خبر فوری گزارش می‌دهد؛

چرا عربستان در کنار ایران برای معافیت از کاهش تولید نفت ایستاد؟/نقشه نفتی ترامپ علیه ایران نقش برآب شد /ردپای خاشقجی به نشست سران اوپک هم رسید

اجلاس دیروز اوپک همه‌ی نقشه های ترامپ برای فشار بر ایران از طریق تحریمهای نفتی ایران را نقش بر آب کرد.

چرا عربستان در کنار ایران برای معافیت از کاهش تولید نفت ایستاد؟/نقشه نفتی ترامپ علیه ایران نقش برآب شد /ردپای خاشقجی به نشست سران اوپک هم رسید

حسین نیازبخش: اجلاس اوپک در حالی روز جمعه در وین به پایان رسید که اعضا در مورد کاهش تولید ٨٠٠هزار بشکه‌ای برای متعادل کردن بازار به توافق رسیدند؛ توافقی که البته جمهوری اسلامی ایران از آن معاف شد. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در مورد این اتفاق تاکید کرد که معافیت ایران به نفع اوپک و ایران تمام خواهد شد.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نظر بیژن زنگنه را تایید کرده و معتقدند تصمیمات دیروز اوپک بدون شک به نفع اقتصاد ایران در این شرایط تحریمی سخت خواهد بود.

در این میان، پرسش بسیاری از تحلیلگران این است که موضع عربستان سعودی، به عنوان یکی از قدرتهای اصلی نفتی جهان در جلسه روز گذشته اوپک و معافیت ایران از کاهش تولید نفت چه بوده است؟ طبق گزارش رویترز، عربستان سعودی هم از جمله کشورهایی بوده است که با معافیت نفتی ایران موافقت کرده است.

رویترز طی گزارشی ضمن تایید موافقت عربستان سعودی(که یکی از قدرتمندترین و جدی ترین رقبای سیاسی ایران است) در مورد معافیت ایران از کاهش تولید نفت تاکید دارد که این امر خیلی هم دور از انتظار نبوده است. این خبرگزاری به تحلیل این اتفاق پرداخته و می‌گوید: قیمت نفت خام تقریبا از ماه اکتبر یک سوم کاهش یافته و اکنون هر بشکه نفت 60 دلار معامله می‌شود.

کارشناسان معتقدند که علت این اتفاق تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران است. در واقع، بعد از تحریم نفتی ایران و امتناع کشورها از خرید نفت از جمهوری اسلامی، عربستان سعودی، روسیه و امارات متحده عربی تولید خود را برای جبران کاهش صادرات از ایران ( که سومین تولید کننده نفت اوپک است) افزایش دادند. در مدت اخیر فقط عربستان سعودی تولید و فروش نفت خود را از ۵۰۰ هزار بشکه به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رساند. این اتفاق باعث به هم خوردن تعادل در بازار عرضه و تقاضای نفت شده و باعث کاهش شدید قیمت شد. همین امر هم باعث شد که اوپک و متحدانش در جلسه اخیر در مورد کاهش تولید بحث کنند.

مشخص است که نتیجه جلسه دیروز مبنی بر کاهش تولید نفت توسط کشورهای مختلف و عدم تغییر در کمیت تولید نفت توسط ایران برای جبران تعادل بازار و بازگشت قیمتها انجام شده است.

رویترز در ادامه تاکید دارد که با وجود این، اجلاس دیروز اوپک همه‌ی نقشه های ترامپ برای فشار بر ایران از طریق تحریمهای نفتی ایران را نقش بر آب کرد و به همین دلیل، این اتفاق می‌تواند اوضاع عربستان و روابط این کشور با آمریکا را به هم بریزد. علاوه بر این، بحران قتل جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول این اوضاع و فضای اوپک و تصمیم آل سعود را پیچیده تر می‌کند.

نباید فراموش کرد که پس از قتل خاشقچی، ترامپ از تنها کسی بود که علی رغم فشار رسانه های آمریکا و نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره یک تنه از بن سلمان حمایت کرد و جایگاه ولایت عهدی او را تضمین نمود. حالا با این اتفاقات، بعید نیست که بن سلمان موجب ناامیدی ترامپ شده و حمایت او را از دست بدهد.

گزارشها حاکی از این است که برایان هوک، نماینده مخصوص آمریکا در خصوص مسائل ایران قبل از اجلاس دیروز با وزیر انرژی عربستان دیدار داشته است. البته عربستان این دیدار را انکار کرده است اما در صورت تایید این دیدار مشخص می‌شود که آمریکا در مورد تصمیم اوپک در خصوص نفت ایران نگران بوده است.

نگرانی آمریکا با اقدام دیروز روسیه بیشتر هم‌می‌شود. نواک وزیر انرژی روسیه پس از دیدار با پوتین دیروز در وین اعلام کرد که روسیه هم قبول می‌کند که ۲۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود را کم کند.

اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه تغییراتی در روابط عربستان و آمریکا رخ خواهد داد و آیا اتفاقات اخیر در اجلاس اوپک در روابط بن سلمان و ترامپ تغییری ایجاد خواهد کرد یا نه؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ابوالقاسم
    0

    با درود وخداقوت،ضرب المثل را شنیدید که «طرف با یه کشمش گرمی ش میکنه بایه غوره سردی ش» شده حکایت ما همه شدیم بازیچه دست ترامپ ،وقتی قرار باشه ارز دلار وارد مملکت نشه ،وپول رائج فروشنده یعنی نفت در برابر کالای بنجل!!؟!؟ ،ما شدیم ماهی وترامپ ماهیگیر ،،،ماهیگیر خبره با صیدنهنگ ماهی مثل ایران اونقدر سیم وقلاب را« بده بستان)میکنه تا صیدرا به ساحل کم عمق برسونه وبعد یه ضربه نهایی تو سرصید ،به هدف میرسه ،معافیت ۸کشور و رفع تحریم چابهار وداستان اخیر دراوپک« شل وسفت کردن» قلابی است که دست امریکا ست ،اگر ماهیگیر ناشی باشه ویکضرب به سیم وقلاب فشار بیاره صید با یک حرکت خشن وعصبی قلاب را پاره میکنه وبادور زدن تحریم نفت را رو ابهای ازاد با دلار وطلا به فروش میرسونه وقیمت نفت هم به شدت افزایش پیدامیکنه اما با سیاست ترامپ دلار حتی به صورت قانونی وغیر قانونی وارد کشور ما نمیشه،نفت را هم فروختیم هم مشکل اقتصادی کشور حل نمبشه ،حساب دخل وخرج ماراهم دارند. وقیمت نفت هم بر خلاف تصور کاهش پیدا میکند ،چه تحریمی از این بهتر برای تحریمچی؟

  • داودی
    0

    واقعا ادم باید خیلی ساده باشد این نظریه را قبول کند نماینده عربستان حتما و صد در صد گوش بفرمان ترامپ است و اگر هم قبول کرده با دستور تیم ترامپ بوده در پس این قضیه داستانی نهفته است که بزودی برملا میشود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها