۲ سال فاصله تا خودکفایی در تولید گوشت قرمز/۶۰ درصد واحدهای دامی تعطیل است

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می گوید برای رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز ۲ سال زمان لازم است.

۲ سال فاصله تا خودکفایی در تولید گوشت قرمز/۶۰ درصد واحدهای دامی تعطیل است

جلال محمودزاده با اشاره به واردات گوشت و افزایش قیمت فرآورده های گوشتی، بیان داشت: در سال های 95 و 96 شاهد بودیم دام دام های بزرگ، کوچک، گوشتی و شیری کشور به بیماری طب برفکی، مبتلا شدند و بخش اعظمی از منابع دامی را از دست دادیم و دولت و وزارت جهادکشاورزی برای جبران این خسارت کاری انجام نداد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس ادامه داد: راه حل جبران این خسارت آن بود که تسهیلات کم بهره به کشاورزان داده می شد تا مجدد دام خریداری و پرورش دهند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از بی توجهی دولت به شرایط تولید گوشت در داخل کشور، بیان داشت: در حال حاضر برای پاسخگویی به نیاز کشور به فرآورده های گوشتی، دست به واردات زده ایم و با دلار گران، هزینه تهیه گوشت در کشور افزایش چمشگیر پیدا کرده است.

60 درصد واحدهای دامی تعطیل است

وی اظهار داشت: شرایط دامپروری کشور اینگونه است که نزدیک به 60 درصد واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی خالی از دام و تعطیل است، در واقع 40 درصد واحدها با ظرفیت کم کار می کند، این میزان جوابگوی نیاز داخلی نیست بنابراین ناچار به واردات گران قیمت هستیم.

محمودزاده در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تعطیلی بخش قابل توجه واحدهای دامپروری، اظهار داشت: دولت ناچار است برای تامین نیاز داخل و تعادل در بازار دست به وادرات بیشتر دام بزند، یکی از سیاست های غلط دولت و وزارت جهادکشاورزی این بود که در ازای واردات لاشه گوشت مجوز صادرات دام زنده را داد و باعث شد منابع دامی کشور کاهش یابد.

وام اشتغال پایدار روستایی به دامپروان داده شود

این نمایند مجلس با تاکید بر اهمیت خودکفایی در تولید گوشت قرمز، گفت: برای رسیدن به خودکفایی گوشت مانند دوران گذشته، لازم است منابع مالی ارزان قیمت در اختیار دامداران قرارگیرد تا با خرید دام و پرورش آن، میزان تولید کشور را افزایش دهند و به خودکفایی برسیم.

نزدیک به 60 درصد واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی خالی از دام و تعطیل است، در واقع 40 درصد واحدها با ظرفیت کم کار می کند
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در بخش اشتغال پایدار روستایی را به سمت دامپروری هدایت کند، برای رسیدن به خودکفایی حداقل 2 سال زمان می برد، البته دولت باید برای این موضوع جدیت داشته باشد تا بازار به تعادل برسد.

منبع: خانه ملت

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    عجله کار شیطان! با این وضع 100 سال دیگه همینه!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها