روزنامه جمهوری اسلامی وجود پول‌شویی در کشور را قبول کرد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما، می‌گوید: «سینما شده بساز بفروش، امروز فیلم‌سازی از برج‌سازی سودآورتر است!»

روزنامه جمهوری اسلامی وجود پول‌شویی در کشور را قبول کرد

اشاره نیکی کریمی به سودآوری ساخت فیلم در سینما، مسئله جدیدی نیست. در سال‌های اخیر برخی از چهره‌های غیرسینمایی با سرمایه‌های میلیاردی به سینما ورود پیدا کرده‌اند؛ سرمایه‌هایی که از نظر اهالی سینما منبع آن‌ها مورد تأیید نیست و به اصطلاح معروف، پول‌های شبهه ناک به شمار می‌روند. برخی از تهیه کننده‌های قدیمی سینما مانند سیدغلامرضا موسوی، ورود این سرمایه‌های بی‌حساب به سینما را یکی از دلایل وجود پول‌شویی در سینمای ایران عنوان کرده‌اند.

نقطه مقابل این درآمدزایی، وضعیتی است که مهدی صباغ زاده، کارگردان سینما از اوضاع بد اقتصادی هنرمندان سینما، ترسیم کرده است. صباغ زاده می‌گوید: «اوضاع معیشتی هنرمندان و به خصوص فعالان سینما و تلویزیون روزبه‌روز بدتر و ناراحت‌کننده‌تر می‌شود و متأسفانه همچنان اولویت مدیران هنری کشور ما ربط چندانی با بهبود معیشتی ندارد. این وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد است که مشکلات معیشتی هنرمندان را حل کند. واقعاً همکاران در شرایط بدی هستند، به خصوص فعالان سینما و تلویزیون که ماه‌ها بیکارند بلکه کاری بهشان پیشنهاد شود. مدیران ارشاد باید فکری کنند برای حل مشکل معیشتی اهالی هنر.»


چه کسی از پول‌های سیاه حمایت می‌کند؟!
یکی از دلایل عمده این نابرابری، وجود پول‌شویی در سینماست. احمد احمدی، تهیه کننده سینما درباره شرایط نابرابر رقابت برای فیلم‌هایی که با هزینه شخصی تولید و آثاری که با منشأ نامشخص ساخته شده‌اند، تأکید می‌کند: «وقتی یک تهیه‌کننده با هزینه شخصی و از جیب خود هزینه می‌کند، سختی‌های زیادی را متحمل می‌شود و نیاز به حمایت زیادی هم دارد، اما متأسفانه این روزها ورود پول‌های سیاه و به نوعی پول‌شویی در تولید فیلم‌های سینمایی را شاهدیم و این روی دستمزد عوامل و به ویژه بازیگران فیلم‌ها تاثیر زیادی داشته است.» احمدی درباره پول‌شویی در سینما و تاثیرات آن که لزوم ورود جدی سازمان سینمایی را در پی دارد، می‌گوید: «این اتفاق به شکلی در شبکه نمایش خانگی هم در حال رخ دادن است که اثرات آن در سینما نیز دیده می‌شود و دستمزدهای نجومی خطر نابودی کامل بخش خصوصی را به دنبال دارد که البته برای خود بازیگران نیز خطر خواهد داشت، چون به هر حال در همین حیطه کار می‌کنند، البته این ماجرا یک وجه دیگر هم دارد، چون علاوه بر نابودی بخش خصوصی تولید سینما، ظلمی هم به دیگر عوامل سینما وارد می‌شود مثل عوامل فنی یا آن‌هایی که نفر اول می‌آیند و نفر آخر می‌روند و برایشان سؤال است که چرا مثلاً یک بازیگر باید ۸۰۰میلیون بگیرد و یک دستیار فنی ۳ میلیون تومان؟»

منبع: خبر آنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها