نجات دو سرتمساح پوزه کوتاه در قصرقند + عکس

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ۲ سر تمساح گرفتار در چاه آب در روستای کوشوک قصرقند با تلاش‌های محیط بانان این شهرستان نجات یافتند.

نجات دو سرتمساح پوزه کوتاه در قصرقند + عکس

روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان؛ وحید پورمردان اظهار داشت: محیط بانان پس از بررسی عمق چاه و میزان آب موجود در آن با کمک اهالی این روستا اقدام به زنده گیری و انتقال تمساح‌ها به دریاچه پشت سد زیردان کردند.

وی افزود: متاسفانه با ادامه روند خشکسالی در منطقه کاهش منابع آب‌های سطح در برکه‌های زیست تمساح پوزه کوتاه مردابی و منابع غذایی شاهد نزدیک شدن تمساح‌ها به روستا‌ها و گاهی افتادن آن‌ها در چاه‌های آب هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از مردم استان خواست در صورت مشاهده حیات وحش سرگردان و یا آسیب دیده در مناطق مسکونی به سرعت موضوع را به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع و از اقدام به زنده گیری حیات وحش بدون هماهنگی محیط زیست خودداری کنند.

پورمردان گفت: حدود ۵۰۰ تمساح پوزه کوتاه ایرانی با نام محلی «گاندو» امسال در شهر‌های جنوبی این استان سرشماری شدند.
وی ادامه داد: برای حفاظت و نگهداری بهتر از تمساح پوزه کوتا (گاندو) منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات در منطقه دشتیاری شهرستان چابهار با مساحت ۴۶۵ هزار و ۱۸۱ هکتار از وسیع‌ترین مناطق حفاظت شده سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۴۹ به عنوان زیستگاه اصلی گاندو ثبت شده است.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی که بومیان محلی آن را گاندو می‌نامند باقیمانده راسته کروکودیل‌هایی است که ۲۲۵ تا ۲۶۵ میلیون سال قبل می‌زیسته اند.

این جانور تنها گونه از راسته تمساح‌ها در ایران است که پهن‌ترین پوزه را در مقایسه با سایر تمساح‌ها دارد، یکی از ویژگی‌های مهم گاندو پا‌های قوی آن است، شاید برای همین علت است که می‌تواند تا خانه‌های مردم روستا برود هرچند دلیل معمول آن وجود سیلاب‌های فصلی و انتقال گاندو‌ها به نزدیکی خانه‌ها است.

گاندو جانوری بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به سختی می‌توان آن را مشاهده کرد حداکثر طول آن‌ها چهار تا پنج متر است، ولی با طول کمتر و بیشتر نیز دیده می‌شوند و غذای اصلی شان به طور عمده ماهی، لاک پشت، پرندگان آبزی و لاشخور‌ها است.

کروکودیل‏‌ها یا گاندو از هندوستان، سیلان تا پاکستان غربی و بلوچستان جنوبی پراکنده ‏اند و رودخانه سرباز غربی ‏ترین نقطه انتشار کروکودیل در آسیاست و دارای ارزش توام ملی و بین‏ المللی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها