شب پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا

بازگشت اوج هیجان به قاره سبز /فرار مدعیان از لیگ اروپا /چه تیم هایی شانس صعود خواهند داشت؟

مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2019 پیش از تعطیلات زمستانی به پایان خواهد رسید و تیم های صعود کننده، تیم های راه یافته به لیگ اروپا و تیم های حذف شده جایگاه خود را خواهند شناخت.

بازگشت اوج هیجان به قاره سبز /فرار مدعیان از لیگ اروپا /چه تیم هایی شانس صعود خواهند داشت؟

به گزارش خبر فوری ؛ در هشت گروه لیگ قهرمانان اروپای فصل جاری، شرایط هر گروه متفاوت است. برخی گروه ها پیش از پایان دور رفت مسابقات، تکلیف‌شان مشخص شد و سرنوشت برخی تیم ها به مسابقات پایانی کشید. با این حال هنوز گروه هایی هستند که سرشار از هیجان هستند و عاقبت هر کدام از تیم ها، گره محکمی با سایر هم گروهی های خود دارد.

گروه A ؛ رقابتی جذاب برای صدرنشینی
موناکو بحرانی تحت هدایت لئوناردو ژاردیم و تیری آنری نتیجه ای مشابه با فصل گذشته گرفت. تنها با این تفاوت که آن ها در گروهی سخت تر چهارم شدند. شاه نشینان موناکو با چهار باخت و تنها یک مساوی، با یک امتیاز در انتهای جدول این گروه قرار گرفته اند. تیری آنری هیچ شانسی برای صعود حتی به لیگ اروپا ندارد و با توجه به رتبه نوزدهم شاگردان او در جدول لیگ فرانسه، حضور آن ها در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا تقریبا غیرممکن است. نایب قهرمان فصل گذشته لیگ فرانسه در کنار یانگ بویز، لقب ضعیف ترین خط حمله این مسابقات تا پایان دور پنجم را به دوش می کشد. آن ها تنها دو گل زده اند و البته دوازده گل دریافت کرده اند. بدین ترتیب بازی ششم موناکو مقابل بروسیا دورتموند، بیش از حد تشریفاتی است. رقابتی بی اهمیت که بیش از 18 مصدوم و غائب دارد.

کلوب بروژ به عنوان تیم سوم این گروه با یک پیروزی، دو تساوی و دو باخت در جایگاه سوم قرار دارد. یاران کاوه رضایی صعودشان به لیگ اروپا را قطعی کرده اند با توجه به فاصله پنج امتیازی با تیم دوم جدول، شانسی هم برای صعود به جمع شانزده تیم برتر لیگ قهرمانان ندارند. بدین ترتیب دیگر دیدار آخر بروژ در لیگ قهرمانان اروپا هم تشریفاتی خواهد بود.

اما جدال شگفت انگیز این گروه برای صدرنشین و تیم دوم تا دقایق پایانی ادامه خواهد داشت. اتلتیکو مادرید و بروسیا دورتموند به عنوان دو تیم قدرتمند اسپانیا و آلمان، بازی های رو در رو خود را انجام داده اند و حالا برای کسب صدرنشینی باید مقابل رقبای حذف شده مبارزه کنند. اتلتیکو مادرید که بازی برگشت مقابل زنبور ها را در خانه اش با دو گل پیروز شده، با دوازده امتیاز صدرنشین است. آن ها چهار بازی خود را برده اند و تنها شکست‌شان در مرحله گروهی مقابل بروسیا دورتموند بوده است. دورتموندی ها در بازی رفت با نتیجه 0-4 از خجالت دیگو سیمئونه درآمدند. تساوی بدون گل مقابل بروژ در سیگنال ایدونا پارک در کنار شکست مقابل اتلتیکو تنها بازی های غیر سه امتیازی لوسیان فاوره بودند. سرمربی دورتموند برای صعود به عنوان صدرنشین کار سختی ندارد، او باید مقابل موناکو در ورزشگاه لویی دوم مونت کارلو به پیروزی برسد و امیدوار باشد تا یاران آنتوان گریژمان در بلژیک امتیاز از دست بدهند. اگر اتلتیکو در مقابل بروژ تنها مساوی این فصلش در لیگ قهرمانان را به دست بیاورد، دورتموند با پیروزی مقابل موناکو و به لطف تفاضل گل بهتر به عنوان تیم اول صعود خواهد کرد.

گروه B؛ فرار مدعیان از لیگ اروپا

قهرمان اسپانیا در گروه دوم لیگ قهرمانان اروپا بدون شکست می تازد. آن ها با چهار پیروزی و یک تساوی مقابل اینتر، با سیزده امتیاز صدرنشین گروه خود هستند. فاصله امتیاز کاتالان ها با تیم دوم، شش امتیاز و فاضله تفاضل آنان هشت گل است. یاران لیونل مسی که پی‌اس‌وی را دبل کرده اند، امشب برای تکرار این اتفاق میزبان تاتنهام خواهند بود. شرایط اسپرز به همان میزان که رقیب امشبش آرامش دارد، مشوش است. بعید به نظر می رسد تاتنهام در دیدار امشبش با کسب امتیاز از زمین بازی بیرون برود. آن ها با دو پیروزی، یک مساوی و دو شکست با هفت امتیاز در جایگاه دوم جدول قرار دارند. جایگاهی که موقتی به نظر می رسد.

لوچیانو اسپالتی، سرمربی اینتر بازی امشب شاگردانش مقابل رقیب آیندهوونی را مهم ترین تجربه سرمربی‌گری عمر خود می داند. آن ها نیاز دارند در پایان بازی امشب، سربلند بیرون بیایند تا صعودشان به جمع شانزده تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا تضمین شود. اما اینتری ها شرایط خوبی در این روز های فوتبالی ندارند. آن ها در پنج بازی اخیر خود تنها یک پیروزی کسب کرده اند و سه شکست در کنار یک مساوی ناکامی یک ماه گذشته نراتزوری را تکمیل می کند. البته که اینتر کار سختی هم ندارد. صدرنشین لیگ هلند با تنها مساوی خانگی‌اش مقابل تاتنهام با یک امتیاز با رقابت های اروپایی خداحافظی کرده است. آن ها بازی های خانگی خود مقابل اینتر و بارسلونا را باخته اند و شکست در سه بازی خارج از خانه برای تیمی که می خواهد تمرکزش را روی لیگ کشورش بگذارد، غیرممکن نیست. در صورت پیروزی امشب اینتر مقابل پی‌اس‌وی، هر نتیجه ای در نیوکمپ رقم بخورد، اینتر را راهی مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا خواهد کرد. کار سخت پوچتینو برای کسب نتیجه مقابل بارسلونا، بلیط او برای لیگ اروپا را رزرو کرده است.

گروه C؛ جذاب ترین

از لحظه قرعه‌کشی این گروه، هیجان یکی از اصلی ترین همراهان آن بوده است. تقابل سه تیم قدرتمند ناپولی، پاریسن ژرمن و لیورپول با شگفتی های ستاره سرخ بلگراد تکمیل شد تا در پایان بازی پنجم این مرحله هر چهار تیم گروه شانس صعود داشته باشند. ناپولی به عنوان تنها تیم بدون شکست گروه سوم، امشب مهمان لیورپول خواهد بود. شاگردان کارلو آنجلوتی با دو پیروزی و سه ستاوی با 9 امتیاز صدرنشین هستند. پاریسن ژرمن با دو پیروزی و دو تساوی در کنار تنها شکستی که در خانه لیورپول به دست آمده، در جایگاه دوم است و شاگردان کلوپ با سه شکست و تنها دو پیروزی با شش امتیاز تقریبا آماده سفر به لیگ اروپا شده اند. در قعر این گروه، ستاره سرخ بلگراد با یک پیروزی، یک تساوی و سه شکست حضور دارد که امشب میزبان قهرمان فرانسه خواهد بود.

نتایج نزدیک تیم های این گروه باعث شده است تا تکلیف تیم های صعود کننده تا پایان دقیقه نود مشخص نباشد. در صورتی که ناپولی امشب در آنفیلد امتیاز بگیرد، صعود خود را حتمی خواهد کرد. اگر کلوپ موفق به شکست شاگردان آنجلوتی شود، با 9 امتیاز از پاریسن ژرمن عبور خواهد کرد. اگر پیروزی لیورپول مقابل ناپولی با اختلاف بیش از سه گل باشد، لیورپول حتی شانس صدرنشینی هم خواهد داشت. اما صعود همزمان لیورپول و ناپولی نیاز به شکست پاریسی ها در بلگراد دارد. هم تیمی های کیلیان ام باپه حتی با کسب یک امتیاز هم مانع صعود لیورپول خواهند شد. البته در صورت پیروزی لیورپول با اختلاف سه گل در مقابل ناپولی و شکست پاریسن ژرمن مقابل ستاره سرخ بلگراد، ناپولی و لیورپول به دور بعد صعود خواهند کرد و پاریسن ژرمن راهی لیگ اروپا خواهد شد. حالت دیگری که ممکن است در این گروه رخ دهد، پیروزی ستاره سرخ بلگراد و ناپولی مقابل رقبا است. که در آن صورت ناپولی و پاریسن ژرمن صعود می کنند و ستاره سرخ به لیگ اروپا می رود و لیورپول هم حذف خواهد شد. یک سرنوشت دیگر هم برای این گروه ممکن است؛ پاریسن ژرمن مقابل حریف بلگرادی به پیروزی برسد و ناپولی با اختلاف کمتر از سه گل به لیورپول ببازد. در آن شرایط پاریسی ها به عنوان صدرنشین صعود می کنند، ناپولی دوم می شود و لیورپول با 9 امتیاز راهی لیگ اروپا خواهد شد. اما اگر همین شرایط با شکست بیش از سه گل برای ناپولی رقم بخورد، پاریسن ژرمن به عنوان صدرنشین صعود خواهد کرد و لیورپول در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت و ناپولی با 9 امتیاز راهی لیگ اروپا خواهد شد. یکی دیگر از شرایط این گروه، تساوی لیورپول مقابل ناپولی و شکست پاریسی ها به ستاره سرخ است؛ در چنین شرایطی وضعیت گروه همان طور که هست باقی خواهد ماند و پاریسن ژرمن به عنوان تیم دوم و پی از ناپولی صدرنشین به جمع شانزده تیم برتر اروپا صعود خواهد کرد و لیورپول هم راهی لیگ اروپا خواهد شد. فضای وحشتناک استادیوم بلگراد در کنار اولوین سنجی یورگن کلوپ برای قهرمانی در انگلیس یا اروپا، سرنوشت این گروه را رقم خواهد زد.

گروه D؛ گم نام ها درگیررقابت های بی اهمیت

این گروه به خوبی نشان می دهد چرا سیاست های یوفا در سیدبندی لیگ قهرمانان اروپا نادرست است. در شرایطی که در گروه پیشین تیم های قدرتمندی مثل پاریسن ژرمن، لیورپول و ناپولی در یک جدول قرار داشتند، مجموعه ای از تیم های ضعیف اروپا در گروه چهارم لیگ قهرمانان اروپا جمع شده اند. این گروه حاصل ارزیابی باشگاه ها براساس ارزش لیگ آن ها است، نه ارزش عملکرد آن ها. پورتو به عنوان قدرتمندترین تیم گروه با چهار پیروزی و یک تساوی صعودش به عنوان صدرنشین را قطعی کرده است. شالکه در شرایطی در جایگاه دوم جدول قرار دارد که دو پیروزی، دو تساوی و یک باخت در کارنامه اروپایی خود دارد و همانند رقیب پرتغالی اش، به دور بعد صعود کرده است. تنها رقابت این گروه میان گالاتاسرای و لوکومتیو مسکو است. تیم پایتخت روسیه با سه امتیاز که حاصل پیروزی خانگی برابر گالاتاسرای است، قعرنشین است. اما شاگردان فاتح تریم که روز های خوبی را در ترکیه ندارند، برای صعود راحت به لیگ اروپا نیاز به کسب امتیاز مقابل پورتو مقتدر دارند. این اتفاق همانقدر غیرممکن به نظر می رسد که لوکومتیو مسکو در خانه شالکه با اختلاف شش گل به پیروزی برسد. بنابراین به نظر می رسد در پایان رقابت های این گروه، جدول در ردیف رتبه بندی تیم ها تغییری نداشته باشد.

بازی های گروه چهارم همزمان از ساعت 21:25 به وقت تهران آغاز خواهد شد و سه گروه دیگر در رقابت هایی همزمان از ساعت 23:15 به دیدار یکدیگر خواهند رفت.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها