافی در سوریه حضور یافته و به هیچ وجه احتیاج ندارد که از طریق حمایت نظامی ایران در مقابل حمله اسرائیل از خود دفاع کند.

اسرائیل جنگ با سوریه را هم از ابتدا برای دفع حزب الله آغاز کرد اما وقتی نتوانست به آنچه می‌خواهد برسد تصمیم گرفت تمرکز خود را از سوریه به خود لبنان جلب کند. اما قطعا قدرت دفع حزب الله و آغاز جنگی جدید را با این کشور ندارد.

حسام مطر نویسنده کتاب جنگ نرم آمریکا و حزب الله، هم معتقد است ورود مستقیم اسرائیل به جنگ با حزب الله بی عقلی محض است و چنین جنگی به لحاظ وسعت تخریب با هیچ جنگ دیگری قابل مقایسه نیست. از نظر این تحلیلگر، اسرائیل یک رژیم خارجی است که عمر زیادی از حیاتش در خاورمیانه نمی‌گذرد. عمق حیاتی اسرائیل در خاورمیانه زیاد نیست و قطعا در بیرون مرزهای خود نمی‌تواند نبرد زمینی گسترده موفقیت آمیزی داشته باشد.

المانیتور در نتیجه گیری گزارشش بر این نکته تاکید دارد که جنگ بین ایران و متحدینش با اسرائیل و متحدانش عملا ممکن نیست چرا که هر دو تقریبا در تمام مناطق مهم خاورمیانه متحدینی دارند و عملا جنگ بین آنها تمام مناطق را تحت پوشش قرار می‌دهد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • امیرج
    0

    بابا یه صدتا موشک به اسراییل بزنین شر این غده رو از دنیا محو کنین

    نظرات شما -
    • نگین
      0

      این فکرم اگه کشورهای دیگر داشته باشند دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشه همه این حقم به خودشون میدن برای محو کردن همدیگه این چه طرز تفکر فاشیستی هست که دارید

  • حسین
    0

    امریکا و اسرائیل زلیل شده اند از دست ایران ...عصر امپراطوری ایران و افول ظالمان رسیده...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها