گزارش رویترز درباره خروج مهاجران افغان از ایران؛

کوچ اجباری مهاجران افغان از ایران به ترکیه /تحریم های ضدایرانی آمریکا، کارگران افغانی را از پای درآورده است /بازارِ کار ریالی برای افغان‌های مهاجر به صرفه نیست

طبق گزارش سازمان ملل امسال بیش از 700 هزار مهاجر افغان از ایران به افغانستان بازگشته اند.

کوچ اجباری مهاجران افغان از ایران به ترکیه /تحریم های ضدایرانی آمریکا، کارگران افغانی را از پای درآورده است /بازارِ کار ریالی برای افغان‌های مهاجر به صرفه نیست

به گزارش خبر فوری ، رویترز در گزارشی به وضعیت مهاجران افغان در ایران بعد از تشدید تحریم های آمریکا پرداخته و از موج بازگشت آنها به کشورشان روایت کرده است.

در این گزارش آمده است؛ سازمان مهاجرت سازمان ملل در گزارشی که از اول ژانویه 2018 تا اول دسامبر 2018 را دربر می‌گیرد، اعلام کرد که امسال در مجموع 752،325 مهاجر افغان از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته اند که از این تعداد 721،633 نفرشان مهاجران افغان مقیم ایران هستند.

گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بازگشت افغانهای مهاجر از ایران به ویژه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که این امر عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی اخیر در ایران و به خصوص کاهش ارزش واحد پولی ایران یعنی ریال بوده است.

این گزارش همچنین اظهار می‌دارد که به دلیل همین مشکلات اقتصادی تقاضا هم برای نیروهای کارگر افغان در اقتصاد ایران به شدت کاهش یافته است.

این گزارش مدعی است حقوق روزانه و هفتگی افغانها به شدت در زندگی آنها موثر است چرا که خشکسالی کسب و کار و به خصوص کشاورزی مردم مناطق هرات و بادغیس و غور را تعطیل کرده است و به همین دلیل، خانواده مهاجران افغان به شدت محتاج درآمد روزانه و هفتگی هستند که آنها از ایران به افغانستان می‌فرستند.

گزارش‌های رسانه‌های ایران نشان می‌دهد که از طرفی بسیاری از افغان ها مجبورند حقوق خود را که به ریال است به افغانی یا دلار تبدیل کنند و از طرف دیگر، ارزش ریال به شدت افت کرده و تا 70 درصد هم پایین آمده است.

این امر موجب شده است حقوق و درآمد افغانهای مهاجر به شدت پایین بیاید و بسیاری از افغانهای ساکن ایران یا به افغانستان برگردند یا به ترکیه مهاجرت کنند.

مشکلات اقتصادی زمانی شروع شد که آمریکای ترامپ طی اقدامی غیر قانونی از توافق هسته ای بیرون آمد و به طور یکجانبه شدیدترین تحریمها را علیه ایران اعمال کرد. این اتفاق سیاسی تاثیرات اقتصادی را در ایران به وجود آورد که این تغییرات در زندگی مهاجران افغان هم موثر بوده است.

جان اگلند، رئیس شورای پناهندگان نروژ، این مطلب را تایید کرده و به خبرگزاری رویترز می‌گوید که افزایش فشار آمریکا بر ایران موجب مشکلات برای مهاجران قانونی و غیر قانونی افغان خواهد شد و آنها بدون شک اولین قشری هستند که تحریم‌های یکجانبه ترامپ علیه ایران آنها را از پا در می‌آورد.

جالب اینجا است که در سال اخیر تعداد مهاجران افغان از ایران به مراتب بیشتر از پاکستانی بوده است که شرایط سیاسی و امنیتی ملتهب تری دارد. ماه گذشته توبی لنزر که یکی از مقامات ارشد سازمان ملل متحد در امور افغانستان است به خبرنگاران در ژنو گفت که سازمان ملل انتظار داشت که در سال جاری 700 هزار افغان از پاکستان بازگردانده شوند، اما تعداد اندکی از آنها این کار را انجام داده و به افغانستان بازگشتند. این در حالی است که تعداد مهاجران بازگشتی از ایران به افغانستان به مراتب بیشتر بوده است و این موجب تعجب سازمان ملل شده است.

به طور کلی، مهاجران افغان به دو دسته کلی تقسیم ‌می‌شوند: مهاجرانی که با خانواده در ایران ساکنند و ارتباط مالی خود با افغانستان را قطع کرده اند و مهاجرانی که به صورت فردی به ایران آمده و مجبورند پول و درآمد خود را به افغانستان بفرستند. طبق گزارشها این دسته دوم هستند که به صورت فزآینده ای در حال خروج از ایران هستند. بخش عظیمی از آنها به ترکیه مهاجرت کرده و بخشی هم به افغانستان باز گشته اند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محمد
    0

    خدا رو شکر،کاش برن،بلکه کار گیر خودمون بیاد

  • نام
    0

    همان بهتر که رفتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها