در گفت و گو با عضو کمیسیون قضایی مجلس مطرح شد؛

نگاه های مشکوک به طرح «ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی»/پورمختار: چرا می گویید این طرح نگاه امنیتی دارد؟ /برای تشکیل کانال خانوادگی باید مجوز گرفته شود

عضو کمیسیون قضایی - حقوقی مجلس گفت: از این پس هر فردی اگر بخواهد کانالی ایجاد ثبت کند باید اطلاعاتش را در سامانه ثبت کند.

نگاه های مشکوک به طرح «ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی»/پورمختار: چرا می گویید این طرح نگاه امنیتی دارد؟ /برای تشکیل کانال خانوادگی باید مجوز گرفته شود

سوگل دانائی- نامش طرح «ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» است، طرحی که بعد از مطرح شدن از سوی نمایندگان طراح آن، آن جنجال‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد کرد. طرحی که به عقیده بسیاری از فعالان فضای مجازی محدودیت هایی را ایجاد خواهد کرد.

در همین راستا محمدعلی پور مختار از حامیان این طرح در گفت و گو با خبر فوری به علت روی میز قرار گرفتن این طرح پرداخته است. او تاکید دارد؛این طرح برای حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران تهیه شده است و نگاه امنیتی وجود ندارد. وی این را هم می گوید که باید پهنای باند پیام رسان های داخلی را دوبرابر پیام رسان های خارجی کرد تا مردم خودبه خود به سمت این پیام رسان ها گرایش پیدا کند.

بنا به گفته پورمختار حتی برای ایجاد یک کانال ساده هم باید مجوز کسب شود والا مشمول مجازات خواهد شد.

مشروح گفتگوی خبرنگار اجتماعی سایت خبر فوری با عضوکمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی را بخوانید؛

***
خبر فوری - آقای پورمختار! اخیرا طرحی برای ساماندهی پیام رسان ها از سوی نمایندگان مطرح شد، در برخی از بندهای مطرح شده در این طرح تناقض وجود دارد. در ماده 29 این طرح نوشته شده که فعالیت کانال‌ها و گروه‌ها بدون مجوز ممنوع است، این یعنی مثلا هر شخص و یا فرد حقیقی اگر بخواد کانال و یا گروه حتی خانوادگی هم تشکیل دهد باید از شما مجوز بگیرد؟

باید ثبت شود، در موارد بالاتر اشاره شده که وزارت ارتباطات درگاهی را معرفی می کند و هر شخصی باید برای ایجاد کانال و گروه مشخصات خودش را در آن درگاه ثبت کند.

خبر فوری - مثلا من بخواهم یک کانال و یا گروه خانوادگی تشکیل دهم باید برای آن هم مجوز بگیرم؟

بله شخصی که می‌خواهد گروه تشکیل دهد باید مجوز بگیرد و این مساله اشکالی ندارد. به هر حال در همین فضای مجازی بودند بسیاری از افرادی که با شماره تلفن‌‌های جعلی گروه تشکیل می‌دادند و از اطلاعات اعضایشان سو استفاده می‌کردند. این مجوز گرفتن صرفا در راستای ایجاد امنیت برای خود افراد است.

خبر فوری - ممکن هم است که مردم اینگونه گمان کنند که همه اطلاعات، پیام‌های ارسالی و دریافتی‌شان کنترل می‌شود و حس امنیت را از افراد سلب می‌کند.

نه چرا مردم اینگونه فکر کنند؟ هزاران گروه و کانال وجود دارد. برای ما چنین امکانی وجود ندارد که بیاییم همه کانال‌ها و گروه‌ها را کنترل کنیم. بعد هم اینکه ما تمام اطلاعاتمان را در اختیار پیام رسان‌های خارجی قرار دادیم و نگران کنترل نیستیم. عکس‌ها و اطلاعات شخصی ما در مثلا در تلگرام وجود دارد و بسیار از آن‌ها سو استفاده می‌شود و مردم از آن خبر ندارند.

خبر فوری - چه سو استفاده‌هایی؟ خب اگر معتقدید مردم باید بدانند باید اعلام کنید.

مراجعات متعددی به قوه قضاییه شده، افرادی که با هویت‌های دروغین در فضای مجازی و همین شبکه‌های تلگرام حضور دارند و با انتشار عکس‌های شخصی افراد از آن‌ها سواستفاده کردند، بیشتر این سواستفاده‌ها هم مربوط به دختران و زنان است.

خبرفوری- این طرح چه قدر با نگاه تامین امنیت مردم ایجاد شده و چه قدر واقعا نگاه سیاسی دارد و در پی رفع دغدغه و ترس سیاستمداران مثلا از افشاگری ها در فضای مجازی است؟

اصل این موضوع برای ایجاد امنیت برای مردم است، برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی که ما در معرض آن هستیم. بنا به گفته مقام معظم رهبری ، تمام اعتقادات اجتماعی مردم در این فضاها لگد مال می‌شود. بنابراین ما هیچ نگرانی نداریم. چه اشکالی دارد که مثلا ما وقتی می‌خواهیم یک کانالی درست کنیم مشخصات خودمان را معرفی کنیم؟ نگرانی وجود ندارد.

خبرفوری- به نظر می‌رسد با این طرح باید هفت خوان رستم طی شود تا بتوان کانال و یا گروهی ثبت کرد!
نه اتفاقا فقط یک خوان است! برای تشکیل گروه و یا کانال معمولی که فقط باید اطلاعات ثبت شود، در این طرح بیشتر نگاه ما روی کانال‌های تاثیر گذار است و آن‌ها مشمول قوانین مختلف می‌شوند این کانال‌ها 4 یا 5 عدد بیشتر نیستند که البته اینکه آن‌ها اثر گذارند یا نه را هم اعضای هیاتی که در طرح معرفی کردیم مشخص می‌کند.

خبرفوری- سوالم روی همین هیات هم هست، چرا باید یک نفر از حوزه علمیه و یا یک نماینده سپاه جزو اعضای هیاتی باشند که صلاحیت کانال‌ها را تایید کند؟

حوزه علمیه نگاه فرهنگی دارد، و قرار است از وجهه فرهنگی اجتماعی و اعتقادی به این ماجرا نگاه کند، سپاه هم همینطور.

خبرفوری- ولی این به مردم این نگاه را نمی‌دهد که قرار است همه چیزشان به صورت امنیتی باشد و همه چیزشان کنترل شود؟
نه چرا اینگونه فکر می‌کنید؟ سپاه مگر وظیفه‌ای جز تامین امنیت مردم داشته؟ مردم سپاه را دوست دارند و مطمئنا ترسی ندارند. سپاه تاکنون با کسی جز دشمنان کشور درنیفتاده است.

خبرفوری- اینکه فردی احساس کند همه چیزش کنترل می شود حساسیت ایجاد می کند.

اطلاعات کاربران قرار نیست اصلا منتشر شود، اصلا تنها دغدغه ما این است که اطلاعات کاربران مورد سو استفاده قرار گیرد و باز هم تاکید می کنم که این مساله حساسیت ایجاد نکند و صرفا به نفع مردم است.

خبرفوری- در این طرح تاکید شده که از پیام رسان‌های داخلی استفاده شود، این مساله حق انتخاب از افراد را سلب می‌کند، شاید کسی تمایلی به حضور در پیام رسان‌های داخلی نداشته باشد. به هر حال پیام رسان‌های داخلی نواقصی دارند...

اتفاقا اصلا اینگونه نیست، ما اجازه دادیم که اتفاقا از پیام رسان های خارجی داده شود، پهنای باند پیام رسان های داخلی باید دو برابر پیام رسان خارجی شود، وقتی که ظرفیت و امکانات و کاربری پیام رسان های داخلی داشته باشند مردم خودشان به سمت این داخلی ها می روند. کمتر از نیم درصد افراد به دنبال سو استفاده در فضای مجازی هستند، بنابراین آنها ترس دارند و نه افرادعادی که قرار است که صرفا در این فضاها حضور شخصی داشته باشند٬ ارتباطی با خانواده داشته باشند٬ کارهای تجارتی داشته باشند.

خبرفوری- به عنوان سوال آخر با وجود برخی محدودسازی ها و فیلترینگ ها بازهم بسیاری از سیاستمداران ما در فضاهایی مانند توییتر و تلگرام فعالیت دارند و خب این یک تناقض است...

پیشتر قانونی نبود اما اکنون که قانون داریم مجازات هم داریم و باید بگوییم که هرکسی از قانون تخطی کند مشمول مجازاتی نظیر انفصال از خدمت خواهد شد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بهزاد
    0

    به همین خیال باشید که ما یه روز از این پیام رسانهای شما استفاده کنیم من روزی اگه نتونم از پیام رسان خارجی استفاده کنم قطعا از این آشغالهای بدون امنیت شما استفاده نخواهم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها