شکاف قیمتی خودرو افزایش یافت

با عبور قیمت پژو 207 اتوماتیک از مرز 114میلیون تومان فاصله قیمت کارخانه و حاشیه بازار این خودرو به ۶۰ میلیون تومان رسید

شکاف قیمتی خودرو افزایش یافت

بالاگرفتن مناقشه افزایش قیمت خودروهای داخلی و توقف عرضه خودرو به بازار برای مشخص شدن سرنوشت قیمت‌های رسمی موجب تشدید فاصله قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای داخلی شده است.

قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد ظرف روزهای اخیر تا ۲‌میلیون تومان افزایش یافته و در نتیجه فاصله موجود بین قیمت کارخانه و بازارتشدید شده است به‌عنوان نمونه شکاف قیمت پژو‌207 از کارخانه تا بازار به 60میلیون تومان رسیده است. در هفته‌های اخیر سیاستگذاران صنعت تحت فشار شرکت‌های خودروسازی، افزایش رسمی قیمت‌ها را بدون درنظر گرفتن آثار آن بر بازار خودرو، مشتریان کم درآمد و یا تأثیر آن بر ضمانت اصلاح احتمالی صورت‌های مالی و خروج دو خودروساز بزرگ کشور از زیاندهی و بحران در دستور کار قرار داده‌اند. همزمان، طرح ساماندهی بازار خودرو در شرایطی با اصلاحات ساختاری در مجلس مواجه شده و به تعویق افتاده است که دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز وعده ساماندهی صنعت خودرو از طریق توسعه کیفی و قطعه‌سازان را مطرح کرده است. به گفته فعالان صنفی نیز قیمت‌های احتمالی جدید خودرو بر مبنای 5درصد کمتر از حاشیه بازار نه‌تنها راهگشای خروج این بازار از بن‌بست رکود کنونی نیست بلکه با کاهش بیشتر قدرت خرید مشتریان واقعی خودرو، به شکست قیمت‌های دستوری دولت و ریزش قیمت‌های جدید در بازار خودرو منجر خواهد شد.

نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو

بررسی قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد بیانگر کاهش عجیب حجم خرید فروش خودرو به‌دلیل بلاتکلیفی مشتریان و تغییر احتمالی قیمت‌ها با اعلام نرخ‌های رسمی جدید است. با این روند در معاملات دیروز نرخ خرید و فروش سمندال‌ایکس ثابت بود اما قیمت پژو۲۰۷ اتوماتیک با افزایش یک میلیون و ۳۰۰‌هزار تومانی به ۱۱۴‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با قیمت 54هزار تومانی مصوب شورای رقابت بیانگر شکاف قیمتی بیش از 60‌میلیون تومانی این خودرو در کارخانه و بازار آزاد است. پراید ۱۱۱ نیز با افزایش قیمت ۳۰۰‌هزار تومان، پراید ۱۳۱ با قیمت ۳۴‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پژو پارس با قیمت ۷۰‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین پژو۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۷۲‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژوپارس‌TU5 با قیمت ۷۹‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چانگان با افزایش ۲‌میلیون تومانی با قیمت ۱۳۱‌میلیون تومان و پژو پارس اتوماتیک با کاهش ۲‌میلیون تومانی با قیمت ۸۹ میلیون تومانی مواجه شدند، اما قیمت پژو۴۰۵ G LX کاهش یک میلیون‌و‌۳۰۰‌هزار تومانی در بازار را تجربه کرد.

وزارت صنعت به‌دنبال ساماندهی خودرو

بهبود کیفیت و ساماندهی بازار و نظام عرضه و تقاضای خودرو در حالی به نقطه مشترک وعده‌های اغلب وزرای صنعت تبدیل شده که دیروز رضا رحمانی وزیر صنعت در سفر به آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال آماده‌سازی‌ برنامه ساماندهی خودرو هستیم که توسعه کیفی و قطعه‌سازی‌ را به‌دنبال دارد تأکید کرد: صنعت خودرو مشکلاتی اساسی دارد.

سازوکار کنترلی عرضه خودرو

اما اوضاع به هم ریخته بازار خودرو واکنش نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشته است. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وزارت صنعت بایدموضوع افزایش خودسرانه قیمت خودرو را بررسی کند به ایرنا گفت: باید با توجه به سازوکار کنترلی، خودرو با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسد.

فرید موسوی افزود: باید در صنعت خودروسازی به یک نقطه مشترک برسیم، نقطه‌ای که هم حقوق مصرف‌کننده رعایت شده و تولیدکننده نیز متضرر نشود. اما اشکال موجود در صنعت خودروسازی به نظام توزیع کلان بازمی‌گردد، فضایی را ایجاد کرده‌ایم که ضد‌تولید است. موسوی درباره نظارت مجلس برای رعایت حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده افزود: مجلس می‌تواند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند اما انتظار داریم قبل از ورود مجلس و دولت، وزارت صنعت این نظارت‌ها را انجام دهد.

منبع: همشهری

1515

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • bahman
    0

    هرچی ما نظر بدیم مگه فایده ای هم داره ملت رو مسخره گیر اوردین

    نظرات شما -
    • همداد
      0

      دربهمن.ماه۹۶اس.ال.اگس.ثبت.نام.کردم.ق

    • کاربر ناشناس
      0

      سلام

    • کاربر ناشناس
      0

      نظر ما اینه که دستهای کثیف دزدان مردمو به ستو ه آورده چرا باید ارابه های مرگ شما با بدترین کیفیت با این قیمتها باشه . فکر قشر کم درآمد و آسیب پذیرو کردید . تا حالا قطعه نداشتین حالا که قیمتها بالا بره آماده تحویل دارید جدا دستگاه های نظارتی خواب تشریف دارن

  • Alireza
    0

    آقا قیمت هاتون رو به روز کنید تازه ازتو غار در امدین یا سفینتون جدیدٱ رو زمین فرود امده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها