مجموعه «طرز طنز» با مقدمه مرحوم زرویی منتشر می‌شود

صابر قدیمی طنزپرداز، از انتشار کتاب جدیدش با عنوان «طرز طنز» خبر داد.

مجموعه «طرز طنز» با مقدمه مرحوم زرویی منتشر می‌شود

مجموعه «طرز طنز» اثر جدید صابر قدیمی طنزپرداز و ترانه‌سرا قرار است به زودی منتشر شود، این مجموعه برگرفته از پایان‌نامه او با موضوع «ابزارهایی بدیع در شعر طنز معاصر» است. پیش از درگذشت استاد ابوالفضل زرویی، او ۱۰ صحفه مقدمه بر این کتاب نوشته است.

با توجه به این‌که مجموعه «رفوزه‌ها» اثر ابوالفضل زرویی، یکی از بهترین مجموعه‌های ادب پارسی است و او سالیان سال با نوشتن طنزهای بسیار و بدیع، تمامی آثارش در این مجموعه جمع شد که نمونه‌های بکری هم دارد. صابر قدیمی برای نگارش «طرز طنز» دو هزار نمونه از مجموع طنزپردازان را استخراج کرده که ۴۰درصد از این مجموعه آثار ابوالفضل زرویی، ۳۰درصد ایرج میرزا و ۳۰درصد ابوتراب جلی است و می‌بینیم که استاد زرویی ادامه دهنده راه آنان بوده است.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است ما ایرج میرزا را از دوران مشروطه و ابوالفضل زرویی را پس از انقلاب و میان این افراد را ابوتراب جلی انتخاب کردیم، در واقع ابوالفضل زرویی ادامه دهنده راه آنان است حتی بسامد صنایع بدیع طنز در شعر زرویی (البته با تاکید به شعر طنز نه هجو و هزل) بیشتر از ایرج میرزا و ابوتراب جلی بود به این خاطر که زرویی تخصصا و با دقت فراوان به طنز می‌پرداخت، ایرج میرزا و باقی شعر جدی هجو، هزل و فکاهه هم داشتند.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها