خسارت 1میلیارد دلاری به پسته کرمان

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: درمجموع حوادثی که امسال برای پسته استان کرمان رخ داد خسارت قریب به 1میلیارد دلاری را شاهد بودیم.

خسارت 1میلیارد دلاری به پسته کرمان

مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازارگانی استان کرمان در شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی استان گفت: مدیران کشور باید برای جبران خسارت محصولات کشاورزی نظیر خرما وپسته استان کرمان که خسارت زیادی را متحمل شدند، تدبیری بیندیشند.
وی افزود: در راستای جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان پسته، تاکنون وام‌ها وصول نشده و خسارت‌ها نیز پرداخت نشده است.
طبیب زاده تصریح کرد: باید سامانه پایش کود و سم در استان کرمان ایجاد شود و در این راستا آنچه در حد اختیارات اتاق بازرگانی استان بوده است انجام شده و مابقی کار در بروکراسی اداری مانده است و نیاز به پیگیری جدی تری دارد.

رشید فرخی رئیس انجمن خرمای استان کرمان نیزدراین نشست گفت: در صنعت خرما مشکلی نیست که در سایر فرآورده‌های کشاورزی وجود نداشته باشدو تمامی مشکلات موجود به عدم ثبات در قوانین اقتصادی کشور و عدم ثبات در تصمیم گیری‌های کلان است.
وی با بیان اینکه قطعا بخش خصوصی دچار نقص است ونیاز به کمک وهمراهی دارد گفت: سپردن بخشی از مسئولیت‌های بدنه حجیم دولت به بخش خصوصی راهی برای حل بسیاری از مشکلات موجود است.
رشید فرخی اظهارداشت: در مجموع صنعت خرمای کشور متاثر از تحریم‌ها و تسهیل گری‌های خلق الساعه، در حوزه صادرات با مشکلاتی مواجه شده است.
وی با تاکید براینکه حدود ۵۰ درصد خرمای تولید شده در استان کرمان صادر می‌شود بر اصلاح قیمت‌های پایه گمرکی در حوزه صادرات تاکید و تصریح کرد: هزینه‌های حمل و نقل، تغییر نرخ ارز، مشکلات موجود در تامین کارتن مورد نیاز و دیگر موارد مشابه از مشکلات موجود در حوزه صادرات خرما است.
رشیدفرخی گفت: افزایش بهره وری در واحد سطح یکی از اولویت‌های مورد توجه در حوزه تولید خرما است و در این رابطه افزایش واحد سطح مورد نظر نیست.
وی با بیان اینکه با وجود تحریم ها، بازار‌های هدف صادراتی خرما تغییر می‌یابد، ادامه داد: در این رابطه نیاز است که شهرک‌های صنعتی و تولیدکنندگان خرما، همکاری لازم را داشته باشند تا وضعیت خرمای استان بهبود یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها