چگونه هدفمند زندگی کنیم؟

همه ما دوست داریم به نقطه‌ای از زندگی برسیم که استعدادها، مهارت‌ها و توانایی‌های مان با نیازهای دنیای اطراف مان تطبیق داده شود.

چگونه هدفمند زندگی کنیم؟

این در واقع تعریف از هدفی است که همه ما به دنبالش هستیم. اما در مسیر هدف نقطه ثابتی وجود ندارد که به آن جا برسیم و برای همیشه همانجا بمانیم. دنیا در حال تغییر است. ما آدم‌ها در حال تغییر هستیم. این جستجوی دائمی برای رسیدن به این نقطه است که باعث پیشرفت و رسیدن به هدف می‌شود.از نکات کلیدی زیر برای روشن کردن مسیر موفقیت خود استفاده کنید.

قدرت کنجکاوی را دست کم نگیرید

هیچوقت قدرت کنجکاوی را دست کم نگیرید. کنجکاوی همان دانستن و یاد گرفتن است که ذهنتان را روشن و پویا نگه می‌دارد.وقتی می‌پذیرید که چیزی را نمی‌دانید برای دانستن آن تمایل و اشتیاق پیدا می‌کنید و تمام تلاش تان را برای به دست آوردن آن به کار می‌برید.آدم‌های کنجکاو سوال می‌پرسند، به دنبال پاسخ می‌گردند و مسیرهای تازه‌ای را برای مشکلات قدیمی امتحان می‌کنند. آنها با رفتارهای شان به راحتی قابل تشخیص هستند. آنها یک مشکل را با دید تازه و ذهن باز بررسی می‌کنند و به یک راه حل خلاقانه و نوآورانه می‌رسند.آدم‌های کنجکاو همیشه به دنبال اطلاعات جدید هستند. همیشه آنها را در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها پیدا می‌کنید. آنها از مدیر، همسر، دوستان و یا همکارانشان درخواست بازخورد می‌کنند و همیشه سوالات عمیق و متفکرانه می‌پرسند.دنبال اطلاعات تازه باشید. منابع خود را در نظر بگیرید و آنها را گسترش دهید.

انگیزه‌های خود را بررسی کنید

اگر انگیزه‌های شما خالصانه و صادقانه باشند پیشرفت را تجربه خواهید کرد در غیر اینصورت هرگز به هدف نخواهید رسید.اعتبار واقعی از درون می‌آید. وقتی اعتماد به نفس شما با واکنش دیگران از بین نرود باعث ایجاد انگیزه معتبر و نتایج معتبر می‌شود.اعتماد به نفس خود را با تقویت شخصیت بالا ببرید. مهربان باشید. به جای گرفتن ببخشید. حتی به کسی که نمی‌تواند برای شما کاری انجام دهد اهمیت بدهید.از شما دعوت می‌کنم انگیزه‌های خود را بررسی کنید. مهم نیست در چه موقعیتی هستید اگر این کار را انجام ندهید زندگی خود را روی ستون‌های متزلزلی می‌سازید. پس از انتقاد کردن و کنترل نتایج پرهیز کنید. به جای اینکه درگیر یک نتیجه خاص شوید زندگی خود را با اهداف جداگانه‌ای در نظر بگیرید. وقتی به نتایج متفاوت فکر کنید هماهنگ با روحیات خود پیش می‌روید و این آرامش درونی شما را به هدف می‌رساند. هدف یک چیز بیرونی نیست بلکه چیزی است که در درون خود دارید.

ارزیابی بخش‌های اصلی زندگی

اگر احساس می‌کنید در کار تمام وقت تان گیر افتاده اید، اگر احساس می‌کنید مهارت خاصی ندارید، بی تجربه هستید یا آموزش کافی ندیده اید پس در مسیر هدف زندگی نمی‌کنید و یا هدفی در زندگی ندارید. چگونه این را تشخیص دهیم و بفهمیم که چه هدفی در زندگی داریم؟بخش‌های اصلی زندگی هر شخصی مختص خودش است و فقط خودش می‌تواند آنها را تعیین کند. از خودتان سوالات شخصی درباره زندگیتان بپرسید. به عنوان مثال: در بخش‌های اصلی زندگی‌ام چه کارهایی می‌کنم؟ آیا در برخی از آنها عالی هستم اما در برخی نقص‌هایی دارم؟به عنوان مثال شغل یکی از بخش‌های اصلی زندگی است که خیلی‌ها با آن درگیر هستند. اگر بخش اصلی زندگی شما نیز هست از خودتان بپرسید: من در چه کاری خوب هستم؟ استعدادها، مهارت‌ها و توانایی‌های خاص من چیست؟ چه کاری می‌خواهم انجام دهم؟چه مشکلی شما را آزار می‌دهد؟ چه فرصت ها، شغل‌ها و یا تفریح‌هایی دوست داشتید اما به آنها نرسیدید؟ واقعیت خود را در بخش‌های اصلی زندگی تان پیدا کنید تا بتوانید در یک مسیر هدف دار پیش بروید.

عادت‌های تاثیرگذار را تقویت کنید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باعث می‌شود یک زندگی هدفمند داشته باشید این است که عادت‌های تاثیرگذار خود را تقویت کنید. رفتارها و کارهایی که باعث می‌شود در مسیر رویاهای قلبی تان سریع‌تر حرکت کنید. و بالعکس عادت‌هایی که تاثیرگذاری پایینی دارند باعث از بین رفتن انرژی، اشتیاق و تلاش می‌شوند و مانع از پیدا کردن هدف می‌شوند.یکی از عادت‌هایی که باید تقویت کنید این است که مراقب زمان و انرژی خود باشید. هر کاری که با این دو منبع انجام می‌دهید تعیین کننده نتیجه زندگی تان است. زمان یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های ماست و آن را با انجام دادن کارهایی که ما را به جلو پیش نمی‌برد هدر می‌دهیم. چقدر وقت برای تماشای تلویزیون، پرسه زدن در فضای مجازی و پاسخ دادن به پیام‌ها می‌گذرانید؟ متاسفانه زمان زیادی را برای این سه کار بیهوده صرف می‌کنیم.اگر بخواهیم در جهت هدف زندگی کنیم و به اهداف مان برسیم باید این عادت‌های بی تاثیر را از زندگی خود حذف کنیم. در عوض در ساعت‌هایی که به آنها «ساعت قدرت» می‌گویند به خودتان انرژی و روحیه بدهید. هر روز صبح ۲۰ دقیقه ورزش کنید و ۲۰ دقیقه با صدای بلند مطالعه کنید.ما در دنیای الکترونیکی زندگی می‌کنیم که به سرعت نور حرکت می‌کند و ما فراموش می‌کنیم که چگونه تمرکز کنیم. زندگی هدفمند یعنی هر روز صبح با هیجان از خواب بیدار شویم و از زمانی که پا روی زمین می‌گذاریم نمی‌توانیم برای تغییر در زندگی منتظر بمانیم. برای حل مشکلات، آوردن لبخند به چهره دیگران و پیدا کردن راه حل هیجان زده هستیم و شب‌ها با رضایت می‌خوابیم زیرا امروز روز پرباری داشتیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها