جنگ تجاری چین و آمریکا وارد فاز جدید شد /تلاش دولت ترامپ برای محدود کردن گسترش جهانی محصولات «هوآوی» /رییس جمهور آمریکا در جریان بازداشت مقام ارشد هوآوی بود؟

رسانه دولتی چین گزارش داد آمریکا تلاش می‌کند با بازداشت مدیر ارشد هوآوی، این شرکت را خفه کند و گسترش جهانی آن را محدود سازد.

جنگ تجاری چین و آمریکا وارد فاز جدید شد /تلاش دولت ترامپ برای محدود کردن گسترش جهانی محصولات «هوآوی» /رییس جمهور آمریکا در جریان بازداشت مقام ارشد هوآوی بود؟

به گزارش خبر فوری به نقل از رویترز، رسانه دولتی چین روز جمعه گزارش داد آمریکا تلاش می‌کند با بازداشت مدیر ارشد شرکت هوآوی، این شرکت را «خفه کند» و گسترش جهانی آن را محدود سازد.

در تاریخ ۱ دسامبر و در روزی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با یکدیگر در حاشیه نشست گروه ۲۰ ضیافت شام برگزار کردند، منگ وانژو، مدیر امور مالی شرکت هوآوی در کانادا بازداشت شد.

در همین حال روز پنجشنبه دو مقام آمریکایی در تلاش برای جلوگیری از ضربه خوردن مذاکرات تجاری با پکن مدعی شده اند که ترامپ از برنامه بازداشت مدیر ارشد این شرکت چینی مطلع نبوده است. چین با درخواست برای آزادی فوری منگ از رفتار کانادا و آمریکا در شفاف سازی نکردن دلیل این بازداشت انتقاد کرده است.

روزنامه چین دیلی در سرمقاله خود اعلام کرده است هنوز اطلاعاتی درباره زمینه بازداشت منگ ارائه نشده است و به نظر می‌رسد این موضوع بخشی از برنامه‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن متحدان خود در استفاده نکردن از محصولات هوآوی است.

در این مطلب نوشته شده است: «اما موضوعی که بدون شک حقیقت دارد و ثابت شده است تلاش همه جانبه آمریکا برای مهار توسعه هوآوی در جهان است چرا که این شرکت پیشگام شرکت‌های فناوری چینی است.»

این سرمقاله تاکید می‌کند: «مسئله به شدت مورد نیاز برای توسعه روابط چین-آمریکا، اعتماد سیاسی است. با این حال واشنگتن با ترغیب و تحت فشار قرار دادن متحدان خود برای اجتناب از همکاری با هوآوی، به نابودی این اعتماد سیاسی دامن می‌زند.»

روزنامه چینی گلوبال تایمز نیز با اشاره به ناتوانی آمریکا در توقف پیشرفت هوآوی در زمینه فناوری ۵G در بازار اعلام کرد این کشور به یک رویکرد کثیف متوسل شده است.

این روزنامه نوشته است: «آمریکا از رویه قانونی برای خفه کردن هوآوی استفاده می‌کند. با وجود اطلاعات ناکافی درباره این بازداشت، آمریکا مشخصا بر خلاف اجماع صورت گرفته میان سران چین و آمریکا در آرژانتین حرکت می‌کند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها