کوتاهی ۲ وزارتخانه عامل مرگ خاموش

رئیس امور HSE شرکت ملی گاز کوتاهی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت را در رخداد مرگ خاموش ناشی از دودکش‌ها و تولید و تعمیر وسایل گازسوز مسئول دانست.

کوتاهی ۲ وزارتخانه عامل مرگ خاموش

محمدرضا یوسفی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تجزیه و تحلیل حوادث مشترکان خانگی گاز طبیعی با بیان اینکه در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ سرانه حوادث مرگ خاموش به ازای هر خانوار ۲۳درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: در این مدت آتش سوزی و انفجار ناشی از گاز طبیعی افزایش ۰.۸۶ درصدی را به ثبت رسانده است. این حوادث در حالی رخ می‌دهد که هرساله ۴ درصد به تعداد مشترکان گاز طبیعی خانگی افزوده می‌شود.

رئیس امور HSE شرکت ملی گاز حدود ۶۰ درصد از حوادث مربوط به مرگ خاموش را به علت دودکش‌ها دانست و گفت: چرا دودکش مسئول واقعی ندارد؟ از وزارت راه و شهرسازی عاجزانه خواهش می‌کنیم که مباحث مربوط به بند ۲۷ و ۱۷ مقررات ملی ساختمان را که به دودکش‌ها مرتبط است اجرا و بازنگری کند. این وزارتخانه باید مسئولیت خود را در این خصوص به منصه ظهور بگذارد.

یوسفی‌پور، نواقص و تعمیر وسایل گاز سوز را دومین عامل در رخداد حوادث مرگ خاموش معرفی کرد و گفت: وزارت صمت در این زمینه مسئول است.

رئیس امور HSE شرکت ملی گاز با تأکید بر اینکه وزارت صمت باید بر تولید و تعمیر وسایل گازسوز نظارت داشته باشد، تصریح کرد: در خروجی دودکش‌ها گاز خام، مونوکسید کربن، دیده می‌شود و همین عامل، در رخداد حوادث مرگ خاموش ناشی از وسایل گازسوز همچون پکیج و بخاری دخیل است، همچنین تولیدکننده و سرویس کار در این زمینه مقصر هستند.

وی گفت: رخداد این نوع از مرگ‌های خاموش به معنای این است که تولید و نگهداری وسایل گازسوز راندمان قابل قبولی ندارند. وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت باید ضمن معرفی سرویس‌کارهای معتبر و نظارت دقیق بر تولیدکننده‌ها این موضوع را برطرف کند.

فقدان تهویه مناسب سومین عامل در مرگ خاموش
رئیس امور HSE شرکت ملی گاز، سهم ۱۰ درصدی فقدان تهویه مناسب را سومین عامل مرگ خاموش معرفی کرد و از مشترکان خواست تا در منازل خود به ویژه واحد‌های مسکونی کوچک ۴۰ تا ۵۰ متری حتما نسبت به تهویه مناسب اقدام کنند.

وی ادامه داد: مشترکانی که سیستم گرمایش مرکزی یعنی موتورخانه ندارند و از آبگرمکن، پکیج و بخاری استفاده می‌کنند هیچ‌وقت نباید دریچه‌های تهویه واحد‌های مسکونی خود را مسدود کنند.

یوسفی‌پور، وسایل پخت و پز را با سهم ۵درصدی چهارمین عامل در حوادث مرگ خاموش دانست و گفت: این حادثه زمانی رخ می‌دهد که برخی از وسایل پخت و پز به عنوان سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند.

استان‌های خراسان شمالی و سمنان در رده بسیار پرحادثه در حوادث گاز طبیعی
رئیس امور HSE شرکت ملی گاز در تشریح تعداد کل حوادث نسبت به مصرف سالیانه گاز هر استان در بخش خانگی گفت: در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ استان‌های خراسان شمالی و سمنان در رده بسیار پر حادثه قرار دارند، همچنین با اینکه استان اردبیل در سال ۹۵ بسیار پر حادثه بود اما امسال وضعیت بهتری پیدا کرده است. سمنان در سال ۹۵ حوادث بسیار کمی داشت، اما در سال ۹۶ پر حادثه بود.

وی درصد حادثه خیزی کل کشور در فضای استفاده از گاز طبیعی مسکونی را این چنین تشریح کرد: بخش بسیار پرحادثه حدود ۶ درصد، قسمت پرحادثه تقریبا ۳۹درصد، متوسط حادثه‌خیز ۲۶درصد، کم حادثه حدود ۲۶درصد و بدون حادثه (صفر) حدود ۳درصد برآورد شده است.

یوسفی‌پور استان‌ها را نسبت به هم در میزان حادثه‌خیزی مقایسه کرده و گفت: استان سمنان از نظر حوادث مربوط به گاز طبیعی خانگی در رده بسیار بالا و همدان بسیار پایین بوده است. چهارمحال بختیاری با اینکه یک استان سردی است در رده متوسط قرار دارد و بوشهر علی‌رغم هوای گرم و دمای بالا در رده حادثه‌خیزی بالا قرار گرفته است؛ با این تفاسیر به این نتیجه می‌رسیم که رخداد حوادث مربوط به امر فرهنگ است.

پیشگیری از انتشار یک هزار و ۸۰۰ میلیون تن آلایندگی در کشور
رئیس امور HSE شرکت ملی گاز گفت: از ابتدای سال ۷۴ تا انتهای سال ۹۶حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد متر مکعب گاز را منتقل و توزیع کرده‌ایم و از این بابت از انتشار یک هزار و ۸۰۰ میلیون تن آلایندگی در کشور جلوگیری کرده‌ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها