احتمال توقف تولید روزانه ۳۱۵ هزار بشکه نفت لیبی

اوضاع در میدان نفتی الشراره لیبی متشنج است و با بالا گرفتن تنش ها تولید روزانه ۳۱۵ هزار بشکه نفت در این میدان متوقف خواهد شد.

احتمال توقف تولید روزانه ۳۱۵ هزار بشکه نفت لیبی

شرکت نفت دولتی لیبی (ناک) با محکوم کردن اشغال تاسیسات تولید روزانه 315 هزار بشکه نفت اعلام کرد تولید در میدان نفتی بزرگ الشراره متوقف نمی شود و این میدان نفتی همچنان باز است .
گرو هایی با جیپ هایشان وارد میدان نفتی واقع در بیابان جنوبی شدند که اغلب بی قانون و پر هرج و مرج است و اعلام کردند که تولید نفت را متوقف می‌کنند، ولی پس از آن، ناک طی بیانیه ای اعلام کرد که میدان نفتی الشراره در حال حاضر باز است .
ولی اوضاع در این میدان نفتی همچنان پرتنش است. مهندسان گفتند که ناک سعی داشت نیروی های امنیتی و شورشی را متقاعد به عقب نشینی کند. این میدان نفتی با بندر و پالایشگاه زاویه در ساحل غربی ارتباط دارد .
یک منبع نفتی لیبی گفت نفت همچنان از میدان نفتی جریان دارد ولی اگر اوضاع متشنج شود، این وضعیت در روز یکشنبه تغییر خواهد کرد .
معمولاً حتی پس از اعلام معترضان، مدتها طول می کشد تا یک میدان نفتی بسته شود. به گفته مهندسان ناک تلاش می‌کند از آخرین مذاکرات برای جلوگیری از توقف تولید استفاده کند .
گروه های معترض و واحد محلی گارد تاسیسات نفتی بعد از ظهر خبر توقف میدان نفتی را اعلام کردند. تقاضای آنها توسعه بیشتر منطقه است .
واحد گارد تاسیسات نفتی در بیانیه ای گفت:« ما به عنوان نیروی امنیتی میدان نفتی به شما اطلاع می‌دهیم که «جنبش عصبانیت فزان» وارد میدان شده و تولید را در ازای درخواست‌های جنبش متوقف کرده است ».
ناک پس از 7 ساعت سکوت در پاسخ به این اظهارنظرها گارد امنیتی را متهم کرد که به معترضان کمک کرده و کارکنان را تهدید کرده اند تا میدان را ببندند .
مصطفی سانادا رئیس ناک با اخطار در مورد پیامدهای فاجعه آمیز بسته شدن میدان نفتی گفت:« من به شجاعت کارکنان احترام می‌گذارم که اجازه ندادند علیرغم تهدیدها تولید متوقف شود» .
نایک از رهبری گارد تاسیسات نفتی درخواست کرد اقدامی فوری علیه واحد محلی انجام دهند .
نگهبانان گارد امنیتی قبلا در اعتراض به عقب افتادن حقوق و درخواست مزایای مالی بیشتر باعث توقف تولید در میدان نفتی الشراره و سایر میادین نفتی شده بودند .
گروهی از ایلیاتی ها که خود را «جنبش عصبانیت فزان» می نامند و در مناطق فقیر اطراف میدان نفتی الشراره زندگی می کنند، اولین بار در ماه اکتبر تهدید کردند که در صورت برآورده نشدن خواسته هایشان میدان نفتی را می بندند .
فزان نام تاریخی منطقه جنوبی لیبی است، جایی که میدان الشراره قرار دارد .
رهبر گروه فزان گفت « الشراره بسته شده است. ما به مقامات مهلت دادیم ولی پاسخی نگرفتیم ».
این میدان نفتی یک بار در ماه مارس خیلی کوتاه بسته شد چون یک مالک محلی دریچه ای را در اعتراض به آلودگی زمینش در محل خط لوله بسته بود .
لیبی اخیراً قصد دارد تولیدش را تا 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش دهد یعنی بالاترین حد از سال 2013 از زمان آغاز اعتراضات و توقف های تولید پس از سرنگونی قذافی در سال 2011 .

منبع: تسنیم

1515

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها