خادم الشریعه: داشتم کم‌کم از شطرنج نا امید می‌شدم

سارا سادات خادم الشریعه استاد بزرگ شطرنج بانوان ایران گفت: کم کم داشتم از شطرنج ناامید می‌شدم.

خادم الشریعه: داشتم کم‌کم از شطرنج نا امید می‌شدم

ساراسادات خادم الشریعه در مورد حضورش در لیگ چین اظهار کرد: این اولین حضورم در لیگ چین نبود، اما اینکه هرسال به لیگ چین دعوت شویم خیلی خوشحال کننده است. در لیگ چین همیشه بازیکنان خوب دنیا حضور دارند. در این سال هم اتفاق خوبی که افتاد دو ایرانی بودیم که در یک تیم بازی کردیم. قبلا فقط من در لیگ چین بازی می‌کردم و این خیلی امیدوارکننده است که دو نفر در آن حضور داشتیم. امیدوارم در سال‌های آینده تعداد بیشتر هم شود

وی با اشاره به زندگی شطرنجی‌اش در سال گذشته گفت: پارسال اصلا سال خوبی از نظر شطرنجی نداشتم. فکر می‌کنم ریتینگم از ۲۴۵۸ به ریتینگ ۲۴۰۰ رسیده بودم و تقریبا پایین تر هم می‌رفت، ولی از تیرماه تقریبا در هر مسابقه‌ای که شرکت کردم ریتینگ گرفتم و درجه‌های از دست رفته را جبران کردم. واقعا برایم خوشحال کننده است، داشتم کم کم از شطرنج ناامید می‌شدم. در حال حاضر هم جزو ۲۰ نفر اول رنکینگ جهانی هستم. این جزو اهداف بزرگم بود و خوشبختانه برایم اتفاق افتاد، اما حفظ و ارتقایش خیلی کار سختی است.

خادم الشریعه هدف اصلی خود را قهرمانی جهان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر که می‌خواهم جزو ۱۰ نفر اول جهان شوم. اگر در دو مسابقه دیگر همین گونه نتیجه بگیرم خیلی راحت در بین ۱۰ نفر اول جهان قرار خواهم گرفت، هرچند که کار سختی است. اینکه بتوانیم در هر مسابقه که شرکت می‌کنیم آماده باشیم و خوب نتیجه بگیریم کار دشواری است و احتیاج به مربی هم دارد. اما هدف بلند مدتم و چیزی که از بچگی موقعی که شطرنج را آغاز کردم آرزو داشتم، قهرمانی بانوان جهان است. فکر می‌کنم که خیلی هم دور از دسترس نیست. بجز نفر اول که خیلی اختلاف با سایر بازیکنان دارد و البته هم دیگر در مسابقات قهرمانی جهان شرکت نمی‌کند سایر بازیکنان آنقدر اختلاف سطح ندارند.

وی در مورد مسابقات پیش روی خود گفت:‌ اولین مسابقه‌ای که پیش رو دارم مسابقات سریع و نیمه سریع جهان است که حدود یک ماه دیگر احتمالا در روسیه برگزار خواهد شد. من فکر می‌کنم که شطرنج سریع‌ام نسبت به فکری‌ام بهتر است و شانسم در آن مسابقات بیشتر خواهد بود. قبلا هم که در این مسابقات شرکت کرده بودم و اولین حضورم بود چهارم جهان شده بودم که رتبه خوبی بود. بعد از آن هم مهمترین مسابقه، رقابت‌های آزاد جبل‌الطارق است که فکر می‌کنم برای بانوان مهمترین مسابقه آزاد باشد چون جوایز خیلی بالایی دارد. من تقریبا هر ساله در این مسابقات شرکت کردم و یکبار هم سابقه نایب قهرمانی را دارم. همیشه این مسابقات خیلی سخت است چون همه بازیکنان خوب و قوی بانوان در این مسابقات شرکت می‌کنند.

وی در مورد حضور نیافتنش در رقابت‌های شطرنج انفرادی قهرمانی آسیا گفت: خودم نمی‌خواستم در این مسابقات رکت کنم. یک سفر تفریحی در پیش دارم و از طرفی اصلا حس خوبی برای شرکت در این مسابقات خوب نبود. ترجیح دادم در این دوره شرکت نکنم. ان شاالله در سال آینده مسابقه خواهم داد.

استاد بزرگ شطرنج بانوان ایران در مورد وضعیت مربی‌اش گفت: من مربی فرانسوی دارم که هزینه‌ها را خودم پرداخت می کنم. البته فدراسیون برخی اوقات در پرداخت هزینه ها کمک کرده است. در کل فدراسیون به دلیل بودجه کمی که دارد نمی‌توانیم به صورت دائم یک مربی خوب خارجی در کنارمان داشته باشیم. هزینه‌های مربی‌ام را هم خودم از جوایزی که از مسابقات بدست آوردم پرداخت می‌کنم البته همانطور که گفتم در این اواخر هم پیش آمده که فدراسیون در هزینه مربی کمکم کرده است.

وی در مورد هزینه سفر مسابقات نیز اظهار کرد: برخی از سفرها که میزبان دعوت می‌کند مثل فرانسه که هزینه بلیط، هزینه مسابقه و یک حق‌القدمی هم داشتم. مسابقات فرانسه خوب بود چون جوایزی هم آنجا گرفتم. از نظر شرکت در مسابقات خیلی مشکل نداریم چون وقتی ریتینگ بالا برود ناخودآگاه به مسابقات مختلف دعوت می‌شوی. اما برخی مواقع باید با یک همراه برویم یا برخی مسابقات آنقدر سطح بالایی دارند که میزبان مجبور است تنها امکانات را در اختیار۱۰ بازیکن برتر قرار دارد که ما مجبور هستیم با هزینه شخصی برویم. البته اکنون مهمترین مشکل ما مربی است که هم تیم آقایان و هم تیم بانوان این مشکل را دارد.

وی در خصوص درآمدش از لیگ چین گفت: من برای هر مسابقه در لیگ چین ۵۰۰ دلار گرفتم و پرهام مقصودلو ۷۰۰ دلار. چون ریتینگ پرهام بیشتر از من است و همچنین هم در کل برای شطرنج بانوان کمتر هزینه می‌کنند. باز هم در کل حضور در لیگ چین خیلی شرایط خوبی است چون هم هزینه بلیط و هم هزینه اسکان را می‌دهند و برای ۴ بازی هم من ۲ هزار دلار گرفتم.

وی به وضعیت بد لیگ شطرنج ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه من در این سال در لیگ ایران حضور ندارم به جز من ۴ نفر اول آقایان و ۴ نفر اول بانوان هم در لیگ حضور ندارند. متاسفانه لیگ قوی در این سال نداریم. همیشه پرداخت ها با تاخیر انجام می‌شود. ما هنوز قراردادهای ۲ سال گذشته را دریافت نکرده‌ایم، خوشبختانه قول دادند که قراردادهای سال گذشته را پرداخت کنند. البته ارزشی که قراردادهایمان دو سال پیش داشت با حال خیلی متفاوت است اما خوب شرایط متاسفانه اینگونه است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سال آینده در لیگ شرکت می‌کنید؟ افزود: نمی‌دانم من همیشه در لیگ ایران بازی کردم، امسال متاسفانه خیلی از بازیکنان حضور ندارند. امیدوارم سال آینده شرایط بهتر شود، چون در شطرنج محدودیتی برای حضور در لیگ وجود ندارد. من خودم امسال هم در بوندسلیگا بازی کردم و هم چین. سال‌های گذشته هم این‌ها را همراه لیگ ایران داشتم. خیلی دوست دارم در لیگ ایران هم بازی کنم اما متاسفانه این سال شرایط اش نبود و امیدوارم سال‌های آینده بهتر شود.

منبع: ایسنا

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها