خاطره جالبی که رهبری برای روحانی تعریف کردند /رییس جمهور: در گزینش‌ها سوالاتی از جوانان می‌کنند که گاهی آنها مجبور به دروغگویی می شوند/نماز شب بازرگان و سحابی ترک نمی شد /اشکال از ماست که دین را به شکل دیگری معرفی می‌کنیم.

رئیس جمهور، نماز را وسیله هدایت و ذکر رحمانیت خداوند دانست و تاکید کرد: نماز، صورت دین و نماز جماعت، مظهر و نمایش دین و قدرت اسلام است.

خاطره جالبی که رهبری برای روحانی تعریف کردند /رییس جمهور: در گزینش‌ها سوالاتی از جوانان می‌کنند که گاهی آنها مجبور به دروغگویی می شوند/نماز شب بازرگان و سحابی ترک نمی شد /اشکال از ماست که دین را به شکل دیگری معرفی می‌کنیم.

به گزارش خبر فوری حجت‌الاسلام والمسلین حسن روحانی صبح چهارشنبه در بیست‌ و هفتمین اجلاس سراسری نماز که در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان برگزار شد با بیان این‌که دین را می‌توان در دو کلمه پرستش و نیایش خلاصه کرد، گفت: پرستش جوهر اسلام و حقیقت دین و نیایش صورتی زیبا از پرستش است. نماز یک عبادت صرف یا یک فرع دین مانند سایر فروع‌ دین نیست، بلکه همه چهره اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: جوهر دین ایمان به خدا، اعتقاد به حق و عمل به دستورات الهی است، اما پرچم آن نماز است و دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست. نماز همان اصل عبودیت در کنار توحید است و عبودیت بدون توحید نیز معنا ندارد. همان‌طور که توحید بدون عبودیت ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند.

رییس جمهوری با اشاره به دستور خدا به برپایی دین در همه ادیان الهی، بیان کرد: برپایی نماز نه در اسلام بلکه در همه ادیان الهی جزو نخستین دستورات خداوند به پیامبران است و تنها مساله‌ اسلام نیست، بلکه مساله دین است و حقیقت و واقعیت دین نیز اتصال به خداست که چهره درخشان آن نماز است.

روحانی با تاکید بر این‌که نماز برای این نیست که بخواهیم بر سر خدا، اسلام یا دین منتی بگذاریم، ادامه داد: حیات، سکون و آرامش ما در کنار نماز به وجود می‌آید و نماز افتخار بشریت است؛ چرا که خدا به ما اجازه داده و از ما خواسته که با او صحبت و از او یاد کنیم. مسلمانان در طول روز حداقل 17 رکعت نماز اقامه می‌کنند و در طی آن حداقل 10 بار «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» می‌گویند.

وی با بیان این‌که نماز وسیله هدایت انسان هاست، تصریح کرد: از دینی که همه مسلمانان در طول شبانه‌روز حداقل 10 مرتبه خدا را با رحمت و رحمانیت‌اش بخوانند، خشونت، بداخلاقی و تهمت در نمی‌آید و اگر اخلاق ما با نمازمان نمی‌خواند به معنای آن است که در جایی مشکلی وجود دارد و ما باید آن مشکل را برطرف نماییم.

رییس جمهوری ادامه داد: اولین نکته‌ای که قرآن به ما می‌آموزد آن است که برای مشکلات‌مان جزع و فزع نکنیم و به واسطه راحتی‌ها و دستاوردها حرص ما را فرا نگیرد.

روحانی با تاکید بر این‌که نماز و تکیه بر رحمت خدا ملت بزرگ ایران را در برابر ابرقدرت‌ها حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی برپایی نماز جماعت در میان جوانان دو معنای انقلابی و مذهبی‌ بودن داشت؛ در آن زمان برپایی نماز دسته‌جمعی به معنای روشنفکر معتقد بود، اما امروز شرایط به گونه‌ای دیگر شده، در آن زمان جو دانشگاه‌ها مانند آنچه که امروز مشاهده می‌کنید نبود.

وی ادامه داد: زمانی که من در دانشگاه تهران تحصیل می‌کردم در کل دانشگاه تنها دو دانشجوی دختر که یکی در دانشکده فنی و دیگری در دانشکده ادبیات تحصیل می‌کردند، بودند که روسری بر سر داشتند، اما همین دو نفر نیز زمان اذان به مسجد می‌آمدند و چادر به سر می‌کردند و نماز می‌خواندند.

رییس جمهوری با تاکید بر این‌که نماز در آن دوران علامت ایمان، اسلام، ایستادگی و مذهبی بودن بود، گفت: در زمان پیش از پیروزی انقلاب افرادی که درس‌خوانده غرب بودند وقتی به کشور آمدند احساس کردند نمازشان باید ظهور و بروز داشته باشد. آنها دیدند که نیاز است به غیر از مسجد دانشگاه تهران در دانشکده‌های خود نیز نمازخانه داشته باشند تا بتوانند نماز خود را به موقع به جا آورند. امثال مرحوم بازرگان و دکتر سحابی از آدم‌های متدینی بودند که برخی از آنها حتی نماز شب‌شان ترک نمی‌شد.

وی گفت: در دیدارهای هفتگی که با مقام معظم رهبری دارم، ایشان یک مرتبه خاطره‌ای نقل کردند و گفتند که با جمعی از روشنفکران دانشگاهی در سفر بوده‌اند و شب هنگامی که خواب بودند متوجه شدم که قبل از اذان صبح این افراد یک‌ به یک بیدار می‌شدند و وضو گرفته و نماز شب می‌خواندند.

روحانی با بیان این‌که نمایش و شعائر گاهی ضروری است، اظهار کرد: گاهی ضروری است که برخی اقدامات نظیر برپایی نماز گفته شود؛ نماز را می‌توان خصوصی خواند، چرا که عبادتی فردی است اما از ارکان نماز پیداست که ساختمان آن بیشتر به صورت دسته‌جمعی برپا شده است.

رییس جمهوری همچنین با بیان این‌که نماز مظهر دین و قدرت ماست، اظهار کرد: امروز در سطح جهان ظهور و بروز دین دو چیز است؛ یکی حجاب و دیگری نماز؛ امروز یکی از علامت‌های دین در سطح دنیا را مشاهده می‌کنیم که می‌بینیم خانمی با روسری یا هر شکلی از حجاب اسلامی در حال تردد در خیابان است. همچنین از دیگر علامت‌های دین، مشاهده برپایی نماز جماعت در اماکن مختلف از جمله مساجد و نمازخانه‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: نماز اهمیت بسیاری دارد و ما آنچه که امروز باید به آن بپردازیم این است که چگونه باید نماز را ترویج کنیم و بگوییم که آرامش با اقامه نماز حاصل می‌شود. همچنین باید به دنبال آن باشیم تا ببینیم امروز که فشار اقتصادی آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر بر ماست چگونه می‌توانیم بایستیم.

وی تاکید کرد: راه ایستادگی در برابر فشار اقتصادی بدخواهان، تکیه بر خداوند است.

روحانی خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی افراد زیادی اعم از مذهبی و غیرمذهبی در این مسیر تلاش می‌کردند، اما آنهایی که پای انقلاب ماندند، ایستادند و فداکاری کردند همان‌هایی بودند که اهل نماز و خدا بودند همچنین در دوران دفاع مقدس نیز شاهد حضور چنین افرادی بودیم. در آن دوران ایمان و اسلام در چهره فرمانده‌ها و رزمندگان نیروهای مسلح مشاهده می‌شد.

رییس جمهوری با تاکید بر این‌که اعتماد به حق و حسن ظن به خدا باعث عبور از سختی‌ها می‌شود، افزود: امام خمینی (ره) در روزهای سختی که در نوفل لوشاتو کاملا بر این باور بود که انقلاب اسلامی پیروز می‌شود.

به گزارش ایسنا، رییس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز به بیان راهکارهایی برای ترویج نماز و نماز خواندن در کشور پرداخت و اظهار کرد: نماز باید از خانواده و در خانه آغاز شود. ما نیاز نداریم که برای ترویج نماز این موضوع را به زبان بیاوریم بلکه باید آنچه که در خانواده‌ها ترویج می‌یابد با عمل خود مردم را به نماز دعوت کنیم. باید همان اقدامی را انجام دهیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در روی آوردن مردم به حجاب مشاهده کردیم. در آن زمان دیدیم که زنان و دخترانی که حجاب نداشتند خود حجاب آوردند، چرا که خودشان مشاهده کردند که این دین، عامل نجات، استقلال، آزادی و عزت کشور است؛ بنابراین به مساجد آمدند. همچنین در برقراری رابطه حوزه و دانشگاه نیز مشاهده کردیم که این رابطه بدون تبلیغات ایجاد شد، چرا که همه در آن زمان احساس کردند که هدفی بلند داریم و آن هدف بلند در سایه دعوت به حق، وحدت و یکپارچگی حاصل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که امروز بیش از هر زمان دیگری به استعانت از خداوند نیاز داریم و باید آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را تکرار کنیم خاطر نشان کرد: نباید زمانی فرا رسد که نماز تبدیل به ابزاری برای گرفتن درجه، پست و گزینش افراد شود؛ خدا آن روز را نیاورد. من از این‌که در گزینش‌ها سوالاتی از جوانان می‌شود که متاسفانه گاهی آنها را تشویق به دروغ گفتن از سر ناچاری می‌کند، ناراحت هستم، چرا که دین ما اینگونه نیست و اشکال از ماست که دین را به شکل دیگری معرفی می‌کنیم.

روحانی با تاکید بر این‌که باید دین را به صورت واقعی معرفی کنیم، ادامه داد: نماز به عنوان وظیفه، فهم و عظمت انسان و نیایش و استعانت او از خداوند است. نباید این فریضه الهی را وارد مسائل ریز و جزیی کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود آموزش و پرورش را در کنار خانواده به عنوان یکی‌دیگر از نهادهای مسئول در ترویج نماز در جامعه عنوان و اظهار کرد: بارها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مباحثی که درباره مسائل انقلابی و فرهنگی مطرح می‌شود گفته‌ام که به جای طرح مباحث و مصوبات و اعتباراتی که قرار است پرداخت کنیم، همه اعتبارات مربوطه را به مدارس دوره دبستان بدهیم، چرا که در این دوره است که افراد ساخته می‌شوند.

رییس جمهوری با بیان این‌که اساس دین اسلام انتخاب و اساس نماز نیت است، گفت: هیچ کجا با اجبار و زور دین درست نمی‌شود. اساس نماز نیت است و این فریضه الهی باعث تقرب می‌شود، اما زمانی که تقوا وجود داشته باشد، این قرب حاصل می‌شود.

روحانی در پایان با بیان این‌که امروز پناه ما برای معنویت، دنیا و آخرت، قدرت روحی و توان و ایستادگی در برابر مشکلات و هجمه‌ها و فشارها باید نماز باشد، اظهار کرد: بهترین تعبیر از نماز تشبیه آن به عمود خیمه دین است؛ گویی سایر اعمال دینی جسم هستند و نماز روحی است که به آن جسم جان می‌دهد.

حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور که به استان سمنان سفر کرده است، در جمع مردم سرخه گفت: سرزمین پربرکت سرخه دارای انسان‌های عالم، مجاهد و پرهیزکار است. من فراموش نمی‌کنم که یک ساعت به اذان صبح بسیاری از مردم در مسجد بودند؛ اینجا سرزمین دلاوران است.

وی با بیان اینکه همه مردم ایران انقلابی بودند، گفت: این یک واقعیت است که انقلاب در استان سمنان از سرخه شروع شد. افرادی بودند که دهها نوبت دستگیر شدند و به زندان رفتند اما مقاومت کردند. همه کسانی که پای انقلاب بودند امروز هم پای انقلاب هستند. مردم سرخه معروف به ایمان بودند البته رقابت‌های محلی زیبایی داشتند. همیشه نماز جماعت پشت خندق و همچنین مراسم ماه رمضان در «آق‌علی حوض» معروف بود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: دیار کویر دیار تشنه است و مردم از مسئولین آب آشامیدنی و پایدار می‌خواهند. وعده آقای اردکانیان وزیر نیرو این است که ان‌شالله تابستان ۹۹ آب سالم به سرخه خواهد رسید. این آب سالم برای ۳۰ سال آینده سرخه خواهد بود.

روحانی اظهار کرد: آقای مونسان رئیس سازمان گردشگری به شما قول می‌دهد که یک مرکز فرهنگی در سرخه تا پایان دولت دوازدهم افتتاح کند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها