خبر فوری گزارش می دهد

ورود مجلس به عملیاتی کردن مطالبات رهبری درباره بازنشستگان/نمایندگان اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان را کلید زدند/برخورد جدی با بازنشسته‌هایی که صندلی را رها نمی کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی فرمایشات مقام معظم رهبری قصد دارند طرح دوفوریتی را در جهت اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان مطرح کنند تا نقاط ضعف این قانون برطرف شود.

ورود مجلس به عملیاتی کردن مطالبات رهبری درباره بازنشستگان/نمایندگان اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان را کلید زدند/برخورد جدی با بازنشسته‌هایی که صندلی را رها نمی کنند

فاطمه علی‌اصغری- تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحول جدی را در ساختار برخی از نهادهای اجرایی ایجاد کرد به گونه‌ای که با اجرایی شدن این قانون بسیاری از مدیران، استانداران و برخی از معاونین وزرا رخت خداحافظی از سمت‎های خود برتن کردند و استعفا دادند اما در این میان مدیران و افرادی هستند که با توجه به پایان ضرب‌الاجل مجلس برای خروج نیروهای بازنشسته که 26 آبان بود هنوز برمسند اجرایی قرار دارند و تصمیمی نیز برای رفتن اتخاذ نکردند.

بعد از گذشت مدت زمانی از اجرایی قانون منع به کارگیری بازنشستگان اخباری مبنی بر انتشار نامه‎ای از سوی برخی از نیروهای بازنشسته که تعداد آنها به 40 نفر می‎رسید به مقام معظم رهبری برای حضور در سمت‎هایشان به گوش رسید که بلافاصله یک فرد مطلع در رهبر انقلاب با تکذیب صدور اجازه رهبری برای برخی از نیروهای بازنشسته تاکید شده بود رهبری ضمن تاکید بر اجرای حداکثری قانون، فقط در حد ضرورت و برای جلوگیری از برخی تنگناها درخواست برخی دستگاه‌ها را بصورت حداقلی پذیرفتند و درخواست برخی دستگاه‌ها را هم کلا نپذیرفتند.

این فرد مطلع تاکید کرده بود صلاحیت افرادی که از طرف رهبری اجازه ماندن در مسئولیت‌هایشان را گرفته‌اند اساسا موضوعیت ندارد چرا که رهبری برخی از این افراد را نمی‌شناسند ضمن اینکه نه امکان بررسی صلاحیت این افراد در این زمان محدود وجود داشته و نه بنای چنین کاری بوده است لذا با اعتماد به تشخیص رئیس دستگاه و پذیرفتن منطق درخواست او با این درخواست‌ها موافقت شده است؛ لذا وضعیت این افراد هیچ تفاوتی با دیگر مدیران ندارد و این اجازه الزاما به معنای تایید این افراد از سوی رهبری نیست.

اما ابهامات باعث شد که در نهایت شخص مقام رهبری صریحا نظرشان را اعلام فرمایند تا راه بر برخی سوءاستفاده ها و تفسیرها از بیانات ایشان بسته شود. مقام معظم رهبری امروز در جلسه درس خارج از فقه خود با استقبال از اجرای قانون بازنشستگان درباره اجازه برخی از مدیران و نیروهای اجرایی از ایشان برای استمرار حضور در سمت‎هایشان علی‎رغم بازنشستگی فرمودند: می‌آیند از ما سؤال می‌کنند، ما هم مواردی را، بنده اینهایی را که [نسبت به آنها] می‌آیند سؤال می‌کنند که نمیشناسم، مگر بعضی معدودشان را؛ ممکن است دو نفر، سه نفرشان را بشناسیم؛ معدودی از آنها را می‌شناسیم، آنهایی را هم که نمی‌شناسیم، اگر به آن مدیر اعتماد داشته باشیم قبول می‌کنیم. مسئله این است و الّا اصل این قانون، قانون خوبی است، باید هم اجرا بشود و بهترش هم همین است که خود نمایندگان محترم مجلس قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه‌ی رهبری متوسل بشوند.

در همین راستا زهرا سعیدی نماینده مجلس و یکی از طراحان اصلی قانون منع به کارگیری بازنشستگان درباره نحوه ورود مجلس به اجرایی کردن بیانات رهبری درباره این قانون توضیحاتی را ارائه داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون تصویب شده از سوی مجلس شورای اسلامی دارای ضمانت‎های اجرایی است به خبرنگار خبر فوری گفت: ما یک ضرب‎الاجل مشخصی را برای خروج نیروهای بازنشسته از نهادهای اجرایی در نظر گرفته بودیم لذا اگر برخی از آقایان بر حضور خود در مناصب اجرایی علی‎رغم پایان عمر کاری‎شان تاکید داشته باشند قطعا مجازات حبس 6 ماه در انتظار آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور ماموریت این موضوع را برعهده دارد که طبق قانون مصوب مجلس در جهت برخورد با نیروهای بازنشسته در نهادهای اجرایی وارد عمل شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باتوجه به بیانات امروز مقام معظم رهبری و استقبال ایشان از اجرایی قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ابتدا با اعلام رضایت خود از این موضوع قطعا تمامی بسترهای لازم را در جهت اصلاح مواردی که رهبری درباره آنها تذکر دادند انجام خواهیم داد.

سعیدی تاکید کرد: با توجه به اطلاعاتی که بنده کسب کردم جمعی از نمایندگان در جهت تهیه طرح دوفوریتی برای اصلاح برخی از موارد قانون منع به کارگیری بازنشستگان وارد عمل شدند که امیدوارم با این رویه مطالبات مدنظر رهبری نیز در این راستا محقق شود.

وی با اشاره به اینکه اعلام رضایت مقام معظم رهبری از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان موجبات افتخار برای نمایندگان مجلس است اظهار کرد: مجلس از همان ابتدا بر اجرای دقیق و کامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان تاکید داشته است از این رو قطعا با اصلاح برخی از موارد در جهت اجرای این مصوبه براساس متن قانونی آن تمامی تلاش خود را به کار خواهد بست.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم نیروهای و مدیران بازنشسته در نهادهای اجرایی که در حال حاضر برخلاف قانون در مناب خود حضور داردند هرچه سریعتر در جهت کناره‎گیری اقدام کنند و گرنه قطعا رویکردی برخلاف آنچه مدنظر آنهاست رخ خواهد داد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهدی
    0

    خانم سعیدی شما جوانی و جویای نام البته آرزو بر جوانان عیب نیست . یک نمونه واضح آقای محسن حاجی میرزایی دبیر هییت دولت که بازنشسته شده و بازگشت به کار گرفته اگر تونستی برکنارش کنی خیلی مردی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها