خبر فوری گزارش می‌دهد:

جولان موش‌ها در پایتخت /مدیریت شهری تهران مقصر است یا سازمان محیط زیست؟ /پایتخت‌نشینان یک ضلع معضل ازدیاد جمعیت موش ها

معضل جهانی موش این روزها ایرانیزه شده و به پایتخت رسیده. موش‌هایی که این روزها امان از شهروندان گرفتند و مشخص نیست که چه کسی مسئول حل این معضل و از بین بردن آن‌هاست.

جولان موش‌ها در پایتخت /مدیریت شهری تهران مقصر است یا سازمان محیط زیست؟ /پایتخت‌نشینان یک ضلع معضل ازدیاد جمعیت موش ها

گروه جامعه خبر فوری - از روی جوی آب می‌پرد و از میان سوراخ سنبه‌هایی که در کنار سطل زباله است و در اطراف جوی از دیده‌ها پنهان می‌شود. جثه بزرگی دارد و رنگش متمایل به طوسی است. حرکتش تند است و گویی دست هیچ جنبنده‌ای از جهان به او نمی‌رسد.

این روزها اما انگار بیشتر از گذشته سروکله این موجود موذی در پایتخت پیدا شده است. سروکله موجودی که سرمنشا آلودگی و سیاهی است.

از «موش های پایتخت» حرف می‌زنیم. موش‌هایی که این روزها راه گریزی از آن‌ها نیست. مسوولان حوزه مدیریت شهری اما چه راهکاری برای کم رنگ کردن حضور موش‌ها در شهر دارند؟ به راستی چه عاملی در ازدیاد این تعداد موش موثر است؟

مقصر شهرداری یا محیط زیست؟

رییس سازمان محیط زیست تهران چندی پیش در گفت‌وگویی اعلام کرد که علت ازدیاد جمعیت موش‌ها در پایتخت به نحوه مدیریت پسماند برمی گردد.

وی همچنین تاکید کرده بود که وقتی به هر موجودی غذای کافی و محیط مناسب برای تولید مثل داده می شود قطعا جمعیت آن زیاد می شود و موش ها از این قاعده مستثنی نیستند.

محمدحسین بازگیر اما درباره علت اینکه چرا این روزها موش‌ها که پیشتر در عمق زمین زندگی می‌کردند٬ اکنون به سطح زمین نقل مکان کردند اعلام کرد: در سیستم انشعاب فاضلاب شهری از لوله‌هایی استفاده می‌شود که در حدود ۱۰ الی ۱۱ متر زیر زمین هستند. بنابراین موش‌ها و سایر حیوانات موذی محل زندگی خود را به روی سطح زمین منتقل کردند و به همین دلیل است که بیشتر هم دیده می‌شوند.

وی همچنین تاکید کرد که همیشه موش‌ها در کنار سکونتگاه‌های انسانی زندگی می‌کردند و نقطه‌ای در دنیا نیست که موش در آن نباشد اما کنترل جمعیت موش‌ها بدون شک بر عهده مسوولان مدیریت شهری و شهرداری‌هاست.

نظارت شهرداری کافی نیست

این درحالیست که مسوولان حوزه مدیریت شهری تصورشان اندکی مغایر با مسوولان سازمان محیط زیست است. رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است که در شرایط فعلی و به طور کلی برای حل بحران‌های حوزه مدیریت شهری و بحران موش‌ها نباید به دنبال مقصر گشت.

آرش میلانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری گفت: سیستم کانال‌ها و انهار سطحی بسیاری به درخواست شهروندان سرپوشیده شدند. زیرا بوی بدی داشته و شهروندان از آن ناراضی بودند. پس از این اتفاق اما در همین کانال‌ها موش‌های زیادی تولید مثل کردند و جمعیتشان زیاد شد زیرا شرایط محیطی برای ازدیادشان وجود داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: در مسایل مدیریت شهری چندین راهکار وجود دارد که شما باید بین چند تا از آن‌ها یکی را انتخاب کنید و این را هم باید در نظر گرفت که ما رفاه حال شهروندان را در نظر می‌گیریم و بین معضل موش و بوی بد انهار سطحی بنا بر رفاه حال شهروندان سرپوشیده کردن جریان آب‌های سطحی در نظر گرفته شد.

آرش میلانی در ادامه درباره پسمانده‌ها و زباله‌ها که باعث افزایش جمعیت موش‌ها شده نیز تاکید کرد: مردم متاسفانه رعایت نکردند و پسمانده‌ها و زباله‌های خود را به داخل این جوی‌ها و انهار سطحی ریختند و همین باعث ازدیاد جمعیت موش‌ها شد. البته نظارت شهرداری هم باید در این مساله بیشتر می بود.

اما فرای تمام اظهارنظرات شهرداری که مسوول مستقیم از بین بردن این بحران شهری است چه راهکاری دارد؟ میلانی در اینباره گفت: در حال حاضر تلاش می‌شود تا کمتر از مواد شیمیایی و سموم مختلف برای از بین بردن موش‌ها استفاده شود تا آلودگی‌های زیست محیطی کمتری داشته باشد و آسیب کمتری به شهروندان نیز وارد شود اما به طور کلی در حال تلاشیم تا با مدیریت پسماندها که محل اصلی زندگی موش‌ها هستند این بحران کنترل شود.

موش ها تلوتلو خوران از فاضلاب ها بیرون می آیند و ...

اینکه از دیرباز سکونت موش‌ها در کنار انسان بوده امری ناگزیر است. موش اما این روزها به معضلی تبدیل شده که اگر برای حل بحران آن به دنبال راهکار نباشیم احتمالا دیر یا زود شرایط اسفناک پدید می‌آید. شرایطی که کامو در کتاب طاعون آن را شرح داده است: «اما در روزهای بد وضعیت بدترشد. موش‌های مرده روز به روز در خیابان‌ها بیش‌تر شدند و هر روز صبح موش بیشتری جمع آوری می‌شد آن‌ها به ردیف از زیرزمین‌ها و راه‌های فاضلاب تلوتلوخوران بالا آمدند و ... »

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها